تبیان، دستیار زندگی

نامه دانشجویان به رئیس جمهور: تعرفه برق پرمصرف‎ها اصلاح نشود، قطع برق ۹۸ برعهده شخص شماست

دانشجویان در بخشی از نامه خود به رئیس جمهوری نوشتند: "در صورت رد طرح اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف در هیات دولت و تکرار وقایع سال ۹۳ در این خصوص و برخورد سلیقه‌ای با توزیع عادلانه یارانه انرژی، مسئولیت بروز خاموشی در تابستان ۹۸ بر عهده شخص شما می باشد"
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روحانی
مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با ارسال نامه‌ای سرگشاده به حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری کشور، از بی‌تدبیری دولت جهت جلوگیری از بحران خاموشی‌ها انتقاد کرد.

متن این نامه بدین شرح است:

"ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر حسن روحانی

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید، خاموشی های تابستان امسال علاوه بر تحمیل مشقت های فراوان به عموم مردم در هوای گرم تابستان، خسارات‌های فراوانی را نیز بر صنایع کشور وارد آورد.

کارشناسان معتقدند که این خاموشی‌ها محصول برنامه ریزی ناصحیح برای سرمایه گذاری در تولید برق بوده است. برای جلوگیری از خاموشی بایستی از سال گذشته برای نیاز مصرف برق امروز خود برنامه‌ریزی می‌کردیم، اما افسوس که این تدبیر در دولت تدبیر و امید صورت نگرفت.

از طرف دیگر به علت نظام ناصحیح تعرفه گذاری برق در کشور، مشترکین پرمصرف علی رغم برخورداری از تمکن مالی، به طور نسبی بیش از 2 برابر سایر مشترکین از یارانه برق بهرمند می‌شوند. این موضوع علاوه بر افزایش نابرابری در بهره‌مندی از یارانه‌های دولتی، سبب شده است که این مشترکین نه تنها هیچ انگیزه‌ای برای کنترل و کاهش مصرف برق خود نداشته باشند، بلکه به مصرف بیشتر برق تشویق شوند. این در حالی است که در سایر کشورها مشترکینی که از الگوی مصرفی نامتعارف و ناهماهنگ با عموم مردم پیروی می‌کنند نه تنها از یارانه و کمک دولت بهرمند نمی‌شوند، بلکه با جریمه های سنگین با آنها برخورد می شود.

در سال 93 وزیر وقت نیرو برای مقابله با این ناعدالتی واضح پیشنهاد اجرای مدل تعرفه پلکانی را داد که چند ماه بعد توسط جنابعالی به نوعی وتو شد و قبوض صادره باطل گردید! گویا این مشترکین که تنها 20 درصد کل مشترکین برق خانگی کشور را تشکیل می دهند و عموما از اقشار توانگر جامعه هستند تحت حمایت شما قرار دارند.

اکنون که وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشی در تابستان سال 98، دوباره پرونده اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف را به جریان انداخته است و اعلام شده است که بایستی 1500 مگاوات صرفه جویی در مصرف برق از این طریق محقق شود، بیم این می رود که مانند سال 93 با این طرح کارشناسی شده به طور سلیقه ای برخورد شود و نتیجه‌ی این رفتار با بروز خاموشی در تابستان 98 کام مردم را تلخ و بر مشکلات صنایعی که در شرایط دشوار اقتصادی کشور به سختی سرپا ایستاده اند بیفزاید؛ در نتیجه ضرورت دارد بی تدبیری دولت در حوزه تعرفه‌گذاری انرژی پایان یابد.

لذا مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با توجه نظر کارشناسان مختلف حوزه برق، ضمن حمایت از اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف به استحضار می رساند که هرگونه برخورد سلیقه‌ای با توزیع عادلانه یارانه انرژی خطایی نابخشودنی است و در صورت رد این طرح در هیات دولت و تکرار وقایع سال 93 در این خصوص، مسئولیت بروز خاموشی در تابستان 98 بر عهده شخص شما می باشد.

همچنین این مرکز آمادگی خود را برای هرگونه همکاری جهت ارائه، بررسی و پیاده‌سازی روش‌های نوین مقابله با بحران خاموشی‌ها، خدمتتان اعلام می­کند. امید است که پیگیری های لازم از جانب هیئت دولت و شخص شما انجام گیرد.

و من الله توفیق

مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران"
منبع: تسنیم