تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهوری دستور بررسی حذف 3 صفر از پول ملی را در بخشهای تخصصی بانك مركزی صادر كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رییس جمهور دستور بررسی حذف 3 صفر از پول ملی را صادر كرد

عضو ناظر شورای سابق پول و اعتبار گفت: رئیس جمهوری دستور بررسی حذف 3 صفر از پول ملی را در بخشهای تخصصی بانك مركزی صادر كرد.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو  با خبرگزاری فارس اظهار داشت: هم‌اكنون درشت ترین اسكناس در كشور 5 هزار تومانی است و تا چندی قبل درشت‌ترین پول 2هزار تومانی بود.

وی گفت: اسكناس هزار تومانی سال 1351 منتشر شده است و قدرت خرید این پول معادل 128 هزار تومان امروز است.

یعنی آن زمان هزار تومان واقعا پول درشت تلقی می‌شد و اگر كسی حقوق خود را به مبلغ هزار یا 2 هزار تومان می‌گرفت، پرداخت تنها 2 برگ اسكناس برای دادن حقوق او كافی بود.

مصباحی افزود: اما امروز پولهای درشت ، معادل پول خرد بسیاری از كشورهای جهان است، یك پوند انگلیس حدود 2 هزار تومان ایران و یك دلار آمریكا معادل هزار تومان ما است.

نماینده تهران یادآور شد: هزار تومان ما معادل 4 ریال عربستان سعودی است كه تقریبا پول خرد تلقی می‌شود.

مصباحی این وضعیت را ناشی از كاهش ارزش پول طی دهه‌های اخیر ذكر كرد و توضیح داد: این افت مشكلاتی را به لحاظ عینی و ذهنی پدید آورده است.

هزینه چاپ اسكناس در كشور الان به 60 میلیارد تومان رسیده است و سرانه اسكناس در كشور 110 برگ است. حال آنكه این سرانه در اروپا 10 تا 12 برگ است.

وی گفت: این حجم عظیم اسكناس به زودی فرسوده می‌شود و علاوه بر این وقت مردم را در معاملات می گیرد و در بانكها باعث ایجاد صف شده است.

وی گفت: این روند سبب شده است برای شمارش پول در بانكها اسكناس شمار به كار گرفته شود و هزینه‌ پول‌شمار بر دوش بانكها افزوده شده است.

مصباحی تأكید كرد: صف، هزینه‌ و معطلی مشكلات عینی و ذهنی را پدید آورده و درشت ترین اسكناس كشورها، در مقابل واحد پول دیگر كشورها بسیار كم ارزش شده است.

وی ادامه داد: این وضعیت به لحاظ روانی برای مردم ما احساس بدی بوجود آورده است یعنی وقتی مردم صد هزار تومان می‌دهند و یك اسكناس صد دلاری می‌گیرند، برایشان مطلوب نیست و یا حجاجی كه به مكه مشرف می‌شدند و زمانی در برابر 1000 تومان 500 ریال عربستان می‌گرفتند و الان 4 ریال عربستان را دریافت می‌كنند.

نماینده تهران تصریح كرد: معتقدم لازم است یك اصلاح پولی صورت پذیرد.

نماینده تهران تصریح كرد: نكته دیگر انتشار چك پولها است. چك پولهای 50 تا 500 هزار تومانی دست به دست در جامعه می‌گردد و وجود این چك پولها نیاز به پول درشت را نشان می‌دهد در حالی كه اعتبار پول را ندارد.

وی گفت:‌دست به دست گشتن چك‌پولها نقدینگی جامعه را افزایش داده است و آثار تورمی دارد.

چك پولها تورم زا است

وی تصریح كرد: معتقدم اگر چك‌پولها را جمع كنیم درصدی از نرخ تورم ما را كاهش خواهد داد.

مصباحی گفت: مجموعه این مسائل سبب شد پیشنهاد طرح اصلاح پولی را در جمع عمومی بانك مركزی مطرح كنم بدین معنا كه نوع پول یا عدد پول كشور تغییر كند.

وی اضافه كرد: اگر بنا به تغییر عدد باشد پیشنهادم این است كه اسكناس صدهزار تومانی منتشر كنیم كه نیاز آن نیز وجود دارد.

نماینده تهران یادآور شد: ممكن است افرادی بحث توسعه و رواج كارتهای اعتباری را مطرح كنند و بگویند نیازی به اسكناس نیست در حالی كه در كشورهای صنعتی جهان هم كه كارت اعتباری بیشترین كاربرد را دارد و باز هم اسكناس در دست مردم وجود دارد منتها تعدادش نسبت به وضعیت ما كمتر است.

نماینده تهران گفت: بنابرانی اگر اسكناس صد هزار تومانی منتشر كنیم بخشی از نیاز مردم به پول درشت را تامین كردیم و حمل پول برای مسافرتها راحت‌تر انجام خواهد گرفت.

وی گفت: اگر بخواهم به لحاظ ذهنی نیز اثر مثبتی داشته باشد، پیشنهاد حذف 3 صفر را از پول ملی را داریم به طوری كه هزار تومان فعلی ما به لحاظ عدد معادل 10ریال تلقی شود.

مصباحی افزود: اگر چنین كاری انجام شود اسكناس در دیدگاه مردم اعتبار بیشتری پیدا خواهد كرد، ارزش قائل نبودن برای اسكناس در حال حاضر سبب شده آن را مچاله كرده، روی آن بنویسند و سبب استهلاك زود هنگام آن شوند.

وی اضافه كرد: معتقدم باید 3 صفر را از جلوی اسكناسها بردارند و البته یك راه حل تدریجی هم وجود دارد.

طرح دوم برای حذف صفرهای پول ملی بدین ترتیب  است كه سه صفر دیگر ابتدا به شكل كوچكتر و كمرنگ‌تر در اسكناسها چاپ شود و پس از گذشت یكی دو سال آن صفرها محو شود. در این صورت آمادگی روانی لازم برای یك مرحله انتقالی به وجود می‌آورند.

مصباحی گفت: این بحث در مجمع عمومی بانك مركزی با حضور رئیس جمهوری مطرح شد و من این پیشنهاد را مطرح كردم.

وی اضافه كرد: ایشان از این مسئله استقبال كردند و تصمیم‌گیری در این باره را به سطوح تخصصی موكول كردند.

مصباحی گفت: رئیس جمهوری بر 2 نكته تاكید كردند و خواستار اقدام در خصوص آن شدند: نخست اینكه اصلاح پولی و كاهش صفر‌ها مورد بررسی قرار گیرد. دیگر اینكه آثار تورمی چك پولها بررسی شود.

وی گفت: اگر این دو مقوله بررسی شود اثر مثبتی خواهد داشت.