تبیان، دستیار زندگی

یک‌سوم دعاوی ملکی ناشی از اجرا نشدن کاداستر

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان ثبت گفت: درحال حاضر یک سوم از پرونده‌هایی که در محاکم قضایی جریان دارد، دعاوی ملکی هستند که منشا آن معاملات عادی است که به سمت ثبت رسمی نرفته یا ناشی از عدم اجرای کاداستر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاداستر
سهراب عزیزاللهی در آیین معارفه عباس مرادخانی به عنوان مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه و تودیع محمد ناصر دالوندی مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک این استان با بیان اینکه کاداستر کشور علیرغم همه کم‌مهری‌ها در نقطه خوبی قرار دارد، اظهار کرد: وقتی حدود املاک دولت و مردم مشخص نباشد، طبیعی است که عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب از این فضای تاریک با ارایه اسناد و مدارک صوری استفاده کرده و باعث افزایش پرونده‌ها در دستگاه قضایی شوند.
به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وی افزود: درحال حاضر یک سوم از پرونده‌هایی که در محاکم قضایی جریان دارد، دعاوی ملکی هستند که منشا آن معاملات عادی است که به سمت ثبت رسمی نرفته یا ناشی از عدم اجرای کاداستر است. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان ثبت با یادآوری اینکه این سازمان در سال 1393 کاداستر را به‌عنوان یک دغدغه ملی مطرح کرد، ادامه داد: در این سال، دولت به دلیل نداشتن اعتبار، کاداستر را همراهی نکرد که نهایتا آن را به شکل یک طرح در مجلس مصوب کردیم تا ظرف پنج سال این طرح از محل اعتبارات خود به اجرا درآید.
وی افزود: متاسفانه در سال بعد نیز مجلس و دولت این طرح را همراهی نکردند که این مسئله باعث شد بخش زیادی از منابع آن به سمت‌های دیگر برود و توسعه پدیده‌های شومی همچون کوه‌خواری، دریاخواری، زمین‌خواری و جنگل‌خواری را شاهد باشیم. عزیزاللهی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم فساد را از حوزه زمین‌خواری دور کنیم، باید کاداستر را اجرا کنیم. وی تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد کشور درحال حاضر بیش از 25 درصد از کاداستر را اجرا کرده که اجرای این طرح یکی از پیامدهای مثبت تحول در سازمان ثبت اسناد کشور بود.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان ثبت با اشاره به ورود فناوری‌های جدید به سازمان ثبت اسناد کشور اعلام کرد: درحال حاضر 95 درصد از فرآیندهای کار این سازمان به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود که شفاف‌سازی امور را در پی داشته است.
وی به آرشیو 350 میلیون برگ پرونده ثبتی و توقف چرخش فیزیکی پرونده‌ها در یکصد واحد ثبتی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: با روند الکترونیکی شدن پرونده‌ها، امروزه در دورترین نقاط کشور ثبت آنی صورت می‌گیرد و بلافاصله در ستاد سازمان قابل رویت است.
عزیزاللهی تحولات در سازمان ثبت را ادامه‌دار خواند و خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا این تحول را کامل کنیم و به نقطه‌ای برسیم که مردم ثبت را بشناسند و به عنوان یک نماد پیشرو آن را تلقی کنند. 
منبع: روزنامه حمایت