تبیان، دستیار زندگی

رئیس فستیوال آینه دار مطرح کرد؛

«آینه دار» رسالت آرشیو موسیقی دارد

رئیس فستیوال آینه دارگفت: رسالت این فستیوال آرشیو موسیقی نواحی است و وظیفه‌ای برای ارتقای کاری هنرمندان ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
«آینه دار» رسالت آرشیو موسیقی دارد

،نشست خبری پنجمین دوره فستیوال موسیقی آینه دار ظهر امروز(دوشنبه) برگزار شد.

این دوره از فستیوال به موسیقی شمال کشور شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان اختصاص دارد.ابتدای نشست امیر بهاری روابط عمومی این فستیوال توضیحاتی را درباره تاریخچه جشنواره ارائه کرد.

علی مغازه‌ای دبیر جشنواره در ابتدا با بیان اینکه ما هر سال به یک محدوده فکری توجه داریم،بیان کرد: ما تمرکزمان استان ها نیستند و اقلیم ها را در نظر می گیریم. ما در این دوره از حوزه آستارا تا مازندران و گلستان را مد نظر داریم. از جنوب گلستان تا علی آباد کتول دامنه البرز را داریم که هم ریشه در فرهنگ هستند. از بندر گز تا آزاد شهر حوزه فرهنگی ترکمن و قزاقی است. ما آن بخش از شمال کشور را برای دوره بعد در نظر گرفتیم بنابراین این دوره محدود به حاشیه رشته کوه های البرز با فرهنگ شمال کشور است.

وی در ادامه گفت: دانشجویان موسیقی این فرصت را دارند که با تماشای این کنسرت ها و ملاقات با موزیسین های نواحی شمال کشور از آنها تجربه کسب کنند و چیز هایی را یاد بگیرند که موقعیت یادگیری در فضای دیگر وجود ندارد.

مغازه ای درباره اجرای فضای باز اینگونه فستیوال ها بیان کرد: برخی سازها مانند سورنا برای خبر رسانی و منتقل کننده حس  و ویژه اجرا در فضای باز است اما برخی از سازها ویژه سالن است و صدایش آنقدر بالا نمی رود که بتوان آن را در فضای باز اجرا کرد.

مغازه ای بیان کرد:ما شاهدیم در دهه های اخیر جشنواره های مختلف برگزار شد که چیزی از آن ها در دسترس نیست و ما می خواهیم آرشیو دقیقی از این موسیقی ها داشته باشیم.

دبیر جشنواره با بیان اینکه عنوان آینه دار برای این جشنواره برای این است که بتوانیم فرهنگ نواحی مختلف و موسیقی نواحی را ضبط و محصولی را ارائه کنیم که قابل برداشت در آینده باشد،گفت: از آقای سمندری فقط چند عکس و دو قطعه به جا مانده بود که ما تا خواستیم که از آثار وی فیلم بسازیم، از دنیا رفت و متاسفانه آثاری ازاو در دست نیست.

مغازه ای ادامه داد:ما خوانندگان و موزیسین هایی در این جشنواره داریم که تا به حال اسمی از آن ها نبوده و در گذشته بسیاری از موزیسین ها از دنیا رفته اند از این رو چیزی از آن ها در دست نیست و تلاش می کنیم قبل از فوت آنها آرشیوی از آنها داشته باشیم.

دبیر جشنواره با تاکید بر اینکه بیش از صد مهمان داریم که برخی تک نواز و برخی گروه موسیقی هستند،گفت: اجراهای کیفی با ساز بادی یا ریتمیک وجود دارد که اجراهایشان را ندیدیم ،تشت زنی در مراسم عروسی و شادی در شمال کشور نمونه دیگری است و در نهم آذر ارائه ای از نغمه ها و موسیقی حیرت انگیز را داریم.

مغازه ای با تشریح فعالیت ها گفت:ما سه اجرا داریم که به ساکنان شمال کشور اختصاص دارد و ویژه عروسی است و در این جشنواره، با مجموعه ای از آیین های ساده و پیچیده آیینی مواجه هستیم.

وی ادامه داد:اگر فعالیت بزرگانی چون استاد صبا نبود و در گیلان تحقیقات موسیقی آن ناحیه را انجام نداده بود ما با این موسیقی آشنا نبودیم و در حال حاضر این جشنواره شکل نمی گرفت.

مغازه ای گفت:برای پژوهشگران تحقیقات میدانی در برخی مواقع میسر نیست و در حال حاضر بسیاری از هنرمندان به ما رجوع می کنند، آرشیو ما را می گیرند و استفاده می کنند.

دبیر جشنواره در ادامه به موضوع بررسی اقوام اشاره کرد: من حدود چهارده کیلومتر در نواحی رانندگی کردم و ضمن بررسی پژوهش محققان خودمان به شکل میدانی بررسی کردیم و متوجه شدیم بسیاری نوازندگی را سینه به سینه یاد گرفتند و حتی از طریق رادیو چیزی یاد نگرفتند.

وی گفت:ما از هنرمندانی چون استاد آشور پور، ریزان لو، امانی و بسیاری از موزیسین های فقید در اجراها یاد می کنیم.

احسان رسول‌اف رئیس فستیوال آینه دار در ادامه گفت: امسال طبق برنامه از ۹ تا ۱۳ آذر در در تالار رودکی و تالار وحدت میزبان علاقه مندان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در سه روز آخر ۶ اجرا داریم،بیان کرد: روز نهم افتتاحیه و سیزدهم اختتامیه را داریم؛در یک تک کنسرت نهم آذر در قالب موسیقی مروری بر پنج دوره قبل خواهیم داشت و ضمن ارائه لوح سپاس به هیئت برگزاری، برگزیدگان را معرفی می کنیم. 

رسول‌اف در ادامه با بیان اینکه آینه دار، رسالتش آرشیو کردن، نگه داشتن موسیقی نواحی است،گفت: ما فکر کردیم به عنوان وظیفه شخصی این کار را انجام دهیم. ما هزینه های جشنواره را از طریق زکات فرهنگی از طریق کنسرت های مختلف در طول سال تامین می کنیم.

وی بیان کرد:وظیفه ما پروموت کردن هنرمندان نیست چراکه این هنرمندان قرار نیست کنسرتی برگزار کنند اما موسیقی و صوت و تصویر این هنرمندان را می خواهیم ضبط کنیم و از نوع پرفورمنس و اجرای این هنرمندان فیلمبرداری کنیم که این فعالیت ها فقط در تالار رودکی میسر است.

رئیس فستیوال آینه دار گفت:تصویربرداری و عکاسی از این کنسرت ها فقط در شرایط کنسرت و با حضور مخاطب ممکن است از این رو ما امیدواریم که در ماه های آینده آرشیو پنج دوره آیینه دار را در اختیار دوستداران موسیقی قرار دهیم.

رسول‌اف با تاکید بر اینکه ما مدت ها مشغول اخذ مجوز بودیم و بلیت فروشی از شنبه هفته آینده آغاز می شود،گفت:هر آنچه کسب کنیم، صرف اجاره سالن ها می شود البته برای پروژه آیینه دار ما تخفیف از بنیاد رودکی برای سالن ها گرفتیم. ما در همکاری با جشنواره موسیقی فجر وارد پروژه اجرایی نمی شویم و در حد مشاوره خواهیم بود. شاید دوستان مجرب تر از ما در وزارت ارشاد در این بخش در جشنواره فجر باشند. امسال دوستان ما در مدیریت جشنواره موسیقی درخواست های فراوانی از ما داشتند که در جشنواره فجر باشیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان