تبیان، دستیار زندگی

دلایل تشنگی بیش از حد

چرا همیشه تشنه هستید؟

همه‌ی ما گاهی بیش از حد احساس تشنگی می‌کنیم اما معمولاً یک لیوان آب خنک می‌تواند حالمان را جا بیاورد و تشنگی‌مان را برطرف کند. اما اگر یک بطری آب خوردید و باز هم احساس تشنگی‌تان برطرف نشد ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تشنگی

1. دهیدراته شده‌اید

اولین دلیل اینکه افراد بیش از اندازه احساس تشنگی می‌کنند دهیدراته شدن بدن است. گاهی مشکل فقط این است که عادت‌های درستی برای آب نوشیدن ندارید، گاهی دیگر نیز مشکل این است که نمی‌توانید بفهمید محیط چگونه بر نیاز بدنتان به آب تأثیر می‌گذارد؛ هوا گرم است و مرطوب یا گرم و خشک؟ در ارتفاع زندگی می‌کنید؟ امروز ورزش و تمرین کرده‌اید؟ همه‌ی این‌ها چیزهایی هستند که نیاز شما را به مایعات افزایش می‌دهند، بنابراین شما هم باید خودتان را تطبیق بدهید و بیشتر آب بنوشید. زمانی که احساس تشنگی به سراغتان می‌آید، در واقع بدنتان یک تا دو درصد دهیدراته شده. پس بیش از آنچه فکر می‌کنید لازم است، آب بنوشید.

2. زیاد نمک خورده‌اید

اگر عادت دارید اسنک‌های شور بخورید یا سر غذا مدام از نمک‌پاش استفاده کنید پس دلیل احساس تشنگی‌تان همین عادت غلط می‌تواند باشد. نسبت آب به نمک در بدن بسیار مهم است. اگر زیاد نمک بخورید، بدنتان به طور طبیعی تمایل پیدا می‌کند که آن را رقیق کند و به همین دلیل احساس تشنگی می‌کنید.
اگر زیاد نمک مصرف می‌کنید و علت تشنگی‌تان این است پس سعی کنید مصرف نمکتان را کاهش دهید و به 2300 میلی‌گرم در روز برسانید. این کار خیلی بهتر است تا اینکه این‌قدر آب بنوشید که شکمتان پُر از آب شود!

3. دیابت دارید

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که موجب احساس تشنگی مداوم می‌شود، دیابت نوع دوم است. کلیه‌ها کار می‌کنند تا از قند اضافی موجود در بدنتان رها شوند یا آن را تجزیه کنند و وقتی نمی‌توانند این کار را بکنند، قند به‌واسطه‌ی ادرار دفع می‌شود که باعث می‌شود مایعات از بدنتان کشیده شود. این افزایش دفع ادرار شما را بیشتر دهیدراته می‌کند و در نتیجه بیشتر احساس تشنگی می‌کنید و در چرخه‌ی قند – ادرار – تشنگی گرفتار می‌شوید که مدام تکرار می‌شود. بنابراین اگر احساس تشنگی می‌کنید و متوجه شده‌اید بیش از حد نرمال، ادرار می‌کنید به پزشک مراجعه کنید تا قند خونتان را چک کند.

4. دهانتان خشک است

دیابت بی‌مزه با دیابت نوع اول و دوم کاملاً فرق می‌کند و ربطی به قند خون ندارد، بلکه یک اختلال نادر در سیستم هورمونی است که در آن کمبود هورمون آنتی دیورتیک، عامل بیماری است

این احتمال هم وجود دارد که واقعاً تشنه نباشید، بلکه دچار خشکی دهان شده باشید. خشکی دهان زمانی روی می‌دهد که غدد بزاقی نمی‌توانند به اندازه کافی بزاق تولید کنند تا دهانتان مرطوب بماند. خشکی دهان می‌تواند از عوارض جانبی برخی از داروها نیز باشد مثلاً داروهای ضدافسردگی، درامامین و داروهای ضد فشارخون. خشکی دهان می‌تواند از عوارض شیمی درمانی و رادیوتراپی، مصرف تنباکو، آسیب عصبی و مصرف موادی چون ماریجوآنا و مت آمفتامین هم باشد. می‌توانید آبنبات لیمویی بمکید تا ترشح غدد بزاقی‌تان تحریک شود.

5. کم خونی دارید

کم خونی یا آنمی بیماری است که موجب خستگی و ریزش مو می‌شود اما می‌تواند سبب تشنگی مفرط هم بشود. کم‌خونی‌های خفیف معمولاً علامتی ندارند اما اگر شدت پیدا کنند می‌توانند احساس تشنگی ایجاد کنند.

6. دارید پیر می‌شوید

با افزایش سن، مکانیسم تشنگی و واکنش تشنگی‌تان دیگر قدرت سابق را ندارند. یعنی افراد سنین بالاتر کمتر آب می‌نوشند و خیلی سریع‌تر از دوران جوانی‌شان، دهیدراته می‌شوند. اگر مشکل شما نیز همین است می‌توانید آلارم ساعت را تنظیم کنید تا مکرراً آب بنوشید.

7. دیابت اینسیپیدوس یا دیابت بی‌مزه دارید

دیابت بی‌مزه با دیابت نوع اول و دوم کاملاً فرق می‌کند و ربطی به قند خون ندارد، بلکه یک اختلال نادر در سیستم هورمونی است که در آن کمبود هورمون آنتی دیورتیک، عامل بیماری است. بیمارانی که دچار این اختلال هستند نمی‌توانند کنترل کنند که چه مقدار آب از طریق ادرارشان دفع کنند و در نتیجه بیشتر از یک فرد نرمال، ادرار می‌کنند. بنابراین بدن دهیدراته شده و احساس می‌کنند باید بیشتر آب بنوشند. اگر فکر می‌کنید شما هم ممکن است دچار این مشکل باشید، باید به پزشک مراجعه کنید تا تست خون و ادرار بدهید. با مصرف داروهایی که پزشک تجویز می‌کند، علائمتان برطرف خواهند شد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.