تبیان، دستیار زندگی

کتابی که آیت‌الله جوادی آملی اجازه انتشار آن را نمی‌داد

جمعی از علمای شیعه شبه قاره هند در دفتر آیت‌الله جوادی آملی حاضر شدند و به طرح مسائل مرتبط با مسلمانان شبه قاره هند پرداختند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت‌ الله جوادی آملی

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: جلسه‌ای که با عنوان جلسه مقدماتی و آشنایی با علمای شبه قاره هند به همت حجت‌الاسلام جعفری انجام می‌شود، باعث شد تا با هم در مورد برنامه‌های بین‌الملل دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی همفکری داشته باشیم. همه شما با دفتر آشنا هستید و جنبه‌های مختلف علمی آیت‌الله جوادی‌آملی را هم می‌شناسید. ایشان ذخیره بسیار گران‌قیمتی هستند از جهت علمی، فقهی، فلسفی، تفسیری، تاریخی، کلامی، عرفان و شخصیت بی‌نظیری که نه فقط دنیای اسلام بلکه بشریت باید از وجود ایشان استفاده و بهره‌برداری کنند.

حجت‌الاسلام جوادی آملی خاطرنشان کرد: یک کتابی از آیت‌الله جوادی آملی تحت عنوان «مهر استاد»  وجود دارد. استاد ۴-۵ سال اجازه نمی‌دادند ما این کتاب را چاپ کنیم. با اینکه زندگینامه شخصی ایشان نیست. بلکه سیره علمی ایشان و ارتباطی که ایشان با اساتید خودشان داشتند است. ایشان در سه حوزه آمل، تهران و قم درس خواندند و در بین اساتید قرون مختلفه درس آموختند. وقتی در آمل خدمت حضرت آیت‌الله فرسیو و آیت‌الله غروی درس می خواندند، آیت‌الله غروی کسی بود که مستقیماً از درس مرحوم آخوند صاحب کفایه آمده بود و برخی تقریرات درس مرحوم آقای کفایی را همین بزرگواران می‌نوشتند.

وی افزود: وقتی به تهران آمدند. درس مرحوم حاج محمدتقی آملی را داشتند که از اساتید حوزه نجف بوده، از بزرگواران نجف بوده و صاحب رساله بودند و جایگاه ویژه‌ای داشتند، مرحوم الهی قمشه‌ای، مرحوم آقای شعرانی، مرحوم فاضل تونی و بزرگانی که در آن زمان در تهران حوزه اصلی بود و وقتی می‌خواستند از تهران به قم تشریف ببرند و به این شهر مشرف شوند، بعضی‌ها می‌گفتند حوزه تهران غنی‌تر از حوزه قم است و وقتی به حوزه قم آمدند در محضر اساتید بزرگی از جمله مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، امام راحل (ره) بود و شاخص مباحث قرآنی هم که روزگار ما مرحوم علامه طباطبایی بود استفاده کردند. بیش از ۲۰ سال در خدمت ایشان بودند و درس مرحوم محقق داماد که از درس‌های قوی و بسیار غنی آن روزگار بود را درک کردند.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء ابراز داشت: از مجموعه درس‌های مرحوم محقق داماد بیش از ۱۰ جلد تقریرات کتب فقهی ایشان است که امسال به مناسبت سالگرد درگذشت ایشان منتشر شده که در آن روزگار فقه حوزه که من از زبان حاج آقا هم این گونه شنیدم که مرحوم العظمی خویی که به قم سفری داشتند، دیداری که با مرحوم محقق داماد داشتند، در این دیدار اظهار خوف کردند، برای اینکه یک شخصیت ممتازی بود که الان تمام مراجع فعلی ما زیر نظر درس این بزرگوار بودند.

وی گفت: تقریرات درس اصول امام را داشتند که امسال در ۴ جلد تحت عنوان «تقریرالاصول» تقریرات درس‌های اصول امام را چاپ می‌کنند، خدا رحمت کند حاج احمدآقا را، در زمان حیات امام (ره) چند بار آمده بود و خواسته بودند تقریرات درس اصول امام را منتشر کنند، حاج آقا اباء داشتند. اما الان گفتند چند تا تقریر شده و سنت عوض شده قبول کردند. سنت ایشان در فضای قرآن را که الحمدلله شاهد هستید. ما الان از آرشیوی که در مجموعه خودمان داریم که این آرشیو بیش از ۱۵ هزار جلسه است، ۵ هزار جلسه آن قرآنی است و در تفسیری موضوعی و تفسیر تسنیم تا الان حدود ۷۰ جلد کتاب قرآنی از حاج آقا منتشر شده است یعنی حدود ۵۰ جلد تفسیر تقریری و ۲۰ جلد هم تفسیر موضوعی منتشر شده است یعنی ۷۰ جلد و اینها منابعی است که بعدها برای این حوزه، برای روحانیت و دین إن‌شاءالله قابل استفاده است.

منبع : خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.