تبیان، دستیار زندگی

پیوند کلیه جزو بیماری های خاص محسوب شود

مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران گفت: یکی از درخواست های مهم انجمن این است که بیماران پیوند کلیه جزو بیماران خاص محسوب شوند تا هزینه های دارویی آنان کاهش یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جراحی
دکتر داریوش آرمان افزود: خوشبختانه در جلسه با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیگیری های انجام شده داروی مایفورتیک و سلسپت از داروهای نگهدارنده عضو برای بیماران پیوندی با قیمت قبلی آن عرضه می شود.
وی اظهار داشت: داروی گران قیمت بیماران پیوند کلیه به نام 'راپامیون' رایگان اعلام شده است که نرخ این نوع دارو طی ماه های گذشته افزایش یافته بود.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون مشکل جدی در دستگاههای دیالیز وجود دارد و با توجه به پیش بینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر این است که حدود چهار هزار دستگاه کمبود در این بخش اعلام شده و بر این اساس از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت و بخصوص وزارت بهداشت تقاضا می شود به این مهم توجه جدی داشته باشند.
وی بیان کرد: امروز در بسیاری از مراکز دیالیز کشور دستگاهها دست کم 10 برابر عمر مفید خود کار کرده اند و این به نوبه خود عوارض جدی را برای بیماران به دنبال دارد.
مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران ادامه داد: بطور قطع دیالیز استاندارد با سوالاتی روبرو خواهد شد و از هیات امنای ارزی درخواست داریم که هر چه زودتر بحث خرید دستگاههای دیالیز را در اولویت قرار دهند.
آرمان افزود: در آخرین جلسه برگزار شده با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دستور خرید سه هزار و 60دستگاه دیالیز صادر شده که امیدواریم این مهم محقق شود.
وی اضافه کرد: دستگاه دیالیز تولید داخل نیز وارد چرخه درمان کشور شده که در مقایسه با مشابه خارجی نیز کیفیت خوبی داشته و تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون بیماران دیالیزی بابت دریافت داروهای اصلی مورد نیاز مبلغی پرداخت نمی کنند و بیماران پیوندی نیز 10 درصد فرانشیز آن را پرداخت می کنند که از شورای عالی بیمه و دولت، مجلس شورای اسلامی درخواست می شود بودجه ویژه ای در این بخش اختصاص دهند.
آرمان اظهار داشت: میزان پرداختی بیماران با توجه به دوز مصرفی و نوع دارو متفاوت بوده اما دست کم هر بیمار پیوند کلیه بین 2 تا سه میلیون ریال هزینه دارویی پرداخت می کند.
وی بیان کرد: در صورت حذف فرانشیز برای بیماران پیوندیی و لحاظ شدن دفترچه بیمه ای خاص برای انان می توانند از مزایای مختلف آن استفاده کنند.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون حدود 60 درصد پیوند کلیه در کشور مان از مرگ مغزی است و حدود 40 درصد آن از دهنده زنده رخ می دهد که به طور طبیعی انسانهایی فداکار نیاز افراد نیازمند را برطرف می کنند.
وی یادآوری کرد: اهدا کننده کلیه نمی تواند تا سه ماه فعالیت داشته باشد و بطور مستمر نیز باید وضعیت درمانی خود را پیگیری کند که پس از جراحی در مدت یاد شده استراحت مطلق را انجام دهد.
منبع:ایرنا