تبیان، دستیار زندگی

نوشتن قصه دینی برای بچه ها دشوار است

احمدی با ابراز تاسف از اینکه عملکرد ما در زمینه قصه های دینی، قرآنی و دفاع مقدس ضعیف بوده،گفت: بچه ها کتاب غیر شعاری را با لذت و علاقه می خوانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب کودکان

«حسن احمدی» از چاپ اثر جدید خود به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان خبر داد و گفت: یک مجموعه هشت جلدی در مورد امام رضا(ع) نوشتم که یک سال و نیم پیش آن را به به نشر سپردم. این مجموعه، زندگی امام رضا(ع) به صورت داستان های تخیلی است که برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده است.

نوشتن قصه های دینی به خصوص برای بچه ها سخت است

این نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه نوشتن قصه های دینی سخت است بخصوص برای بچه ها، عنوان کرد: همیشه دنبال راهی هستم که بچه های امروز را پای قصه ها بنشانم. دغدغه ام این بود که در این هشت جلد از شعار پرهیز کنم و به صورت غیرمستقیم و غیرشعاری مطالب را عرضه کنم. بر این اساس تخیل را وارد قصه ها کردم و سعی کردم این داستانها را طوری که دوست دارم، بنویسم نه اینکه سفارشی کار کنم.

وی اظهار داشت: در این مجموعه شخصیت هایی خلق کردم ؛ پدربزرگ و مادربزرگی به همراه نوه هایشان هستند. هر با اتفاقاتی برای آنها می افتد لابلای داستان زندگی شخصیت های داستان، زندگی امام رضا(ع)، چگونگی رفتن  ایشان به بغداد، مرو و خراسان و رفتن ایشان پیش مامون را مرحله به مرحله در این مجموعه کتاب آوردم. به نظرم کار بدی نشده است. امیدوارم تصویرگری که برای این مجموعه تصویر می کشد، تمام رشته های مرا پنبه نکند و کاری که من غیرمستقیم و غیرشعاری نوشتم با تصاویرش، شعاری از آب درنیاورد.

مجموعه هشت جلدی امام رضا (ع) در نمایشگاه کتاب ۹۸

احمدی عنوان کرد: تقریبا 10 ماه طول کشید تا کار را بررسی کنم.قرار شد کار برای نمایشگاه کتاب تهران 97 آماده شود که متاسفانه این طور نشد و امیدوارم برای نمایشگاه کتاب 98 آماده شود. هر کدام از داستان های این مجموعه مجزا هستند اما شخصیت ها ثابت هستند و هر بار یک داستان را رقم می زنند.

عملکرد ما در قصه های دینی بد بوده است

این نویسنده با ابراز تاسف از اینکه عملکرد ما در قصه های دینی، قرآنی و دفاع مقدس بد بوده است، بیان کرد: بچه ها فکر می کنند ما داریم دروغ می گوییم، داریم شعار می دهیم و یا حرف هایمان را تحمیل می کنیم. به یاد دارم در قدیم در حوزه هنری بخشی به نام انتشارات برگ بود. کتاب های حوزه را با این آرم چاپ می کردند برای اینکه کتاب های ما را قضاوت عجولانه نکنند و فکر نکنند افرادی که ظاهر مذهبی دارند، ریش می گذارند و یا حرف های دینی می زنند، می خواهند عقیده شان را تحمیل کنند. ما دنبال این بودیم که کارهایی با کشش و جاذبه دارای تعلیق و داستانی ارایه دهیم. این کارها با آرم برگ طراحی و منتشر شد که پیش داوری نداشته باشد و واقعا کتاب ما رابخرند، بخوانند، و بعد در مورد کارهای ما تصمیم بگیرند و قضاوت کنند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اتفاقاتی که می افتد و مسایلی که پیش می آید، برخی قضاوت ها ناعادلانه می کنند. دنبال این هستم که از این قضاوت ها فرار کنم. یادم هست که زمانی فیلم هایی ساخته می شد و به زور بخشی برای خواندن نماز در آنها می گذاشتند. به هر فیلم که در آن دو رکعت نماز خوانده می شد، جایزه تعلق می گرفت. من از این جور کارها بدم می آید. کتابی کار کردم با عنوان " یک سبد تمشک " که در آن سه داستان وجود دارد در مورد نماز و قرآن و خیلی داستانی، غیرمستقیم و با تخیل به موضوع نگاه کردم. به یاد دارم در آن زمان نقدهای مثبتی به این کتاب شد و به عنوان یک کتاب دینی غیرشعاری مورد نقد قرار گرفت. همیشه دنبال این کارها هستم اما بعد از این همه سال خود را در ابتدای راه می دانم.

بچه ها کتاب های غیر شعاری را با لذت می خوانند

این نویسنده کودک و نوجوان اظهار داشت: روش غیرمستقیم باید افزایش پذیرش می شود چون بچه ها راحت با اثر غیر شعاری ارتباط برقرار می کنند و با علاقه آن را می خوانند. کتابی که با تخیل نوشته شده است و تعلیق در داستان وجود دارد کشش لازم را برای بچه ها به وجود می آورد. بچه ها چنین کتابی را با اشتیاق و علاقه می خوانند نه اینکه نصف آن را و یا یک قصه آن را بخوانند و کتاب را کناری بگذارند. بچه ها کتاب غیر شعاری را با لذت و علاقه کتاب می خوانند و به نظر من این راه درستی است.

منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.