تبیان، دستیار زندگی

داغ شدن بازار لوازم آرایشی تقلبی با بالا رفتن قیمت ارز

تقلب در زیبایی

پوست بدن، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و اندام‌های بدن است و پوست صورت جزو حساس‌ترین بخش‌های پوست محسوب می‌شود که ضرورت دارد برای مراقبت از آن توجه کافی داشته باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لوازم آرایشی
این روزها با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، قیمت نهایی بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی هم بالا رفته و همین مسئله شرایط مناسبی برای ورود انواع لوازم آرایشی و بهداشتی نامرغوب و تقلبی به بازار مصرف فراهم کرده است. محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی به صورت کاملاً قاچاقی و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند. برخی از این محصولات تقلبی دارای مارک‌های معروفی هستند ولی از قیمت آن‌ها می‌توان متوجه شد که محصول اصلی نیستند.

استفاده از محصولات آرایشی تقلبی می‌تواند آسیب‌های پوستی فراوانی برای مصرف‌کننده ایجاد کند زیرا ترکیبات موجود در این محصولات کاملاً نامشخص هستند ما نمی‌دانیم که در چنین محصولاتی دقیقاً از چه ترکیبات شیمیایی، رنگ‌ها یا نگهدارنده‌ها استفاده شده است. از این رو، استفاده کوتاه‌مدت یا بلندمدت از آن‌ها می‌تواند عوارضی مانند لکه‌های پوستی، تغییر رنگ‌های پوستی، جوش و آکنه، چین و چروک، شلی و افتادگی پوست و خشکی بیش از اندازه یا چربی غیرطبیعی پوست را به دنبال داشته باشد. با دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

محصول آرایشی و بهداشتی را از کجا تهیه کنیم؟
با توجه به افزایش عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی در بازار، توصیه می‌شود برای کسب اطمینان از کیفیت و سلامت محصول مورد نظر خود، حتماً آن را از فروشگاه‌های معتبر و اصیل، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و داروخانه‌ها تهیه کنید. به هیچ عنوان محصولات آرایشی را از دستفروش یا مغازه‌هایی که نسبت به سلامت و کیفیت محصولاتشان بی‌اطلاع هستید، نخرید. خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از طریق تبلیغات ماهواره‌ای یا تلویزیونی هم کار درستی نیست و توصیه نمی‌شود چون بیشتر این محصولات قابل اطمینان نیستند. بیشتر مردم محصولات آرایشی تقلبی را به دلیل قیمت پایین‌شان می‌خرند، در حالی که خرید محصولات تقلبی و استفاده از آن‌ها نه تنها به سود شما نخواهد بود، بلکه به دلیل آسیب‌های پوستی‌ای که ایجاد می‌کند، می‌تواند در بلندمدت هزینه‌های سنگینی برای رفع مشکلات پوستی ناشی از استفاده از آن‌ها به شما تحمیل کند.

چطور بدون آرایش کردن، پوست شاداب و زیبایی داشته باشیم؟
شاید این سؤال برای خیلی‌ها پیش بیاید که اصلاً چطور می‌توانیم بدون استفاده از محصولات آرایشی، پوست شاداب و زیبایی داشته باشیم؟ افرادی که تمایل به استفاده از محصولات آرایشی ندارند، باید نکات خاصی را برای حفظ سلامت، زیبایی و شادابی پوست خود رعایت کنند.
1- مصرف مایعات کافی باعث رسیدن رطوبت مناسب به پوست می‌شود. برای اینکه پوست شاداب و شفافی داشته باشید، باید رطوبت آن را تأمین کنید و این تأمین رطوبت، کار ساده‌ای است که می‌توان با نوشیدن آب و مایعات کافی در طول روز انجام داد.
2- چای، قهوه و نسکافه حاوی کافئین و تئین هستند. بنابراین مصرف آن‌ها باعث افزایش ادرار، کاهش آب بدن و خشک شدن پوست می‌شود. از این رو، مصرف این نوشیدنی‌ها در طول روز باید محدود شود.
3- اگر می‌خواهید پوست شاداب و شفافی داشته باشید، حداقل 5 وعده میوه و سبزی تازه در طول روز مصرف کنید تا هم آب کافی از طریق آن‌ها به بدنتان برسد و هم ویتامین‌ها یا املاح مورد نیاز برای حفظ لطافت و شادابی پوست تأمین شود.
4- تا می‌توانید استرس را از زندگی‌تان دور کنید. استرس، تأثیر منفی مستقیمی بر زیبایی و شادابی پوست دارد. برای کاهش استرس روزانه می‌توانید کمی ورزش هوازی انجام دهید یا حرکات آرام‌سازی انجام دهید.

استفاده از محصولات آرایشی تقلبی می‌تواند آسیب‌های پوستی فراوانی برای مصرف‌کننده ایجاد کند زیرا ترکیبات موجود در این محصولات کاملاً نامشخص هستند ما نمی‌دانیم که در چنین محصولاتی دقیقاً از چه ترکیبات شیمیایی، رنگ‌ها یا نگهدارنده‌ها استفاده شده است. از این رو، استفاده کوتاه‌مدت یا بلندمدت از آن‌ها می‌تواند عوارضی مانند لکه‌های پوستی، تغییر رنگ‌های پوستی، جوش و آکنه، چین و چروک، شلی و افتادگی پوست و خشکی بیش از اندازه یا چربی غیرطبیعی پوست را به دنبال داشته باشد


5- به اندازه کافی در طول شبانه روز بخوابید. افرادی که کمتر از 6 تا 8 ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابند، با مشکلات پوستی مختلفی روبرو خواهند شد.
6- بهترین زمان بازسازی طبیعی پوست، ساعت 10 شب تا 2 صبح است. بنابراین بهتر است ساعت خواب خود را بر اساس این دوره زمانی تنظیم کنید.
7- دور مصرف انواع دخانیات، از جمله قلیان را به طور کامل خط بکشید زیرا دخانیات عامل اساسی کدر شدن پوست صورت یا پیری زودرس پوست هستند.
8- هر زمان که فرصت داشتید، از ماسک میوه‌های تازه روی پوست صورتتان استفاده کنید.
9- اشعه ماورای بنفش خورشید جزو دشمنان اصلی پوست است بنابراین باید صورت خود را از تماس مستقیم با نور آفتاب کاملاً دور نگه دارید.
10- استفاده درست از شوینده‌ها را فراموش نکنید. متأسفانه از زمان‌های گذشته تاکنون، صابون را به عنوان شوینده اصلی پوست معرفی کرده‌اند اما صابون، شوینده خوبی برای پوست نیست و pH پوست را به سمت خنثی تا قلیایی پیش می‌برد. این در حالی است که پوست ما اسیدی است و پوست سالم و شاداب باید حالت اسیدی خود را حفظ کند. صابون‌های معمولی شوینده‌ای قوی هستند که باعث از بین رفتن چربی‌های طبیعی سطح پوست و آسیب‌های پوستی می‌شوند. بهترین شوینده‌های پوست صورت، شوینده‌های غیرصابونی یا همان پَن‌ها هستند. در صورت در دسترس نبودن پَن، می‌توانید از شامپو برای شستن صورت کمک بگیرید. برای پاک کردم کرم ضدآفتاب یا آرایش از روی پوست هم بهتر است از محصولات مخصوص پاک کردن آرایش استفاده کنید. به هیچ عنوان دور چشم خود را با صابون نشویید تا باعث خشکی و چروکیدگی پوست آن ناحیه نشوید. پوست صورت باید با آب ولرم شسته شود و شستن آن با آب داغ توصیه نمی‌شود.

میان محصولات آرایشی و بهداشتی، استفاده از چه محصولاتی ضروری است؟
خانم‌هایی که نمی‌خواهند آرایش کنند، اما به مراقبت از پوست خود اهمیت می‌دهند، باید چند محصول مراقبت از پوست را همیشه در بهترین کیفیت خریداری و مصرف کنند.
اولین محصول، کرم ضدآفتاب است که استفاده از آن هنگام خروج از منزل کاملاً ضروری است. کرم ضدآفتاب مناسب باید قدرت محافظت از پوست را در برابر اشعه UVA و UVB داشته باشد. این روزها کرم‌های ضدآفتاب ارزان‌قیمتی در بازار هستند که فقط اشعه UVB را پوشش می‌دهند. این محصولات باعث سوختگی پوست نمی‌شوند اما می‌توانند در بلندمدت باعث بروز لکه‌های پوستی و چین و چروک شوند.
دومین محصول، کرم‌های نرم‌کننده و مرطوب‌کننده هستند که باید بعد از شستشوی پوست یا قبل از خواب مورد استفاده قرار بگیرند تا لطافت و رطوبت پوست را تأمین کنند. استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب در فصل پاییز و زمستان که هوا به سمت خشکی می‌رود، از اهمیت بالایی برخوردار است.
سومین محصول ضروری برای مراقبت از پوست هم یک شوینده و پاک‌کننده مناسب و غیرصابونی است. همیشه به خاطر داشته باشید که حتماً محصولات دارای استاندارد و مجوز از سازمان غذا و دارو را خریداری کنید. نکته دیگر اینکه اگر پوستتان خشک است، می‌توانید استفاده روزانه از کرم دور چشم مناسب هم داشته باشید تا چین و چروک یا تیرگی اطراف چشم‌ها را کاهش دهید. پوست دور چشم، نازک‌ترین پوست بدن است و استفاده از مرطوب‌کننده‌های دست و صورت برای دور چشم، توصیه نمی‌شود.

محصول ایرانی بخریم یا نخریم؟!
ما همیشه به تمام افرادی که قصد خرید محصولات آرایشی و بهداشتی برای مناسبات مختلف را داشته‌اند، توصیه می‌کنیم از خرید و مصرف محصولات ایرانی باکیفیت غافل نشوند. حالا که قیمت ارز بالا رفته، این توصیه ما باز هم عنوان می‌شود تا هم مصرف‌کننده بتواند محصول با کیفیت، سالم و دارای قیمت مناسبی را در اختیار داشته باشد و هم تولیدکنندگان داخلی برای حفظ بازار رقابت، تشویق به افزایش بیش از پیش کیفیت محصولات خود شوند محصولات با کیفیت آرایشی و بهداشتی ایرانی با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و ژنتیک ایرانی‌ها تولید می‌شود که می‌تواند برای شما سودمندتر باشد. بنابراین استفاده از یک محصول ایرانی با کیفیت و دارای استانداردهای مناسب کاملاً به استفاده از محصولات آرایشی خارجی که شما از اصل یا تقلبی بودن آن‌ها اطلاع ندارید، برتری دارد. آخرین نکته‌ای که در مورد تهیه و مصرف انواع محصولات آرایشی و مراقبت از پوست مطرح می‌شود، این است که حتماً نوع محصول را با توجه به جنس پوست خود انتخاب کنید تا با کمترین آسیب و عارضه پوستی مواجه شوید.

منبع: هفته نامه سلامت - دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.