تبیان، دستیار زندگی

چشمه تیزآب

چشمه تیزآب در فاصله 5 کیلومتری شمال شهر دماوند در محلی به نام دشتمزار واقع شده است. آب این چشمه تند و گس است و خواص درمانی فراوانی دارد از جمله آن که برای مداوای بیماری‌های پوستی و گوارشی استفاده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
 چشمه تیزآب

وجه تسمیه این چشمه (تیزآب)، به سبب ترش و خاص بودن مزه آب این چشمه است.از آنجا که مسیر دسترسی به این چشمه کوهستانی و صخره‌ای می‌باشد، مجهز بودن به لوازم و تجهیزات کوهنوردی ضروری است.
شهرستان دماوند یكی از شهرستان های خوش آب و هوای استان تهران محسوب می شود كه دارای چشم اندازهای طبیعی و بكری است كه چشمه تیزآب در میان این جاذبه های طبیعی- به دلیل داشتن خواص درمانی- مشتاقان زیادی را به سوی خود جذب كرده است.
منطقه تیزاب در فاصله پنج كیلومتری شمال شهر دماوند در محلی به نام دشتمزار قرار گرفته است. آب این چشمه تند و گس است و خواص فراوانی از جمله خاصیت درمانی دارد كه جهت مداوای امراض پوستی و گوارشی استفاده می شود.
وجود درختان بید و رودخانه ای پرآب، آب و هوای مطبوع و دلپذیری را برای علاقه مندان به تفریح و طبیعت دوستان بخصوص در فصل تابستان فراهم كرده است و هرساله عده زیادی از گردشگران برای بازدید از این منطقه خوش آب وهوا و كوهستانی مسیری طولانی را می پیمایند.گس بودن و مزه خاصی كه این آب دارد باعث شده است كه جوی ها شكل خاصی پیدا كنند و حالتی گلی مانند به خود بگیرند.
برای رسیدن به این چشمه می توان از دل كوهها گذشت و صخره ها را پشت سر گذاشت، البته باید مجهز به برخی لوازم و وسایل كوهنوردی نیز بود، اما می توان از مسیر خاكی نیز با چند كیلومتر پیاده روی به چشمه رسید.در انتهای راه چشمه ای از دل كوه می جوشد كه خستگی راه را از تن بیرون می كند.همچنین حدود ۵۰۰ متر بعد از چشمه، آبشاری به ارتفاع ۱۰ متر از میان سنگها بیرون می ریزد و صحنه بسیار زیبایی طبیعی را در انظار بینندگان قرار می دهد.وجه تسمیه این چشمه به سبب ترش و خاص بودن مزه آب این چشمه است.شهر دماوند با همه قدمت و تاریخ پیدا و پنهان آن منطقه ای خوش آب و هوا برای طبیعت دوستان است كه حفظ این طبیعت خدادادی از جمله وظایف همه ما ایرانیان و گردشگران است تا بتوانیم این ودیعه الهی را برای دیگرانی كه در آینده طالب چنین مناطقی هستند به یادگار و سلامت بگذاریم.

طبیعت متعلق به همه ما و آنانی است كه در آینده خواهان بهره گیری از آن هستند پس بر ما واجب است كه در حفظ این گونه جاذبه های خدادادی بكوشیم و از تخریب آن بپرهیزیم.اطراف شهر دماوند كوه های متعددی از جمله در ضلع شمالی شهر دماوند خط الرأس كوه های ˈدوبرارˈ به طول ۷۰ كیلومتر قرار دارد كه دارای ۱۴ قله بالای ۴۰۰۰ متری است كه هر ساله شاهد انواع برنامه های كوهنوردی از گلگشت گرفته تا صعود زمستانی در این منطقه هستیم.پشت این كوه منطقه مازندران قرار گرفته كه در گویش محلی به این كوه «ماز» نیز گفته می شود.در شمال غربی دماوند كوه تِل كمر (سركورك) به ارتفاع ۲۸۰۰ متر قرار دارد.
این كوه به پایگاه كوهنوردی برای كوهنوردان قدیمی دماوند تبدیل شده است كه از روی قله آن قله كوه دماوند را از نیمه می توان دید.


منبع: سیری در ایران