تبیان، دستیار زندگی

بیماری قلبی روزی 300 جان می گیرد

شیوه زندگی و تغذیه نادرست، باعث شده که ایرانی ها حدود 10 سال زودتر از متوسط جهانی سن ابتلا، به بیماری های قلبی عروقی مبتلا شوند و روزانه 300 نفر در ایران جان خود را بر اثر ابتلا به این بیمای ها از دست بدهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری قلبی روزی 300 جان می گیرد
بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایران رکورددار بالاترین آمار مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی (روزانه 300 نفر) در دنیا است و 39 درصد مرگ‌ها در ایران ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.

در مجموع بیماری‌های قلبی و عروقی رتبه نخست علت مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده است و بیشتر مردم دنیا هر ساله بیشتر از هر عامل دیگری جان خود را به علت این بیماری‌ها از دست می‌دهند؛ به طوری که 17.5 میلیون نفر در جهان در سال 2012 به علت بیماری‌های قلبی و عروقی فوت کردند و این بیماری‌ها 31 درصد از کل موارد مرگ و میرها را شامل می‌شوند و از این مرگ‌ها حدود 7.4 میلیون به بیماری عروق کرونر قلب و 6.7 میلیون ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی مرتبط بوده است. بیش از سه چهارم مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد.
برخی پزشکان بر این باورند که می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی با اصلاح عوامل خطر رفتاری مانند استعمال دخانیات، رژیم غذایی و کاهش وزن و چاقی و همچنین انجام فعالیت‌های جسمانی پیشگیری کرد. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی یا افرادی که در معرض خطر این بیماری با علایم فشار خون بالا، دیابت، افزایش چربی خون هستند نیاز به تشخیص زودهنگام و استفاده از مشاوره و خدمات پزشکی مناسب برای پیشگیری از این بیماری‌ها دارند.

تصلب شرایین مهمترین علت بروز بیماری قلبی

میرمحمد انوری استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه می‌گوید: مهمترین علت بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، تصلب شرایین است. تصلب شرایین سبب می‌شود سرخرگ‌های گوناگونی که به بخش‌های مختلف بدن خون می‏رسانند، به تدریج سخت و تنگ شوند و توانایی آنها برای انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سلول‌های بدن کاهش یابد. وی تصریح می‌کند: گرفتگی عروق کرونر قلبی باعث بروز سکته قلبی می‌شود که این عارضه بر اثر رسوب چربی در درازمدت در دیواره‌های عروق به وجود می‌آید.
انوری اضافه می‌کند: رسوب بافت چربی در رگ‌ها بر اثر عواملی همچون فشار خون بالا، دیابت، کشیدن سیگار و داشتن سابقه خانوادگی در زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و چربی بالا موجب می‌شود تا رسوب بافت چربی در درون رگ‌ها تشکیل شود.

ایرانی‌ها 10 سال زودتر بیماری قلبی می‌گیرند

این پزشک می‌گوید: درحال حاضر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران حدود 10 سال پایین تر از متوسط جهانی بوده است و این به معنی آن است که ما 10 سال زودتر نسبت به متوسط جهانی دچار این بیماری می‌شویم. وی اظهار می‌دارد: آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در کشورمان بالاتر از کشورهای پیشرفته بوده و پیشگیری از این بیماری ضروری است.

انوری با هشدار به افراد چاق که به دلیل نوع شیوه زندگی و استفاده از غذاهای پرچرب، آماده و سرخ کرده و عدم فعالیت بدنی، بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند، ادامه می‌دهد: مجموع این عوامل سبب می‌شود تا افراد چاق کلسترول بالاتر داشته و به ‌دنبال آن خطر ابتلا به افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی، عروقی در آنها افزایش یابد.

هزینه پیشگیری کمتر از مصرف سالانه غذاهای آماده

این پزشک تصریح می‌کند: کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، در حالی که هزینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمتر از مصرف سالیانه غذاهای آماده در یک خانواده است. انوری می‌گوید: 50 درصد جامعه شهری کشورمان اضافه وزن دارند، این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد چاقی شدید به تنهایی می‌تواند خطر نارسایی قلبی و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.
این متخصص قلب و عروق می‌افزاید: ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین پایین نیز در حال افزایش است و وقتی فرد رژیم غذایی درست و فعالیت بدنی نداشته باشد، عملکرد قلب ضعیف‌تر و دیواره‌های قلب ضخیم‌تر شده، قدرت پمپ کردن قلب کمتر می‌شود و دیواره‌های سرخرگ‌ها ممکن است سفت و باریک‌تر شوند. علاوه بر سفت و سخت شدن سرخرگ‌ها، ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند فشارخون بالا نیز ممکن است مشکل را تشدید کنند.

درد قفسه سینه را جدی بگیرید

محبوبه ساداتی متخصص قلب وعروق نیز در این زمینه می‌گوید: درد یا ناراحتی در قفسه سینه، درد یا ناراحتی در بازوها، شانه چپ، آرنج، فک یا پشت از علائم بیماری قلبی به ویژه سکته بوده و فرد ممکن است دچار تنگی نفس، احساس استفراغ، سرگیجه و ضعف، عرق سرد و رنگ پریده شود.

وی توضیح می‌دهد: سیاست‌های جامع کنترل دخانیات، اطلاع رسانی وسیع برای کاهش مصرف غذاهایی که چربی، نمک و شکر بالا دارند، فراهم آوردن تسهیلات مناسب برای افزایش فعالیت جسمانی منظم و انجام اقدامات برای پیروی از تغذیه سالم و درست و نهادینه کردن فرهنگ مصرف میوه و سبزیجات در سبد خانوارهای ایرانی از مهمترین مداخلات برای پیشگیری از مشکلات قلبی و عروقی است که از 75 درصد موارد ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

قند خون کنترل شود

ساداتی می‌افزاید: مردم باید بیاموزند که رژیم غذایی حاوی نمک و روغن‌های اشباع شده کمتر مصرف کنند و کنترل دقیق قند خون، هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم، نقش مهمی‌در پیشگیری از بیماری‌های عروقی می‌تواند داشته باشد.
وی خاطرنشان می‌کند: پیاده‏روی، دوچرخه سواری، دویدن آرام و فعالیت‌های بدنی اثر مفیدی بر سلامت قلب می‌گذارند و توصیه می‌شود که روزانه 30 دقیقه این فعالیت‌ها انجام شود.
منبع: ایرنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.