تبیان، دستیار زندگی

یونسکو باغ شاهزاده کرمان را به 35 زبان زنده دنیا معرفی کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با تاکید بر اهمیت معرفی باغ شاهزاده ماهان این استان در سطح جهانی گفت: اطلاعات این بنای تاریخی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) به 35 زبان زنده دنیا ترجمه‌ و منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
یونسکو باغ شاهزاده کرمان را به 35 زبان زنده دنیا معرفی کرد
غلامرضا فرخی روز دوشنبه  افزود: باغ شاهزاده ماهان کرمان در سال 1390 به عنوان سیزدهمین اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو و در نقشه گردشگری این سازمان به ثبت رسیده است.
وی اظهار داشت: حفظ و نگهداری باغ شاهزاده ماهان به عنوان یک اثر جهانی در استان کرمان و گردشگر پذیر بودن این اثر غیرمنقول، در اولویت کاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان همچنین از آغاز عملیات لایروبی باغ شاهزاده ماهان خبر داد و افزود: لایروبی حوض های این باغ با برنامه 2 بار در سال اجرا می شود و 2 هفته زمان می برد.
آب باغ شاهزاده ماهان به عنوان یک اثر ثبت جهانی از قنات تیگران با سرچشمه ارتفاعات جوپار کرمان تامین می شود.
باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان یکی از باغ‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود. این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران جای گرفته و مربوط به پایان دوره قاجاریه است.
این اثر در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است و در سال ۲۰۱۱ در نشست سی و پنجم میراث جهانی یونسکو به همراه هشت باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
این باغ مساحتی نزدیک به ۳/۵ هکتار دارد. دو مجموعه شرقی و غربی دارد. کوشک یا همان عمارت‌های آن بسیار زیباست و به صورت دو اشکوب ساخته شده‌است و سر در آن از معماری زیبایی برخوردار است که آن را از سایر باغ‌های ایرانی برجسته می‌سازد. در باغ فواره‌ها یا آب فشان هایی نیز وجود دارد که در درازنای باغ قرار دارند و از زیباترین فواره‌های باغ‌های ایرانی هستند. فواره‌های باغ شاهزاده بر پایه نیروی اختلاف ارتفاع کارکرد دارند. درازای باغ شاهزاده کرمان ۴۰۷ متر و پهنای آن ۱۲۲ متر است، و از این رو بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی محسوب می‌شود. این باغ در بیشتر سال و به ویژه در فصل تابستان و بهار بازدیدکنندگان پرشماری دارد.
این باغ از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است و در زمینی مستطیلی شکل به مساحت پنج و نیم هکتار بنا شده و دارای سردر ورودی بسیار زیبایی است. بناهای باغ عبارتند از کوشک اصلی یعنی سکونتگاه دائمی یا فصلی مالک که در انتهای سربالایی باغ قرار دارد. سردر خانه در ورودی باغ به صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه بنا گردیده‌است. طبقه بالای این سردر دارای اتاق‌هایی است که برای زندگی و پذیرایی پیش بینی شده‌اند. سایر بناهای خدماتی باغ از حصار اصلی استفاده نموده و به صورت دیواری مرکب بناهای مختلف خدماتی را در نقاط مناسب در خود جا داده‌است. این باغ علاوه بر سردر، شامل عمارت شاه‌نشین و حمام نیز می‌باشد. در حال حاضر قسمت شاه‌نشین، به یک رستوران تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.
استان کرمان با هفت اثر جهانی، 700 اثر ثبت ملی و هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی کشور محسوب می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا