تبیان، دستیار زندگی

پارک جنگلی سراوان، آرامشی از جنس طبیعت

شمال کشور نقاط گردشگری بسیاری دارد که هر کدام می توانند خاطرات به یاد ماندنی را برای مسافران بسازند. با توجه به این که بیشتر این مناطق را جنگل ها و رودخانه های کوچک و بزرگ تشکیل داده، برای سفرهای طبیعت گردی این مناطق بسیار پیشنهاد می شود. اما ما در این مطلب قصد داریم تا به سمت استان گیلان برویم و درباره پارک جنگلی سراوان صحبت کنیم. این پارک با توجه به طبیعت بی نظیری که دارد لحظات خوشی را می تواند برایتان فراهم بیاورد و برای سفرهای گروهی و یا همراه با تورهای طبیعت گردی بسیار گزینه خوبی محسوب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پارک جنگلی سراوان

همواره سفر به طبیعت حال و هوای غیرقابل توصیفی را برای گردشگران فراهم می آورد و می تواند لحظات بسیار خوشی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان بیاورد. پارک جنگلی سراوان هم از آن دسته جاذبه های طبیعی است که با توجه به امکانات به نسبت مناسبی که برای گردشگران فراهم آورده می تواند جز بهترین مقاصد طبیعت گردی برای خانواده و افراد در همه سنین به شمار بیاید. دریاچه ی زیبا و رودخانه ی خروشان این پارک، تفاوت مهم آن با دیگر پارک های جنگلی می باشد که با جلوه های خود شما را غافلگیر می کنند.

پارک جنگلی سراوان از قدیمی ترین پارک های جنگی در گیلان است که جز مجوعه های بی نظیری از گونه های متنوع و نادر گیاهی می باشد که ذخایر ژنتیکی و چشم اندازه های فوق العاده ای را از طبیعت برایتان به ارمغان می آورد. این پارک در ۱۷ کیلومتری جاده ی رشت – تهران قرار دارد، نزدیکی پارک جنگلی سراوان به مرکز استان و مجاورت با جاده سراسری که دسترسی آسان را  فراهم می کند، باعث شده تا این پارک در زمره ی پارک های جنگلی مهم  قرار گیرد و یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری برای شهر رشت محسوب شود.

مساحت این پارک حدود ۱۴۸۷ هکتار است و در ارتفاع ۵۰ تا ۲۵۰ متری از سطح دریا نیز قرار گرفته است. حدود ۲۱۰ هکتار از این پارک حفاظت شده و ۵۲۱ هکتار از آن برای تفرج گسترده و ۷۵۶ هکتار از آن به تفرج متمرکز اختصاص یافته است. طول ﺷﻤﺎﻟﯽ و ﺟﻨﻮﺑﯽ جنگل سراوان ۷۶۰۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ و ﻋﺮض ﻣﺘﻮﺳﻂ آن در ﺟﻬﺖ ﺷﺮﻗﯽ- ﻏﺮﺑﯽ ۲ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

جالب است بدانید که محدوده ی پارک جنگلی سراوان از شمال تا جاده ی دره پشت به فشتام و از سمت غرب تا کچا – جوکول بندان و از سمت شرق تا جاده ی آسفالته ی رشت به تهران امتداد دارد.

آدرس: استان گیلان، کیلومتر ۱۷ جاده رشت – تهران، سمت غرب جاده
پارک جنگلی سراوان

بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی سراوان


بهترین زمان برای بازدید از پارک جنگلی سراوان بهار و تابستان است، چرا که انبوهی از درختان در این فصل سراسر جنگل را فرا می گیرد و سرسبزی ویژه ای به آن می بخشد. اما در فصل پاییز بحق این جنگل نمایان گر پادشاه فصل هاست و برگ های رنگارنگ درختان در پاییز، پارک جنگلی سراوان را به مقصدی جذاب تبدیل می کند. اگر اهل سفرهای سخت و پر چالش هستید فصل زمستان با توجه به برف و بارانی که در این منطقه می بارد و شرایط سختی را داراست می توانید بروید اما اگر حرفه ای نیستید پیشنهاد نمی کنیم که بروید.

تفریحات ممکن در پارک جنگلی سراوان


چشم اندازها های طبیعی
با توجه به ویژگی هایی متنوعی که طبیعت جنگل های سراوان دارا هست شما با ورود به آن ها و قدم زدن در آن می تواند برایتان هیجان انگیزترین کار ممکن باشد. تماشای گونه های گیاهی کم نظیر و وجود رودخانه سفیدرود و سیاهرود در ﺿﻠﻊ ﺷﺮﻗﯽ پارک، چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را در نقاط مختلف پارک به ویژه در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﺰری آن خلق کرده است که می توانید از آنها لذت ببرید و غرق در تماشای آنها شوید.

رودخانه ها و دریاچه سحر انگیز
عمده علت تفاوت پارک جنگلی سراوان با دیگر پارک های جنگلی که در استان های شمالی کشور وجود دارد، دریاچه های مسحورکننده و خروشانی است که در این پارک قرار دارد. در بدو ورودتان به پارک جنگلی سراوان در سمت چپ جلوه هایی تماشایی از دریاچه این پارک به چشمتان خواهد خورد که در ابتدا همچون زمینی پوشیده از چمن به نظر می رسد. علاوه بر زیبایی که این دریاچه دارا هست قایق هایی هم در آن وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها در میان انبوهی از جنگل در میان دریاچه باشید و لحظات رمانتیکی را برای خودتان فراهم بیاورید.

دیگر رودخانه ای که در پارک جنگلی سراوان وجود دارد خروشان نام دارد و برای تماشای آن باید بیشتر در امتداد پارک پیش بروید. صدای عبور آب بیشتر به گوشتان می رسد و شما را وسوسه می کند تا لحظه ای توقف نمایید و به تماشای گذر آب در رودخانه ای خروشان بنشینید. کنار رودخانه از شلوغ ترین قسمت های پارک سراوان است و افراد زیادی ترجیح می دهند در کنار آنها پیک نیکی برپا کرده و روز خوشی را برای خود بسازند.

جاده ی تماشایی
یکی دیگر از مواردی که می تواند بسیار برایتان جالب باشد رانندگی در جاده ی تماشایی پارک جنگل سراوان است. به قطع در فصل پاییز این جاده می تواند برایتان بسیار هیجان انگیز باشد و هر جایی که خسته شدید می توانید توقف کنید و لحظاتی را غرق در آرامش و زیبایی این طبیعت چشم نواز شوید.
پارک جنگلی سراوان

 موزه میراث روستایی ایران
در پارک جنگلی سراوان موزه ای تحت عنوان میراث روستایی وجود دارد که معماری یکصدساله ی آن سبب جذابیت ویژه ای برای این پارک جنگلی شده است. این موزه یکی از تماشایی ترین بخش های این پارک جنگلی است که در تمامی ایام سال توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند.

عکاسی در جنگل
در پارک جنگلی سراوان یکی از هیجان انگیزترین کارهایی که می توانید انجام عکاسی است که ما پیشنهاد می کنیم تا جایی که برایتان امکان دارد دوربین مناسبی همراه خودتان ببرید تا سوژه های دیدنی که مشاهده می کنید را در طول سفرتان از دست ندهید.

پینت بال
یک تفریح هیجان انگیزی که در این پارک فراهم آورده شده تا گردشگران بتوانند لحظات خوشی را برای خودشان فراهم بیاوند، پینت بال است. این مکان اولین زمین پینت بال جنگلی در شمال کشور است که حدود ۱۲۰۰ مترمربع مساحت دارد و برای شرکت در این تفریح حداقل باید ۱۰ سال داشته باشید.

موتور چهارچرخ
یکی دیگر از تفریحات هیجان انگیز در این پارک جنگلی، موتور چهارچرخ هایی است که می توانید با پرداخت ۱۵۰۰۰ تومان به مدت ۱۰ دقیقه از آن استفاده کنید.

امکانات مناسب در پارک جنگلی سراوان
همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، امکانات مناسبی در این پارک برای مسافران فراهم آورده شده که از جمله ی آن ها آلاچیق ها و تاسیسات رفاهی مورد می باشد. سرویس بهداشتی مناسبی در این پارک تعبیه شده و همینطور مکان هایی برای پخت کباب، وسایل بازی برای کودکان، سطل زباله و … وجود دارد تا بتوانید لحظات خوبی را در این پارک سپری کنید. ﭘﺎﺳﮕﺎه ﭘﻠﯿﺲ راه و ﭘﺎﺳﮕﺎه اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ در ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻤﺘﺮ از ۱۰۰ متر قرار دارد و در صورت بروز مشکل به راحتی قابل دسترسی می باشند.


منبع: مجله گردشگری الی گشت