تبیان، دستیار زندگی

داوران جشنواره بین‌المللی فیلم رشد از سطح کیفی فیلم‌ها گفتند

نشست خبری داوران چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد امروز سه شنبه ۲۹ آبان در سالن اجتماعات سینما فلسطین برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
داوران جشنواره بین‌المللی فیلم رشد از سطح کیفی فیلم‌ها گفتند

 
مهدی خرمیان، مریم کشکولی و ماتیا میلیچ داوران بخش پویانمایی جشنواره در ابتدای این نشست پاسخگوی خبرنگاران شدند.

ماتیا میلیچ در ابتدای این نشست با بیان اینکه ۸۹ فیلم و انیمیشن از نظر محتوا و کیفیت در این جشنواره حضور دارند، اظهار کرد: بسیار خوشحال بودم در کشور ایران حضور پیدا کردم و فیلم‌هایی را دیدم که سطح بالایی داشتند. خیلی تکنیک‌های کارگردانی خوبی را در این فیلم‌ها تماشا کردم.

وی ادامه داد: من اولین بار است که در ایران حضور پیدا می‌کنم؛ اما از کشور ایران و جشنواره رشد اطلاع داشتم و می‌دانم که اینجا هنرمندان بسیار خوبی دارد. به جمع بندی برای کاندیدا‌ها و برندگان جشنواره رسیده ایم که نتیجه در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.

مهدی خرمیان از دیگر داوران این جشنواره که در این نشست حضور داشت، بیان کرد: داوری‌ کار‌های عالی و ضعیف بسیار راحت است؛ اما فیلم‌های متوسط همیشه در جشنواره‌ها چالش برانگیز بوده اند، به همین دلیل بحث اصلی داوری بر سر این دسته از آثار است.

وی اظهار کرد: کار‌ها داوری شده اند و به نتیجه رسیده ایم که منتخبین جایزه خود را در اختتامیه دریافت خواهند کرد.

مریم کشکولی استاد دانشگاه و داور این بخش هم در این نشست افزود: استاندارد پویانمایی در ایران بسیار بالا رفته است و شاهد فیلم‌هایی با کیفیت بالا هستیم. نمی‌شود حتی بین فیلم های ایرانی و خارجی تفاوتی قائل بود.

وی تصریح کرد: رویکرد جشنواره رشد بیشتر آموزشی بود و کار‌هایی هم که انتخاب شدند با هدف جشنواره همسو هستند.

در بخش دوم این نشست که به داوران بخش مستند جشنواره رشد اختصاص داشت، مهوش شیخ الاسلامی، استفان مالاشوویچ و الیف اُرگزن درباره سطح کیفی فیلم‌ها ابراز خرسندی کردند.

شیخ الاسلامی داور بخش مستند با بیان اینکه برای اولین بار است در جشنواره رشد حضور پیدا می‌کند، اظهار کرد: از دیدن فیلم‌ها لذت بردم و سطح آثار هم از لحاظ کیفی خوب بود.

وی ادامه داد: ۳۹ اثر را در این بخش مورد داوری قرار دادیم که سطح آن‌ها داوری را برای من دلچسب می‌کرد، اما برخی از فیلم‌ها هم دچار تطاول شده بودند.

وی درباره نقطه ضعف فیلم‌هایی که در جشنواره دیده، تصریح کرد: فیلم مستند به دلیل آنکه قصه محور نیست باید به فکر کشش مخاطب باشد و طولانی شدن فیلم‌ها کمکی به دیدن شدن آن‌ها نخواهد کرد.

استفان مالاشوویچ که از کشور صربستان به عنوان داور در این جشنواره حضور داشت، در این نشست گفت: فیلم‌هایی که دیدم خوب بودند و من را متقاعد کردند تا بتوانم آن‌ها را در سالن دنبال کنم.

وی بیان کرد: از جشنواره رشد اطلاعاتی را نداشتم؛ اما در این مدت که در ایران حضور دارم بسیار فرهنگ شما را می پسندم.

الیف ارگزن هم که از کشور ترکیه در گروه داوری بخش مستند جشنواره رشد حضور داشت، درباره فیلم‌های مسابقه اظهار کرد: دیدن فیلم‌های ایرانی برای من بسیار شیرین است و دلیل حضور من در این جشنواره دیدن فیلم‌هایی است که به فرهنگ کشور من بسیار نزدیک هستند.

وی ادامه داد: امیدوارم داوری که انجام دادیم، بتواند به رشد سینمای ایران و ارتقای کیفی آن‌ها کمک کند؛ زیرا در ایران استعداد‌های بی شماری وجود دارد که می‌توانند به یک چهره تبدیل شوند.

بخش پایانی این نشست هم با حضور فدی امیر سمیر و کان لینگ فنگ داوران بخش داستانی جشنواره رشد برگزار شد.

ابی سمیر بازیگر و کارگردان لبنانی که در این جشنواره به عنوان داور حضور دارد، بیان کرد: به علت محدودیت زمانی که داشتیم حدود ۱۰۰ فیلم را در دو روز دیده ام و بسیار خسته در خدمت شما هستم.

وی افزود: سینمای ایران برای من سینمای مهمی است؛ زیرا از زمان کودکی فیلم‌ها را می‌دیدم و به آن‌ها علاقه‌مند بودم.

این داور لبنانی جشنواره رشد با بیان اینکه شیوه آموزش به کودکان از طریق سینما و فیلم بهترین راه آموزش است، اضافه کرد: من خودم هم بیشتر مطالبی را که آموختم از طریق فیلم و پویانمایی بوده است.

وی بیان کرد: باید شیوه‌های آموزش مستقیم تغییر کند که این اتفاق در جشنواره ایران افتاده بود، اما به نظرم جا دارد تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کان لینگ فنگ دیگر داور این بخش که از کشور چین در این جشنواره حضور داشت، گفت: به نظر من مهمترین نکته فیلم‌های آموزشی این است که نباید به شیوه مستقیم پیام آن‌ها را بیان کرد؛ زیرا نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در کشور ما تبلیغ برای کودکان ممنوع است، اظهار کرد: با توجه به فیلم‌هایی که در جشنواره دیدم، امیدوارم این‌ها فقط در سینما باشند و بچه ها آن را جدی نگیرند؛ زیرا برخی از آن‌ها صرفا تبلیغاتی بودند.

وی در پایان درباره برندگان جشنواره گفت: در چند مورد اختلاف نظر‌هایی وجود دارد که با مشورت با هم می‌توانیم برندگان را اعلام کنیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان