تبیان، دستیار زندگی

کردان، یک تکه از بهشت گمشده در نزدیکی تهران

کردان از آن دسته روستاهای خوش آب و هوا و البته زیبا است که علی الخصوص در سال های اخیر و با شلوغ شدن تهران و گرفتگی آب و هوای شهر، به یکی از محبوب ترین مقاصد تفریحی تهرانی ها تبدیل شده است. البته این روستا تنها محبوب دل تهرانیان نیست بلکه از سراسر ایران نیز برای گذراندن آخر هفته ها و تعطیلات خود به این منطقه ی خوش آب و هوا می آیند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 کردان

یکی از بهترین مناطق نزدیک به تهران که هم برای کرجی ها و هم برای تهرانی ها بسیار زیبا و دیدنی است، همین منطقه ی کردان  است. کردان این روزها یکی از پر رفت و آمدترین مناطق تفریحی است که بیشتر کسانی که می شناسید و یا شاید حتی خود شما، حداقل برای ۱ بار به آن رفته اند. پر واضح است که کردان در چندین سال اخیر، یکی از پر رفت و آمدترین مناطق خوش و آب وهوا به غیر از شمال، درکه، لواسان و دیگر مقصدهای دیگر شده است. روستای کردان از توابع شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز و در فاصله ی ۲۵ کیلومتری کرج و ۶۵ کیلومتری شمال غرب تهران قرار گرفته است و در سال‌ های اخیر به یکی از اصلی‌ ترین مقاصد تفریح تهرانی ‌ها تبدیل ‌شده است.

روستای کردان قبل از تقسیمات کشوری در سال ۱۳۸۵ از توابع چندار محسوب می شد. اما پس از این سال، کردان جزو توابع شهر کوهسار شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفت. موقعیت جغرافیایی مناسب، جاذبه ‌های طبیعی و گردشگری و نزدیکی به اتوبان تهران_ قزوین ازجمله عواملی است که کردان را به یکی از محبوب ‌ترین مناطق توریستی تبدیل کرده است.

برای خیلی ها سوال پیش می آید که کردان از چه زمانی تبدیل به مقصد محبوب تهرانی ها شد؟

در جواب این سوال باید به شما بگوییم که در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از تهرانی ‌ها کردان را برای زندگی انتخاب کردند و به صورتی دیگر کردان را تبدیل به محدوده ای حاشیه‌ نشین برای تهرانی ها و کرجی ها کرده است.
 کردان

در گذر زمان، روستای کردان به ‌مرور زمان تبدیل به محلی برای زندگی دائمی و همچنین یک‌ قطب کاری و اقتصادی شد و متعاقب آن، واحد های آلومینیوم ‌سازی، کارتن ‌سازی، ریسندگی و بافندگی و مرغداری در این منطقه مشغول به فعالیت شدند که البته هنوز هم این فعالیت ها در این منطقه ادامه دارد. از منظر پیشرفت منطقه ی کردان اگر بخواهیم تا به آن نگاهی بیندازم و برای شما هم درباره ی آن شرحی بدهیم باید بگوییم که؛ به خاطر این که کردان با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است، امروزه آن روستای قدیمی به منطقه‌ ای لوکس و مجلل تبدیل ‌شده است و ویلاهای گران ‌قیمت زیادی در آن ساخته‌ شده و در نتیجه ی آن، قیمت زمین ‌ها و باغ ‌های کردان در سال‌ های اخیر با افزایش چشمگیری رو به ‌رو شده است.

با اجرای طرح هادی در این روستا، بسیاری از ساختمان های قدیمی تعمیر شد و برخی از اهالی منطقه، منازل جدیدی را برای زندگی خود ساختند.

در حال حاضر جمعیت کردان بیش از ۵ هزار نفر است و مساحت منطقه ی مسکونی آن برابر است با ۱۰۴ هکتار. اما تمام محبوبیت کردان به خاطر خانه های مجلل و گران قیمتش نیست بلکه، روستای کردان زمین‌ های حاصلخیزی هم دارد و باغ‌ های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت در این منطقه پیدا می ‌شود.

یکی از دلایل اصلی سر سبزی و حاصل خیزی زمین ‌های کردان رودخانه ی ارتفاعات کهار است. رودخانه ی کردان از شمال شرق این روستا به سمت جنوب غربی جاری می‌ شود و زمین‌ های کردان را سیراب و پر آب می‌ کند. این رودخانه از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و در اطراف روستای نجم‌ آباد وارد رودخانه ی شور می‌ شود.

توجه نمایید که در فاصله ی ۲ کیلومتری از روستای کردان، پلی قدیمی با نام بانو صحرا کردان وجود دارد که قدمت آن به عصر صفوی باز می ‌گردد، و نام این روستا نیز از همین پل گرفته شده است. امروزه از این پل تاریخی تنها ۲ پایه باقی ‌مانده است.

تا به این جا با موقعیت مکانی روستای کردان آشنا شدید اما از این جا به بعد بیایید تا به این مسئله بپردازیم که در این منطقه چه فعالیت های مختلفی انجام می پذیرد. در کردان اگر بخواهید می توانید به انجام ورزش های مختلفی همچون ورزش های هوایی و کوهنوردی بپردازید. در کردان شما می توانید به سایت پروازی آن بروید و با گرفتن آموزش های لازم و گذراندن برخی از دوره ها، خلبان شوید.
 کردان

جالب است در این زمینه بدانید که اولین سایت پروازی در استان البرز در تاریخ ۱۸ آبان ۹۶ در منطقه ی کردان افتتاح شد. این مجموعه ی پروازی را مدیرکل ورزش و جوانان البرز و بیش از ۱۰۰ خلبان و جمعی از دوستداران هوانوردی نخستین سایت پروازی استان البرز افتتاح کردند و در منطقه ی کوهسار ساوجبلاغ و شهرک کردان آغاز به کار کرد.

برای کوهنوردی هم کردان با کوه های اطرافش منطقه ای بسیار مناسب برای انجام این فعالیت ورزشی محسوب می شود. در واقع، روستای کردان با دارا بودن کوه‌ های مناسب که از شرق به منطقه ی طالقان و از غرب به شمال کرج متصل هستند، منطقه ای مناسب جهت انجام ورزش کوهنوردی است و تیمی به نام گروه کوهنوردی سنگ سو سرآمد ورزش در این منطقه مسئول تورها و گروه های کوهنوردی در این منطقه می باشد.

البته اگر هم که می خواهید تا به مجموعه ای در روستای کردان بروید و کمی از تفریحات غیر ورزشی در کنار ورزشی هم لذت ببرید، می توانید به مجموعه ی ورزشی ایثار بروید. این مجموعه در کردان، دارای ۵۰ ویلا با ظرفیت اسکان ۷۰۰ نفر و دارای سالن کنفرانس و سمینار مجهز است که علاوه بر این‌ ها از امکانات ورزشی گسترده ‌ای نیز برخوردار است که حتی می ‌تواند در خود، مسابقات ورزشی گوناگونی را برگزار و میزبانی نماید.

البته تنها جاذبه های کردان خانه های زیبا و آب و هوای فوق العاده و مجموعه ی ورزشیش نیست بلکه در کردان شما می توانید به امام زاده حسین کردان نیز بروید. درختان بلند و کهنسال در کنار بناهای تاریخی این روستا، عاملی مهم در جذب مسافران بیشتر است. وجود آب فراوان به حفظ طبیعت این منطقه کمک زیادی کرده است.

نبود دود، آلودگی و صداهای گوش خراش از جمله مزیت های این منطقه خوش آب و هوا است. ساختمانی مدور با نقشه ی خورشیدی که متعلق به دوره ی سلجوقیان است که پیکر مطهر امامزاده حسین از نوادگان امام سجاد را در خود جای داده ‌است. این برج در سال ۱۳۸۷ مجدداً بازسازی و ساخته شده ‌است.

درختان کهنسال توت و چنار در محوطه ی امامزاده و جوی کوچک با آب شفاف، پاک و زلال در کنار جاده ای زیبا که منتهی به امامزاده می شود نیز از جمله جاذبه‌ های طبیعی است که با همراهی این اثر تاریخی فضایی معنوی و روح ‌افزایی را در کنار هم و در روستای کردان به وجود آورده اند.

این مقبره در همه ایام هفته به ویژه روزهای تعطیل در این مکان جمع می شوند و به انجام زیارت می پردازند. درباره ی امام زاده حسین کردان توضیحات دیگری را نیز باید به شما ارائه دهیم. به این امام زاده، برج مقبره ی کردان نیز می گویند که درباره ی آن روایات مختلفی وجود دارد که می توان از صحبت های هر کدام از محلی ها و افراد سن و سال دار این روستا شنید.
 کردان

مردم محلی این روستا بسیار اصیل هستند و به باورهای سنتی و مذهبی خود نیاز بسیار پایدار می باشند. مردم کردان بسیار مهمان نواز و خون گرم هستند و آن قدر با انرژی مثبت با دیگران و حتی مهمانانی که به این منطقه وارد می شوند دارند که هیچ کس نیست که عاشق کردان و مردمش نشود.

اگر که علاقه مند هستید تا به روستای کردان بروید برای دسترسی به این منطقه ی سرسبز، باید ابتدا خود را به کرج برسانید و از آنجا مسیر آزادراه قزوین را ادامه دهید. پس از سپری کردن کمتر از ۲۰ کیلومتر، با تابلوی خروجی کردان مواجه می شوید و پس از خروج و وارد شدن به جاده ای روستایی، تنها با طی کردن چند کیلومتر خود را در یکی از تکه های بهشت بر روی زمین خواهید یافت.

توجه داشته باشید که فاصله ی کردان با هشتگرد ۱۵ کیلومتر، با کوهسار ۵ کیلومتر و با شهر کرج ۲۵ کیلومتر می باشد. برای رفتن به کردان این نکات را در نظر بگیرید. استفاده از وسایل نقلیه ی شخصی، تنها راهکار دستیابی به این روستا می باشد.

این روستا اماکنی را برای اقامت مسافران فراهم نموده است. اما برخی از مسافران و گردشگران، بعد از گذراندن ساعاتی در این روستا، به استان البرز باز می گردند. البته توجه داشته باشید که مراکز اقامتی بی شماری در کرج وجود دارد.


منبع: مجله گردشگری الی گشت