تبیان، دستیار زندگی

ارتباط وحدت با ساخت تمدن اسلامی زیربنایی و کلیدی است

حجت الاسلام جعفری فراهانی گفت: ارتباط وحدت با تمدن اسلامی یک ارتباط زیربنایی و کلیدی است. این ارتباط در گذشته اثر چشمگیری را بر جای گذاشت و امروز نیز مسلمین اگر بخواهند به پیشرفت تمدنی منسجم و اثرگذار دست یابند باید از این طریق وارد میدان شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام جعفری فراهانی

حجت الاسلام «عباس جعفری فراهانی» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان با بیان اینکه در مورد وحدت اسلامی مباحث فراوانی مطرح است، اظهار کرد: وحدت از ارکان مهم ساخت تمدن اسلامی است به این دلیل که در این عرصه نسبت به دستاوردها و فرهنگ های مسلمانان و پیشرفت های علمی و تمدنی آنها صحبت می شود و برای حصول این دستاوردها عاملی جز وحدت نمی تواند زمینه ساز باشد.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: اگر وحدت نبود این تمدن نمی توانست قرن ها روی پای خودش بایستد چراکه مسلمانان به دلیل اختلاف و درگیری های داخلی نمی توانستند به فعالیت های علمی و کسب دانش بپردازند، از طرف دیگر دودستگی و اختلاف درونی با سایر ملت ها نیز سبب می شد تا انرژی آنها هدر رود. لذا در دوره مشخصی یکی از دلایل مهم رشد و شکوفایی تمدن اسلامی، وحدت بود.

جعفری فراهانی تصریح کرد: در تاریخ فرهنگ و تمدن مسلمانان، پیشرفت در علوم مختلف اعم از طب و پزشکی و فیزیک و ریاضیات را شاهد هستیم. این ارتقای سطح علمی را حاصل تلاش و زحمت دانشمندان اسلامی و مسلمانانی می دانیم که علاوه بر تقویت بنیه علمی در کشور خود، با سایر اندیشمندان نیز مرتبط شده و علم را در جهان اسلام پروراندند و این رخداد در سایه وحدت بوده است هرچند که قطعا وحدت به طور کامل هم محقق نشده، ولی به اندازه ای بود که یک اجماع علمی را رقم بزند.

کارشناس فِرَق ابراز کرد:  ارتباط وحدت با تمدن اسلامی یک ارتباط زیربنایی و کلیدی است. این ارتباط در گذشته اثر چشمگیری را بر جای گذاشت و امروز نیز مسلمین اگر بخواهند به پیشرفت تمدنی منسجم و اثرگذار دست یابند باید از این طریق وارد میدان شوند.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: علوم انسانی اسلامی که بحث آن در سطوح مختلف دانشگاهی و حوزوی مطرح است، همان طور که باید برای پیشبرد و فرهنگ سازی علوم اسلامی مورد توجه قرار گیرد باید در حوزه های تمدنی نیز مورد توجه خاص باشد چون این قوت علمی است که تمدن را شکل می دهد لذا جهان اسلامی نیز می تواند با استفاده از فرهنگ و علوم غنی خود به ابعاد والاتری از تمدن دست یابد.

وی در ادامه بیان کرد: برگزاری نشست ها و سمینارها برای تبادل نظر و همچنین هم افزایی و دانش افزایی و تبیین و تشریح پایه های علوم انسانی اسلامی بر مدار وحدت، می تواند زمینه ساز دوری از جدال و درگیری باشد.

جعفری فراهانی با بیان اینکه تحقق این آرمان ها در گروی آن است که به مفهوم صحیحی از وحدت دست یابیم، ابراز کرد: قرآن کریم می فرماید: «كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْكُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ»؛ مردم امتى یگانه بودند پس خداوند پیامبران را نویدآور و بیم‏ دهنده برانگیخت و با آنان كتاب [خود] را بحق فرو فرستاد تا میان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند داورى كند و جز كسانى كه [كتاب] به آنان داده شد پس از آنكه دلایل روشن براى آنان آمد به خاطر ستم [و حسدى] كه میانشان بود [هیچ كس] در آن اختلاف نكرد پس خداوند آنان را كه ایمان آورده بودند به توفیق خویش به حقیقت آنچه كه در آن اختلاف داشتند هدایت كرد و خدا هر كه را بخواهد به راه راست هدایت مى ‏كند)، این آیه یک الگو است و نشان می دهد که مسلمانان در سایه وحدت است که به پیروزی می رسند.

وی تاکید کرد: همچنین، در سیره علمای اسلامی و برخی شخصیت های دوره معاصر مثل مرحوم شرف الدین، مرحوم کاشف الغطا، شیخ شلتوت، سید شرف الدین، آیت الله بروجردی، امام خمینی، مقام معظم رهبری، همواره  تمرکز و توجه دادن به مسلمانان به مساله وحدت وجود دارد. معنای وحدت روشن است، مقصود از وحدت در دیدگاه بزرگان این نیست که افراد از عقاید خود دست بردارند و اعتقادات را کنار بگذارند بلکه باید برای پیشبرد مشترکات جامعه اسلامی و به خصوص برای متحد شدن مقابل دشمنان در صحنه های سیاسی و اجتماعی با یکدیگر همراه و همدل باشند و نزاع نکنند.

جعفری فراهانی در پایان خاطرنشان کرد: قطعا منظور از وحدت این نیست که شیعه و سنی دست از اعتقادات خود بردارند، مقصود آن است که برای پیشبرد اهداف جامعه اسلامی در کنار هم و یکدل باشند.

منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.