تبیان، دستیار زندگی

یك ویدئو حاشیه ساز دیگر باری حوالی پاییز

جشن تولد عجیب بازیگر لبنانی

سریال «حوالی پاییز» بعد از انتشار کلیپ رقص بازیگر لبنانی نقش ساره گرفتار حاشیه ای دیگر شد. این حاشیه مربوط است به یك ویدئوی چند دقیقه ای كه راوی جشن آخرین روز حضور «آن ماری سلامه» جلوی دوربین است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
حوالی پاییز
چنین اموری در سینما و سریال ها مرسوم است اما آن چه این جشن را مورد هجمه قرار داده،‌كیفیت برگزاری است. همان ابتدا بر سر خانم سلامه آب ریخته می شود و بعد از آن نوبت به كف زدن و هورا كشیدن می رسد. این حركت عجیب و نیز حضور سلامه در میان همكاران كه عمدتا مرد هستند، باعث شده كاربران فضای مجازی این جشن را نمونه ای از سیاست یك بام و دو هوای تلویزیون بدانند.

آن ها نمی دانند چنین رفتارهایی ربطی به سیاست تلویزیون ندارد ولی خب در چنین مواقعی این رسانه است كه سیبل می شود. سازندگان «حوالی پاییز»گرفتار اشتباه هولناكی شدند؛‌چه در كیفیت برگزاری جشن و چه در بی تدبیری برای انتشار آن. و طبعا هزینه این ویدئو به مراتب سنگین تر از كلیپ رقص سلامه است. آن ویدئو که گفته می شود برگرفته از یک شوی تلویزیونی است، منطبق با فرهنگ كشور خانم سلامه است ولی ویدئوی دوم هیچ نسبتی با فرهنگ ما و شعاری كه «حوالی پاییز» می داد، ندارد.

«حوالی پاییز» تاکید زیادی رو ارتباط محارم داشت و سعی می کرد عفت را ترویج کند. انتشار این ویدئو اما نقطه مقابل چنین دیدگاهی است. چرا سازندگان این سریال حواس شان به رعایت چنین نکات ظریفی نیست؟ خدای ناکرده قصد تشکیک در سلامت فکری و اخلاقی سازندگان «حوالی پاییز» نداریم ولی هرگز صورت کاری که انجام شده جای هیچ توجیهی ندارد. نمی شد یک جشن موقر و محترمانه برای بازیگر لبنانی سریال برگزار کرد؟ بدون آب پاشی و نشاندن او وسط چند مرد؟

این ویدئو درحالی حاشیه ساز شده که هنوز زمان زیادی از توضیح تهیه کننده درباره رقص سلامه نمی گذشت. سعید پروینی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: «انتخاب بازیگران خارجی به دلیل حواشی حجاب آنها، حساس است. ما سعی کردیم خود را از این حواشی دور نگه داریم و بازیگری را انتخاب نکنیم که حواشی غیراخلاقی داشته باشد. در ارتباط با کلیپ منتشر شده با مضمون رقاصه بودن بازیگر سریال «حوالی پاییز»، باید بگویم رقاص کسی است که پول می‌گیرد و در فیلم‌ها و فضاهای مختلف می‌رقصد؛ اما آن ماری سلامه بازیگر مطرح لبنانی است که در شبکه المنار (که شبکه شناخته شده و موجهی است) بازی کرده است. دوستان ما که در لبنان کار فرهنگی انجام می‌دهند، ایشان را به ما معرفی کردند و به جرات میتوانم بگویم خانم آن ماری سلامه در میان بازیگرانی که کاندیدای این نقش بودند، زندگی سالم و بی‌حاشیه تری داشت.

او در برنامه تلویزیونی مشابه خندوانه که مسابقه لباهنگ بوده است، شرکت کرده و با توجه به شرایط فرهنگی کشورش رفتار کرده است. اگر کسی از بازیگران دنیای عرب، شناخت داشته باشد، قطعاً می داند که آن ماری سلامه جزو کم حاشیه‌ترین هاست و سریال‌های بسیاری برای فلسطین و ... بازی کرده است. قطعا به خاطر دارید برخی بازیگران ایرانی در بعضی فیلم‌های سینمایی رقصیده اند که اگر به آن‌ها رقاص بگویند، برای این خانم بازیگر هم می توانیم صفت رقاصه را به کار ببریم.»

سریال «حوالی پاییز» با محور فاجعه منا ساخته شد که به دلیل عدم بهره مندی از قدرت دراماتیک نتوانست حق مطلب را در این باره ادا کند و عملا یک بیانیه سطحی احساسی – سیاسی بود. آن ماری سلامه نقش یک دختر عربستانی را بازی می کرد که خب کیفیت بازی اش هم مورد توجه اهل فن قرار نگرفت.