تبیان، دستیار زندگی

مقاومت کودکان در برابر لباس پوشیدن را چگونه مدیریت کنیم؟

اولین قدم برای کمک به کودک در تعویض لباس حفظ آرامش و خونسردی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
لباس پوشیدن بچه ها

دکتر علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: سه سال اول زندگی کودک، بیشترین تلاش او برای به دست آوردن استقلال است؛ کودک قبل از یک سالگی کاملا قادر به درک خواسته پدر و مادر است و گاهی به خاطر حفظ استقلال از انجام آن کار سر باز می‌زند، حال اگر پدر یا مادر حین لباس پوشیدن به فرزند خشمگین یا وارد بازی شوند، کودک از کنترل آنها لذت می‌برد وکارش را ادامه می‌دهد که به آن لجبازی می‌گویند.

این متخصص اطفال ادامه داد: 90 درصد پدر و مادر‌ها مشکل لباس تن کردن کودک را دارند، گاهی کار به جایی می‌رسد که جیغ و گریه کودک شما را از بیرون رفتن منصرف می‌کند یا برعکس کار بالا می‌گیرد و شما بی‌توجه به دست و پا زدن کودک لباس بر تنش می‌کنید و به سختی او را سوار ماشین می‌کنید.

کودک می‌آموزد روابط بر پایه جنگ است و کم کم در هر موردی مخالفتش را ابراز می‌کند؛ هنگام غذا خوردن بازی در می‌آورد، یا وقت آموزش دستشویی همکاری نمی‌کند، چون همکاری را نیاموخته است؛ اولین قدم برای کمک به کودک در تعویض لباس حفظ آرامش است، باید به کودک زمان داد، اگر به خاطر دیر شدن مدام هولش کنیم معمولا کار‌ها را آرامتر انجام می‌دهد، پس 10 دقیقه زودتر بیدار شویم تا زمان بیشتری داشته باشیم. وی افزود: در تمام مدت با او صحبت کنید و به او بگویید دارید چه کار می‌کنید «خب، الان می‌خوام پیرهنت رو بپوشونم، می‌شه این دست‌ات رو بکنی تو آستین؟ آفرین، آهان! حالا اون یکی دست ات و ...» و در حین کار تعریف و تمجید کنید تا مشارکت بیشتری انجام دهد.

این متخصص اطفال با بیان اینکه نباید به کودک نشان داد که تحت تاثیر مخالفتش هستیم، ادامه داد: اجازه دهید کودک لباس مورد علاقه‌اش را انتخاب کند، اول به او 2 انتخاب دهید، در صورت عدم همکاری، اجازه بدید با لباس منزل به مهد برود تنها لباس مناسب را همراه داشته باشید، کودک به محض ورود متوجه نامناسب بودن لباسش می‌شود و از شما کمک می‌خواهد در نتیجه اعتمادش به شما بیشتر خواهد شد.

پدیده‌ کندی در هنگام عجله محتشمی گفت: پدیده کندی به این مورد اشاره می‌کند که سرعت حرکت کودکان با زمانی که والدین دارند رابطه‌ معکوسی دارد؛ به بیان دیگر هر چه زمان کمتری داشته باشید، کودک بیشتر وقت تلف می‌کند جالب است بدانید کلمات شتاب انگیز والدین مانند «عجله کن» هم با سرعت کودک در ارتباط است و کودک را بیشتر کند می‌کند.

وی یادآوری کرد: هر چقدر اهمیت سر وقت بودن برای والدین بیشتر باشد، این احتمال کمتر است که کودک آماده شود؛ این پدیده را شما به هنگام عجله داشتن برای رفتن سرکار، مهمانی رفتن و ... می‌توانید لمس کنید.


منبع: باشگاه خبرنگاران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.