تبیان، دستیار زندگی

بیست و نهم آبان در آینه تاریخ معاصر

امروز سه شنبه برابر با بیست و نهم آبان 1397 و دوازدهم ربیع الاول 1440 هجری قمری و نوزدهم نوامبر سال 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
29 آبان 1366
عملیات نصر 8، با رمز ˈیا محمد بن عبدالله (ص)ˈ، درمنطقه ماووت عراق توسط رزمندگان اسلام آغاز شد. این عملیات به آزاد سازی شهر ماووت عراق و چندین ارتفاع و روستا، همچنین انهدام دهها دستگاه تانک و نفربر و کشته و زخمی شدن حدود دو هزارتن از نیروهای دشمن، منجرشد.

29 آبان 1357
ماموران حکومت نظامی به تظاهرات کنندگان علیه رژیم پهلوی در شیراز حمله کردند و بیش از 100تن از آنان را شهید یا مجروح کردند.

29 آبان 1346
هزاران نفر از طلاب حوزه علمیه قم با شعارهایی در حمایت از ˈامام خمینی(ره)ˈ وارد مدرسه فیضیه شدند و این مدرسه که از سوی رژیم پهلوی بسته شده بود، بازگشایی شد.

29 آبان 1338
لایحه قانونی مربوط به تشکیل دادگاه اطفال بزهکار پس از اصلاح جهت تصویب به مجلس سنا ارسال شد. با تصویب این قانون موضوع اطفال بزهکار برای نخستین بار در ایران مورد توجه قرار گرفت و کانون اصلاح و تربیت 9 سال بعد از تصویب این قانون ایجاد شد.

29 آبان 1334
کنفرانس کشورهای عضو پیمان بغداد با شرکت نخست وزیران ایران، ترکیه، عراق، پاکستان، انگلیس و وزیر امورخارجه آمریکا در بغداد به ریاست ˈنوری السعیدˈ نخست وزیر عراق افتتاح شد.

29 آبان 1329
ˈامان الله اردلانˈ به وزارت کشور و ˈاسدالله علمˈ به وزارت کار، در کابینه حاجیعلی رزم آرا، منصوب شدند.

29 آبان 1323
ˈمرتضی قلی بیاتˈ، سهام السلطان، پس از کناره گیری ˈمحمد ساعدˈ، مأمور تشکیل کابینه شد. این کابینه تا 28 فروردین 1324 برقرار بود.

29 آبان 1314
ˈحسن پیرنیاˈ (مشیرالدوله) در سن 63 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. او در دوره فعالیت سیاسی خود چهار مرتبه نخست وزیر و 24 بار به عنوان وزیر انتخاب شده بود. وی همچنین سازمان دادگستری را پی‏ریزی کرد و علاوه بر تشکیل دیوان کشور و دادسراها، قانون محاکمات حقوقی و جزایی را به تصویب رساند.

29 آبان 1300
مذاکرات محرمانه ˈاحمد قوامˈ، نخست وزیر، با نمایندگان شرکت نفت آمریکایی ˈاستاندارد اویلˈ‍ در مورد اعطای امتیاز نفت پنج استان شمالی ایران منجر به امضای قراردادی شد که به موجب آن شرکت مزبور مجاز شد به مدت 50 سال امتیاز استخراج و بهره برداری از نفت شمال را به دست آورد.