تبیان، دستیار زندگی

ورود اسباب بازی ایرانی به مدارس ممنوع!

دنیای کودکان با دنیای همه فرق دارد، دنیای بازی با وسایلی که دارند و روزهایشان را با آن می‌گذرانند، دنیای اسباب‌بازی‌هایی که برای آن‌ها خریده شده و با آن سرگرم می‌شوند. درواقع این اسباب‌بازی‌ها، ابزار و وسایلی هستند که مهارت‌های زندگی کردن را به کودکان آموزش می‌دهد. دختر و پسر فرقی ندارد، اسباب‌بازی‌ها بر روح و روان و حتی زندگی آینده هر کودکی تاثیر زیادی می‌گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ورود اسباب بازی به مدارس ممنوع
امروز آخرین روز جشنواره ملی اسباب بازی است که با مشارکت بیش از ۸۰ تولید کننده داخلی اسباب‌بازی از ۲۶ آبان شروع به کار کرده است، این جشنواره با شعار «تمرین زندگی» میزبان علاقه‌مندان این حوزه است. این جشنواره در ۳ بخش تخصصی ترویجی و علمی برگزار شده و برای نخستین بار غرفه‌هایی برای معرفی بازی بزرگ سالان نیز در آن به نمایش درآمده است.

اگر از ما حمایت می‌شد...

علی هاشمی که ۳۲ سال دارد و یکی از تولیدکنندگان اسباب‌بازی و شرکت‌کنندگان در چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی است، می‌گوید: «با توجه به اینکه اسباب بازی علی کوچولو با چوب ساخته می‌شود و کار دست است، سختی‌ها و ریزه‌کاری‌های خودش را دارد. هم چنین چوب یکی از کالا‌های گران است و به همین دلیل وقتی که این اسباب بازی عرضه می‌شود در مقابل اسباب‌بازی‌های پلاستیکی قیمت بسیار زیادی دارد. این مسئله باعث استقبال بسیار کم خانواده‌ها از تولیدات ما شده است. اما ما به مسیرمان ادامه دادیم و حتی سال‌هایی که کارمان زیان‌ده بود نیز مقاومت کردیم.»

او با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۳۰ نوع اسباب‌بازی چوبی تولید می‌کنیم و درتلاشیم تا تنوع محصولات‌مان را افزایش دهیم، اظهار می‌دارد: «برخی از اسباب‌بازی‌های علی کوچولو مربوط به گروه سنی ۶ ماه تا ۳ سال است. این دسته از اسباب‌بازی‌ها مهارت ضروری کودکان را دربرمی‌گیرد؛ از قبیل: هماهنگی چشم و دست و یادگیری رنگ‌ها و اندازه‌ها. همچنین یک وسیله‌ای به اسم نی‌نی‌رو را تولید کرده‌ایم که صحیح ایستادن یا راه رفتن را به بچه‌ها یاد می‌دهد و جایگزین خوبی برای روروئک شده که برای ستون فقرات کودک بسیار آسیب‌زاست.»

هاشمی می‌گوید: «برخی دیگر از اسباب‌بازی‌ها که مربوط به گروه سنی سه سال به بالا می‌باشد. بازی‌های رومیزی، حرکتی و استراتژیک است که مهارت‌های رفتار‌های اجتماعی و ساختار برنامه‌ریز ذهنی را آموزش می‌دهد. عضلات بدن با این بازی‌ها به حرکت درمی‌آید و باعث می‌شود که بازیکن تحرک داشته باشد.»

این تولیدکننده اسباب‌بازی تصریح می‌کند: «در حال حاضر و با توجه به اینکه تقاضای مردم به اسباب‌بازی‌های کمک فکری و آموزشی زیاد شده است، بهترین حمایت از تولیدکنندگان اسباب بازی مانند من این است که مواد اولیه مورد نیازمان را با قیمت مناسب در اختیارمان قرار دهند. همین مسئله باعث می‌شود تا اسباب‌بازی‌های ارزان‌قیمت‌تری را به بازار عرضه کنیم.»

ورود اسباب بازی ایرانی در مدارس ممنوع!

شهرام مقصودی که ۴۹ سال دارد و یکی دیگر از تولیدکنندگان اسباب‌بازی و شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی است درباره محصولاتش به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «ما اسباب‌بازی حرکتی و فکری تولید می‌کنیم. این محصولات به کودکان کمک می‌کند تا از فکر و بدن‌شان کمک بگیرند و در عین سرگرمی یک نوع ورزش فکری حرکتی نیز خواهد بود.»

او ادامه می‌دهد: «مشکلاتی که ما داریم مشابه مشکلات تولیدکنندگان عمومی است. مثلا برای فروش محصولات‌مان یک ارزش افزوده معین شده است و این به هزینه نهایی اسباب‌بازی اضافه می‌کند. در صورتی که با حمایت از تولیدکنندگان اسباب‌بازی و قرار دادن این محصولات در دسته فرهنگی به راحتی هزینه نهایی اسباب‌بازی کم می‌شود و مردم ترغیب به خرید این کالا‌ها خواهند شد.»
مقصودی می‌گوید: «اسباب‌بازی‌هایی که ما تولید می‌کنیم کیفیت بالایی دارد و طوری طراحی شده که تمام اعضای خانواده می‌توانند از آن استفاده کنند.»

این تولیدکننده اسباب‌بازی تصریح می‌کند: «وزارت آموزش و پرورش در بهتر دیده شدن اسباب‌بازی‌های تولید داخل بیشترین تاثیر را دارد، اما برای معرفی محصولات‌مان معکوس عمل می‌کند. مثلا در آموزش مدارس اسباب‌بازی‌هایی فروش می‌رود که عمدتا اسبا‌ب‌بازی‌های بی‌کیفیت و چینی است.
این در حالی است که اسباب‌بازی‌های تولید داخل در مدارس جایی ندارند. به نظرم سود اسباب‌بازی‌های چینی برای مسئولان بیشتر از اسباب‌بازی‌های ایرانی است و این بزرگترین معضل ما است. همچنین در جشنواره‌ها و مراسم‌هایی که در آموزش و پرورش انجام می‌شود اسباب‌بازی ایرانی جایگاه خوبی ندارد.»

ورود اسباب بازی به مدارس ممنوع
سنگ‌اندازی‌ها و سختگیری‌های بیش از حد باعث فعالیت تولیدکنندگان زیرزمینی شده است
تولیدکنندگان اسباب‌بازی تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری از بازار فروش را داشته باشند. هر چند مشکلات زیادی بر سر آن‌ها وجود دارد، اما آن‌ها دست از تلاش نکشیده‌اند و به آینده امیدوارند. در این میان، اما برخی مشکلات ساختاری در این حوزه وجود دارد که با رفع آنها، کمک ویژه‌ای به تولیدکنندگان اسباب‌بازی خواهد شد.

شایان فروزنده دل، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی در پاسخ به این سوال که مشکلات ساختاری بر سر راه تولیدکنندگان اسباب‌بازی‌ها چیست؟ می‌گوید: «صنعت اسباب‌بازی، در ایران صنعت نوپایی است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود. اما از یک‌سو هنگام اخذ مجوزها، اسباب‌بازی را کالای فرهنگی می‌دانند و حساسیت‌ها و سختگیری‌های بسیاری برای صدور مجوز به تولید‌کننده وجود دارد؛ که هزینه‌های اخذ مجوز نیز بسیار سرسام‌آور است. از سوی دیگر، اما به اسباب‌بازی‌های تولیدشده به عنوان یک کالای تجاری نگاه می‌کنند و هزینه‌های مالیات و بیمه را بر دوش تولیدکننده متحمل می‌کنند. همین موضوع باعث دلسرد شدن تولید‌کنندگان اسباب‌بازی شده و بسیاری از آن‌ها به سمت تولید زیرزمینی حرکت کرده‌اند.»

فروزنده‌دل با اشاره اینکه برای رونق تولید اسباب‌بازی ایرانی عزم ملی نیاز داریم، ادامه می‌دهد: «تامین مواد اولیه با قیمت مناسب نیز از دیگر دغدغه‌های تولیدکنندگان اسباب‌بازی است که نیاز به توجه مسئولان بالادستی دارد؛ که اگر این امر محقق شود افراد بسیاری وارد این حوزه می‌شوند و شاهد تولیدات متنوعی در زمینه اسباب‌بازی داخلی خواهیم بود.»

در حوزه اسباب‌بازی هیچ اتحادیه‌ای نیست

فروزنده دل اظهار می‌دارد: «مسئله جلوگیری از ورود اسباب‌بازی‌های غیر استاندارد و نا مناسب خارجی و مواردی که تولید داخل دارند نیز از دیگر مواردی است که مانع فعالیت تولیدکنندگان داخلی شده است. پیش‌تر این مسئله پررنگ‌تر بوده، اما اخیرا با افزایش نرخ دلار واردات به شدت کاهش پیدا کرده است. این مسئله حائز اهمیت است که سازوکار روشنی مشخص شود که چه اسباب‌بازی‌هایی با چه سیاستی و چه کیفیتی اجازه ورود به کشور را دارند؟!»

مشاور چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی می‌گوید: «هر صنفی برای ساماندهی، اتحادیه دارد و به یک ساختار و شکل مستقل و مشخصی رسیده است. اما در حوزه اسباب‌بازی؛ این کالای مهم هیچ اتحادیه‌ای نیست. تنها متولی که در این حوزه وجود دارد شورای نظارت بر اسباب‌بازی است که آن‌هم از لحاظ قانونی و عملیاتی نمی‌تواند همه‌چیز را کنترل کند. زیرا که فروشگاه‌دار‌ها و تولیدی‌ها از اتحادیه‌هایی مثل خرازی و نایلون و پلاستیک که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند، مجوز می‌گیرند. این مسئله باعث شده تا فروشگاه اسباب‌بازی توجهی به شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌ها نداشته باشد.»

شایان فروزنده دل تصریح می‌کند: «حدود ۲۰ سال پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره مصوبه دارد که اعلام کرده سریعا اتحادیه در حوزه اسباب بازی تشکیل شود و شورای نظارت مامور اجرای آن است. در این ۲۰ سال نامه‌نگاری‌ها و مکاتبات بسیاری انجام شده، اما سنگ‌اندازی‌ها مانع از اجرایی شدن آن شده است.»

ورود اسباب بازی به مدارس ممنوع
دیدگاه رهبر انقلاب در مورد بازی و اسباب بازی:

رهبر معظم انقلاب بار‌ها در فرمایشات خود بر لزوم تولید کالا‌های فرهنگی تاکید کرده‌اند. ایشان حتی به صورت جزئی نکاتی به تولید کنندگان این کالا‌ها متذکر شده‌اند و به راهکار‌های لازم برای جا افتادن این کالا‌ها از جمله عروسک در بین افراد جامعه اشاره کرده و راهنمایی‌هایی هم ارائه داده‌اند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این زمینه در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۹ آذر سال ۱۳۹۲ فرمودند: «تهاجم فرهنگی یک حقیقتی است که وجود دارد؛ می‌خواهند برروی ذهن ملت ما و برروی رفتار ملت ما - جوان، نوجوان، حتی کودک - اثرگذاری کنند. این بازی‌های اینترنتی از جمله‌ی همین است؛ این اسباب‌بازی‌هایی که وارد کشور می‌شود از جمله‌ی همین است که من چقدر سر قضیه‌ی تولید اسباب‌بازی داخلىِ معنی‌دار و جذاب حرص خوردم با بعضی از مسئولین این کار که این کار را دنبال بکنند؛ البته بحمدالله ظاهرا اینجا یک تصمیمی در این زمینه گرفته شد، حالا ان‌شاءالله همان تصمیم را هم دنبال کنید که اجرایی بشود.»

ایشان با تاکید بر اهمیت و لزوم پیوست فرهنگی خاطر نشان کردند: «خب، دوستان ما آمدند در یکی از دستگاه‌های فعال و مسئول، عروسک‌های خوبی درست کردند؛ خوب هم بود؛ اول هم حساسیت طرف مقابل را - یعنی مخالفین را، خارجی‌ها را - برانگیخت که این‌ها آمدند در مقابل باربی و مانند این‌ها، این [عروسک‌ها]را درست کردند؛ ولی نگرفت. من به این‌ها گفتم که اشکال کار شما این است که شما آمدید به فلان نام، یک پسری را، یک دختری را آوردید در بازار، این عروسک شما را بچه‌ی ما اصلا نمی‌شناسد - ببینید، پیوست فرهنگی که می‌گوییم این‌ها است - خب، یک عروسک است فقط، در حالی که مرد عنکبوتی را بچه‌ی ما می‌شناسد، بتمن را بچه‌ی ما می‌شناسد.

ده بیست فیلم درست کرده‌اند، این فیلم را آنجا دیده، بعد که می‌بیند همان عروسکی که در فیلم داشت کار می‌کرد، در مغازه هست، به پدر و مادرش می‌گوید این را برای من بخرید؛ عروسک را می‌شناسد؛ این پیوست فرهنگی [است]. شما بایستی این عروسک را که ساختید، در کنار ساخت عروسک، ده بیست فیلم کودک درست می کردید برای اینکه این عروسک معرفی بشود پیش بچه‌ها؛ بعد که معرفی شد، آن‌وقت خودشان می‌خرند، [ولی]وقتی معرفی نشد، بازار ندارد و ورشکست می‌شود؛ و ورشکست شد. یعنی یک چنین دقت‌هایی را بایست کرد. به‌هرحال این تهاجم فرهنگی به این شکل یک واقعیتی است.»

آینده‌سازی کودکان با اسباب‌بازی‌هایی که در اختیارشان قرار می‌دهیم

هر اسباب‌بازی آینده کودکان را می‌سازند، چه یک اسباب‌بازی که جنبه سرگرمی داشته باشد و چه اسباب‌بازی دیگری که با هدف آموزش به کودک ساخته شده باشد. کودکان به تمام این اسباب‌بازی‌ها به چشم الگو نگاه می‌کنند و در ذات آن‌ها نهادینه می‌شود. حال می‌توان این کودک را در جهت افزایش هوش و مهارت‌های اجتماعی‌اش هدایت کنیم یا اینکه برعکس او را به عنوان فردی جامعه‌گریز تربیت کنیم!

با توجه ویژه مسئولان در آینده‌سازی کودکان به‌وسیله اسباب‌بازی‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد نیازمند تلاش ویژه مسئولان مربوطه در ساماندهی حوزه اسباب‌بازی‌های داخلی هستیم. تا علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان و تشویق آن‌ها به تولید محصولات کیفی و ارزان‌قیمت مانع از ورود اسباب‌بازی‌هایی مغایر فرهنگ کشورمان باشیم و آینده‌ای زیبا برای جامعه‌مان بسازیم.

تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع:.javanonline.ir
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.