تبیان، دستیار زندگی

اگر می‌ خواهی در آزمون تیزهوشان قبول شوی، کلیک کن!

خوشحالم که تصمیم جدی برای موفق شدن در آزمون تیزهوشان گرفته‌ ای و می‌ خواهی برنده‌ این مسابقه‌ علمی بزرگ باشی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 اگر می‌ خواهی در آزمون تیزهوشان قبول شوی، کلیک کن!
قانون اول: پیش‌ خوانی
کنجکاوی یکی از ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق است. کنجکاوی در درس خواندن یعنی این‌که مطالب جدید درسی را قبل از تدریس معلم، یک بار خودت روخوانی کنی و با موضوع درس آشنا شوی. با روخوانی درس‌ها، شاید آن‌ها را به طور کامل یاد نگیری ولی پیش‌زمینه‌ای از مطالب جدید را در ذهن داری و تا همین جا یک قدم از دانش‌آموزانی که پیش‌خوانی نکرده‌اند، جلوتر هستی. وقتی معلم شروع به درس دادن می‌کند، توجه شما به توضیحات معلم بیش‌تر می‌شود و با دقت به او گوش می‌کنی. نکات مهم و سؤال‌هایی که مطرح می‌شود، برایت نا آشنا نیستند و به‌راحتی می‌توانی آن‌ها را به خاطر بسپاری و به سؤال‌ها پاسخ دهی. اگر دقت کنی با یک پیش‌خوانی ساده، توانایی خود در یادگیری و به‌یادسپاری مطالب درسی را چند برابر کرده‌ای و به همین سادگی و با اجرای یک روش آسان ولی مفید و مؤثر، موفقیت بزرگی برای خودت رقم زده‌ای.

برای پیش‌ خوانی به نکات زیر توجه کن:
1. متن درس جدید را یک بار با دقت بخوان و سعی نکن آن را حفظ کنی.
2. هنگام مطالعه‌ مطلب جدید، چند کلمه و نکته‌ مهم از متن را به خاطر بسپار.
3. بعد از یک بار روخوانی، کتاب را ببند و آن‌چه را یاد گرفته‌ ای برای خودت توضیح بده.

قانون دوم: برنامه‌ریزی
دانش‌ آموزی که موفق می‌شود، کارهای عجیب و غریب انجام نمی‌ دهد، بلکه روش‌ ها را به‌ درستی اجرا می‌کند و برای درس خواندن و مطالعه‌ درس‌ هایش، برنامه‌ ریزی می‌کند. دانش‌ آموزی که درس‌ها را طبق برنامه‌ی مشخصی مطالعه می‌کند نه‌تنها از درس خواندن خسته نمی‌ شود، بلکه حس مسئولیتی در او ایجاد می‌شود که برنامه‌اش را به‌درستی اجرا کند و رفته رفته ساعت مطالعه‌ی خود را افزایش می‌ دهد. دانش‌ آموز موفق عادت دارد ساعت مطالعه‌ هر درس را یادداشت کند و به افزایش یا کاهش آن اهمیت می‌دهد. با نوشتن برنامه‌هایش، خودش را بهتر می‌شناسد و برای روزها و هفته‌ های بعدی، برنامه‌ قابل اجراتری برای مطالعه‌ درس‌ ها تنظیم می‌کند. دانش‌آموز موفق برنامه‌هایش را هر روز در دفتر برنامه‌ ریزی می‌نویسد و در پایان هفته، ساعت مطالعه‌ی خود را جمع می‌بندد و در پایان هر ماه، با جمع بستن ساعت‌ هایی که درس خوانده است، به تعادل مطالعاتی خود پی می‌برد و به همین سادگی، با پر کردن دفتر برنامه‌ ریزی، هم زیاد درس می‌خواند و هم خوب و متعادل.

در تکمیل دفتر برنامه‌ ریزی باید به نکات زیر توجه کرد:
1. نوشتن ساعت مطالعه‌ درس‌ها به صورت روزانه
2. تکمیل جدول جمع‌ بندی ماهانه‌ ساعت‌های مطالعه
3. بررسی هفتگی و ماهانه‌ آن به همراه پدر و مادر و پشتیبان

قانون سوم: خودباوری
وقتی دانش‌آموزی خودش و توانایی‌ هایش را باور دارد و می‌ داند وقتی تصمیم جدی برای موفق شدن می‌ گیرد و تا رسیدن به هدفی که دارد، دست از تلاش کردن و سخت‌ کوشی بر نمی‌ دارد، مطمئناً موفق خواهد شد. او دریافته است که خواستن، توانستن است و با تلاش و سخت‌ کوشی، غیر ممکن وجود ندارد.

به این چند جمله‌ ساده، دقت کن:
"من امروز یک ساعت بیش‌تر از روز قبل درس خوانده‌ام."
"تراز من در این آزمون افزایش یافته است."
"پیش‌خوانی درس‌ها باعث شده است که درس‌ها را بهتر یاد بگیرم و دانش‌آموز فعال کلاس باشم."
"اشتباهات من در این آزمون کم‌تر شده است."
"من نقاط مثبت زیادی دارم که مهم‌ ترین آن‌ ها خودباوری است. من باور دارم که می‌توانم."
اگر این جمله‌ های ساده در فاصله‌ دو آزمون عملی شوند، موفقیت‌ های کوچک تبدیل به موفقیت‌ های بزرگی خواهند شد و شما انسان موفقی خواهی شد. فراموش نکن همه‌ ما موفق خواهیم شد اگر بخواهیم، تلاش کنیم و باور داشته باشیم که می‌ توانیم، به همین سادگی.

قانون چهارم: تعادل
دانش‌ آموز موفق، دانش‌آموزی است که بلند پروازی نمی‌کند ولی به کم نیز قانع نیست. او خود را به‌خوبی می‌شناسد و می‌داند با چه میزان تلاش و درس خواندن، به چه موفقیت‌ هایی خواهد رسید. دانش‌ آموز موفق، متعادل درس می‌خواند و به همه‌ درس‌ ها و مباحث اهمیت می‌دهد. برای یادگیری بهتر، تمرین تشریحی حل می‌کند و با حل انواع تمرین‌های مهم از کتاب‌ های کار، آموخته‌ ها را در ذهنش تثبیت می‌ کند. تا جایی حل تمرین تشریحی را ادامه می‌دهد که احساس کند می‌تواند به سؤال‌ های چهارگزینه‌ ای پاسخ دهد. شروع به حل تست می‌کند و همه‌ نکات و مطالبی را که از کتاب‌ های درسی و از طریق حل تمرین‌ های تشریحی مناسب یاد گرفته است به کار می‌ برد و توانایی خود را در پاسخ دادن به انواع تست‌ها افزایش می‌دهد. رفته رفته مهارت او در تست‌زنی بیش‌تر می‌ شود و در مدت‌ زمان کم‌ تری نسبت به قبل به تست‌ ها پاسخ می‌ دهد و می‌ تواند اشتباهات خود را کنترل کند. به همین سادگی و با ایجاد تعادل در مطالعه‌ کتاب‌ های درسی و حل تمرین تشریحی و تست، خود را برای آزمون تیزهوشان آماده می‌ کند.

برای ایجاد تعادل در مطالعه به نکات زیر توجه کنید:
1. مطالب کتاب درسی را به طور کامل یاد بگیرید و همه‌ تمرین‌ های آن را با دقت حل کنید.
2. حل تمرین تشریحی را تا یادگیری کامل روش‌ های حل انواع تمرین‌ ها و سؤال‌ ها ادامه دهید.
3. برای مطالبی که یاد گرفته‌ اید و تمرین تشریحی حل کرده‌ اید، حتماً تست بزنید.

قانون پنجم: تلاش و پشتکار
دانش‌ آموز موفق از درس خواندن لذت می‌برد. وقتی مطلب جدیدی را یاد می‌گیرد و با نکته‌ های جدید و مهم هر درس آشنا می‌شود، خوشحال است و سعی می‌کند با تمرین و تکرار، این نکات مهم را به خاطر بسپارد تا آن‌ها را فراموش نکند. از درس خواندن خسته نمی‌شود و با یادگیری هر مطلب جدید، احساس می‌کند که یک قدم به هدفش نزدیک‌ تر می‌شود. او تلاش کردن را دوست دارد و به‌ خوبی می‌داند که تنها با سخت‌کوشی و خوب درس خواندن می‌تواند موفق شود. برای رسیدن به اهدافش برنامه‌ ریزی می‌ کند و آهسته و پیوسته پیشرفت می‌کند. او می‌داند که برای موفق شدن باید تلاش کند و خسته نشود. دانش‌ آموز موفق با انگیزه‌ و انرژی زیادی درس می‌ خواند و با هر موفقیت کوچکی که به دست می‌آورد، با انگیزه‌ تر می‌شود و اشتیاق او برای کسب موفقیت‌ های بعدی بیش‌تر می‌شود.

تلاش کردن مهم است ولی مهم‌ تر از آن، ادامه دادن و خسته نشدن است. اگر مسیر مستقیم و روشنی برای حرکت به سمت موفقیت انتخاب کنید و برنامه‌های‌تان را به‌ درستی اجرا کنید و همواره در حال تلاش کردن باشید، بی‌ شک موفق خواهید شد. پس پیش به سوی موفقیت!

قانون ششم: آزمون دادن
فرض کن امروز شنبه است و اول هفته؛ با آمادگی کامل در کلاس درس حاضر می‌شوی و شنونده‌ی خوب و دانش‌آموز فعالی در کلاس هستی. مطالب جدید یاد می‌گیری و معلومات و دانسته‌های خود را بیش‌تر می‌کنی. با همین انگیزه و انرژی، هفته را به پایان می‌رسانی و دوباره از شنبه فعالیت تو آغاز می‌شود. هفته‌ها یکی پس از دیگری سپری می‌شوند و تو روز به روز پیشرفت می‌کنی و مطالب بیش‌تری می‌آموزی. تا این‌جا باید به تو تبریک گفت که خوب درس خوانده‌ای ولی حالا یک سؤال از تو دارم: «آیا می‌دانی که در این یک، دو یا سه هفته چه‌قدر پیشرفت کرده‌ای؟ در کدام درس‌ها وضعیت تو عالی بوده و در کدام درس‌ها خوب و متوسط؟»

دانش‌آموزان در پاسخ دادن به این سؤال به دو دسته تقسیم می‌شوند:
دسته‌ اول: دانش‌ آموزانی هستند که هر دو هفته یک‌بار در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت می‌کنند و با بررسی کارنامه‌ی هر آزمون، از میزان پیشرفت خود در هر درس اطلاع دارند و به‌خوبی نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسند.

دسته‌ دوم: دانش‌ آموزانی هستند که در آزمون‌ها شرکت نمی‌کنند و از میزان پیشرفت یا افت خود در درس‌ها اطلاع دقیقی ندارند. آن‌ها مانند دانش‌آموزان دسته‌ی اول، درس خوانده‌اند و تلاش کرده‌اند ولی چون آموخته‌های آن‌ها ارزیابی نشده است مانند دانش‌آموزان دسته‌ی اول به‌درستی از نقاط قوت و ضعف خود آگاه نیستند.

آزمون دادن بعد از دو هفته درس خواندن به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا آموخته‌ های خود را ارزیابی کنند و با شناخت نقاط قوت و ضعف خود در درس‌ها، برنامه‌ریزی بهتری برای هفته‌ های بعدی داشته باشند.
اگر جزء دانش‌آموزان دسته‌ی اول هستید به صورت پیوسته در آزمون‌ها شرکت کنید و اگر جزء دانش‌ آموزان گروه دوم هستید، پیشنهاد می‌کنم هر چه سریع‌تر به جمع دانش‌آموزان دسته‌ی اول بپیوندید و موفقیت در آزمون‌ ها را تجربه کنید و خود را برای قبولی در آزمون تیزهوشان آماده کنید.

قانون هفتم: یادگیری تکنیک‌ های آزمون دادن
فرض کن امروز جمعه است و آزمون داری؛ دو هفته تلاش کرده‌ ای و درس‌ های مدرسه‌ ات را با دقت مطالعه کرده‌ ای و با حل تمرین‌ های تشریحی و تست، مطالب در ذهنت تثبیت شده‌اند و در دو روز باقی‌مانده تا آزمون، مهم‌ترین نکات را مرور کرده و اکنون آماده‌ای تا در آزمون شرکت کنی. سعی کن قبل از آزمون، احساست را در چند سطر بنویسی و با آرامش کامل از آموخته‌هایت در جواب دادن به تست‌ها استفاده کنی. آزمون شروع می‌شود و تو می‌دانی که باید در مدت‌زمان مشخصی به سوال‌هایی که بلدی، پاسخ درست بدهی. از سوال اول شروع کن و با دقت و تمرکز، تست‌ها را به ترتیب بخوان و در مرحله‌ی اول سعی کن بدون نگاه کردن به گزینه‌ها، جواب سوال‌ها را پیدا کنی؛ ولی اگر نتوانستی به آن‌ها پاسخ بدهی، گزینه‌ها را بررسی کن و گزینه‌ی صحیح را از بین آن‌ها انتخاب کن. اگر نمی‌توانی به تستی پاسخ بدهی، یک علامت منها کنار آن سوال بگذار و از جواب دادن به آن صرف نظر کن. در حل تست‌های ریاضی راه‌حل‌ها را به طور کامل بنویس تا اشتباه نکنی و در حل تست‌های علوم مطالبی را که یاد گرفته‌ای در ذهنت تجسم کن و به آن‌ها جواب بده. گزینه‌ی درست هر تست را با دقت در پاسخ‌برگ علامت بزن و آن را تحویل بده. سعی کن احساسی که بعد از آزمون داری در چند سطر بنویسی و با احساس قبل از آزمونت مقایسه کنی.
اگر دقت کنی در طول آزمون، کار عجیب و غریبی انجام ندادی، بلکه روش‌ها را به‌خوبی اجرا کردی و آموخته‌هایت را سر جلسه‌ی امتحان مدیریت کرده و به عبارت بهتر از تکنیک‌های آزمون دادن به‌درستی استفاده کردی. اگر این مراحل را با دقت اجرا کنی، مطمئن باش که نتیجه‌ی دلخواهت را از آزمون خواهی گرفت. به همین سادگی و با اجرای چند کار ساده و درست می‌توانی نتیجه‌های خوبی در آزمون‌های برنامه‌ای بگیری و برای آزمون تیزهوشان آماده شوی.

قانون هشتم: درس خواندن به روش خودت
وقتی دانش‌آموز دبستانی بودم و می‌خواستم درس‌های مدرسه‌ام را مطالعه کنم و آن‌ها را به‌خوبی یاد بگیرم، از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کردم. برای مثال، بعضی از درس‌ها را که به نظرم دشوار بودند، در دفتر مشقم با خط درشت می‌نوشتم و با انجام این روش، مطالب را در ذهنم ذخیره می‌کردم. یا وقتی می‌خواستم درسی را حفظ کنم، طی سه مرحله این کار را انجام می‌دادم. ابتدا مطلب درسی را با صدای بلند می‌خواندم، برای بار دوم آن را با صدایی آهسته تکرار می‌کردم و در مرحله‌ی سوم هر چه یاد گرفته بودم، در دلم مرور می‌کردم و مطلب درسی را به خاطر می‌سپردم. من روش‌های مطالعه‌ی موفقم را کشف کرده بودم و با اجرای آن‌ها نتیجه‌های خوبی می‌گرفتم.
هر دانش‌آموزی روش‌هایی برای درس خواندن دارد که با اجرای آن‌ها درس‌ها را به‌خوبی یاد می‌گیرد. برای مثال دانش‌آموزی با صدای بلند درس می‌خواند، دانش‌آموز دیگری با نوشتن و خلاصه‌برداری، بهتر نتیجه می‌گیرد، دیگری با توضیح دادن درس‌ها به خودش، مطالب را در ذهنش ذخیره می‌کند و بسیاری از روش‌های دیگر که مختص خود دانش‌آموزان است.
تو دانش‌آموز موفقی هستی که انگیزه‌ی زیادی برای موفقیت داری. سه مرحله‌ی مهم مطالعه یعنی ادراک، تثبیت و تسلط را به‌درستی اجرا می‌کنی. برای درک مفاهیم درسی و یادگیری آن‌ها می‌دانی که باید با دقت و تمرکز متن کتاب را بخوانی و با روشی که مختص خودت است، آن را به خاطر بسپاری. برای تکمیل یادگیری‌ها و تثبیت مطالب درسی می‌دانی که باید تمرین تشریحی حل کنی و روش حل آن‌ها را یاد بگیری و خودت را برای حل تست آماده کنی. حل تست به تو کمک می‌کند تا از راه‌حل‌ها و روش‌هایی که یاد گرفته‌ای در پاسخ درست به سؤال‌های چهارگزینه‌ای استفاده کنی. تو می‌دانی که حل چه تعداد تمرین تشریحی و تست به یادگیری بهتر تو کمک می‌کند. تو خودت را می‌شناسی و با درس خواندن به روش خودت، موفق می‌شوی. پس روش‌های مطالعه‌ موفق هر درس را کشف کن و با اجرای آن‌ها یادگیری کاملی داشته باش و از درس خواندن لذت ببر.

قانون نهم: خودت را تشویق کن
من دانش‌ آموز موفقی هستم؛ چون عادت دارم درس‌ها را پیش‌خوانی کنم و با ذهنی آماده در کلاس درس حاضر شوم.
من دانش‌ آموزی موفقی هستم؛ چون درس‌ها را طبق برنامه‌ریزی مشخصی می‌خوانم و از پر کردن دفتر برنامه‌ریزی و افزایش ساعت مطالعه‌ام لذت می‌برم.
من دانش‌آموز موفقی هستم؛ چون برای یادگیری بهتر درس‌ها و مطالعه‌ی متعادل آن‌ها تلاش زیادی می‌کنم و عادت به سخت‌کوشی دارم.
من دانش‌آموز موفقی هستم؛ چون خودم و توانایی‌هایم را باور دارم و مطمئنم با تلاش و استمراری که دارم، موفق‌تر خواهم شد.
من دانش‌آموز موفقی هستم؛ چون در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت می‌کنم و از پیشرفت پیوسته‌ی خودم در آزمون‌ها خوشحال می‌شوم.
من دانش‌آموز موفقی هستم؛ چون تصمیم دارم تکنیک‌های آزمون دادن را یاد بگیرم و با اجرای آن‌ها در هر آزمون، قدم به قدم پیشرفت کنم.
من از درس خواندن لذت می‌برم؛ چون روش مطالعه‌ی موفق هر درس را یاد گرفته‌ام و اجرا می‌کنم.
من از اجرای قانون‌های ساده برای موفقیت در آزمون‌ها لذت می‌برم و تصمیم دارم تا در آزمون تیزهوشان آن‌ها را اجرا کنم.
دانش‌آموز خوب من! این‌ها بخشی از ویژگی‌های مثبت توست. دوست دارم همین حالا با صدای بلند یک "آفرین" به خودت بگویی و برای کسب موفقیت‌های بیش‌تر آماده شوی.

قانون دهم: یادگیری بهتر ریاضی
ریاضی یکی از درس‌های اصلی دانش‌آموزان در هر مقطع تحصیلی است که یادگیری بهتر آن نیاز به تمرین و تکرار دارد. مطالعه‌ی ریاضی شامل دو مرحله است:

مرحله‌ اول: یادگیری اولیه در کلاس درس
وقتی معلم شروع به درس دادن می‌کند با حواس کاملاً جمع به توضیحاتی که برای درک مفاهیم ریاضی ارائه می‌دهد، گوش کنید و به مثال‌هایی که برای درک و یادگیری بهتر درس حل می‌کند، توجه کنید. مهم‌ترین مرحله‌ی یادگیری یعنی ادراک را در کلاس اجرا کنید و خودتان را برای مرحله‌ دوم یادگیری آماده کنید.

مرحله‌ دوم: تکمیل یادگیری‌ها در منزل
وقتی در منزل شروع به مطالعه‌ی ریاضی می‌کنید، ابتدا کتاب درسی را با دقت بخوانید و مطالبی را که معلمتان در کلاس توضیح داده است، مرور کنید. در ادامه، تمرین‌های کتاب و تکالیفی را که معلم تعیین کرده است به طور کامل حل کنید. برای تمرین بیش‌تر و تثبیت مطالب در ذهنتان، به سراغ کتاب کار ریاضی (ریاضی‌دان کوچک) بروید و سوال‌های متنوع آن را حل کنید. حل تمرین به شما کمک می‌کند تا روش حل سوال‌ها را یاد بگیرید و برای حل تست آماده شوید. سه منبع مهم حل تست برای ریاضی شامل کتاب بنفش ریاضی، سوال‌های ریاضی کتاب اشتباهات متداول و کتاب ریاضی تیزهوشان است. تست‌های مربوط به هر مبحث را از این سه کتاب انتخاب کنید و با دقت و تمرکز آن‌ها را حل کنید و برای آزمون‌ها آماده شوید.
سر جلسه‌ آزمون و هنگام پاسخ دادن به سوال‌های ریاضی، راه‌حل‌ها را با دقت و مرتب بنویسید تا دچار اشتباه نشوید و به جواب آخر برسید.
اگر می‌خواهید از مطالعه‌ درس ریاضی لذت ببرید و آن را به‌خوبی یاد بگیرید، باید با روش‌ درست به مطالعه‌ آن بپردازید.

قانون یازدهم: یادگیری بهتر علوم
بازدید کننده گرامی، علوم یکی از درس‌های مهم دانش‌آموزان است که با مطالعه‌ آن، جهان پیرامون خود را بهتر می‌شناسند و با کاربرد مواد موجود در طبیعت در زندگی روزمره آشنا می‌شوند.

برای یادگیری بهتر علوم به نکات زیر توجه کنید:
1. درس‌ ها را پیش‌ خوانی کنید و با آگاهی از موضوع درس جدید در کلاس حاضر شوید.
2. با دقت به توضیحات معلم گوش دهید و سوال‌هایی که به ذهن تان می‌رسد، از معلم تان بپرسید.
3. در منزل، درس‌ها را روخوانی کنید و سعی کنید مطالبی را که می‌خوانید، در ذهنتان تجسم کنید.
4. به سراغ کتاب کار علوم (دانشمند کوچک) بروید و قسمت «بیش‌تر بدانید» آن را که در ابتدای هر درس آمده است و شامل خلاصه‌ای از نکات مهم هر درس است، بخوانید. با مرور این نکات، ذهن تان آماده‌ی پاسخ دادن به تمرین‌های کتاب کار می‌شود و علاوه بر آن مطالب جدید بیش‌تری یاد می‌گیرید که به شما در پاسخ دادن به انواع تست‌ها کمک می‌کند.
5. بعد از حل تمرین‌های کتاب کار، تست‌های هر درس را از کتاب بنفش علوم حل کنید و برای کاهش پاسخ‌های اشتباه خود در آزمون، سوال‌های علوم کتاب اشتباهات متداول را حل کنید.
6. سر جلسه‌ آزمون، صورت سوال‌ها را با دقت بخوانید و چیزهایی را که خوانده‌اید، در ذهنتان تجسم کنید و به تست‌ها پاسخ بدهید.

قانون دوازدهم: ارزیابی

قانون سیزدهم: آمادگی برای امتحانات مدرسه
دانش‌ آموز موفق، دانش‌آموزی است که درس‌های مدرسه را به‌خوبی یاد می‌گیرد و در کنار آن در آزمون‌ها هم پیشرفت می‌کند. پیشرفت در امتحانات مدرسه و آزمون‌های برنامه‌ای جدا از هم نیستند.
با توجه به نزدیک شدن به امتحانات مستمر، تلاش دانش‌آموزان برای کسب نمره‌های عالی، بیش‌تر می‌شود و ساعت مطالعه‌ی آن‌ها کمی افزایش می‌یابد و توجه آن‌ها به حل تمرین تشریحی و تکمیل یادگیری‌ها هم بیش‌تر از قبل می‌شود.

تو دانش‌ آموز موفقی هستی که برای رسیدن به هدفت برنامه‌ریزی کرده‌ای و به موفق شدن فکر می‌کنی؛ پس اگر می‌خواهی در امتحانات مدرسه پیشرفت کنی، در آمادگی برای آن به نکات زیر توجه کن:
1. متن هر درس و توضیحات آن را با دقت مطالعه کن و زیر کلمه‌ ها و جمله‌ های مهم خط بکش.
2. تمرین‌های کتاب درسی و تکالیفی را که معلم مشخص کرده است، یک بار دیگر حل کن و نکته‌های مهم تمرین‌ها را به خاطر بسپار.
3. برای یادگیری بهتر، تمرین‌های کتاب کار را که به شکل‌های مختلفی طرح شده‌اند، حل کن.
4. به سوال‌های صفحه‌های زوج کتاب سوالات پرتکرار با دقت جواب بده و سعی کن جواب‌ها را خودت و بدون نگاه کردن به پاسخ‌نامه‌ی کتاب پیدا کنی.
5. چند سوال از صفحه‌های فرد کتاب سوالات پرتکرار امتحانی انتخاب کن و از خودت امتحان بگیر.
6. نکته‌های مهم را از کتاب خودآموزی‌ات مرور کن و سوال‌های مهمی را که در آن نوشته‌ای، یک بار دیگر حل کن تا برای امتحان آماده باشی.
7. سر جلسه‌ امتحان حواست را جمع کن و صورت سوال‌ها را با دقت بخوان و جواب‌ها را با خط خوانا در برگه‌ی امتحانی بنویس.
8. قبل از تحویل دادن برگه، یک بار دیگر جواب‌ها را بخوان تا اگر اشتباهی کرده‌ای، آن را برطرف کنی.

قانون چهاردهم: کلید موفقیت

قانون پانزدهم: افزایش تراز
دانش‌ آموزی که در آزمون‌ های برنامه‌ای شرکت می‌کند، هدفش پیشرفت و افزایش تراز است. میزان افزایش تراز به تلاش هر دانش‌آموز بستگی دارد. هر چه تلاش بیش‌تر باشد، افزایش تراز هم بیش‌تر می‌شود. اگر از آن دسته دانش‌آموزانی هستی که می‌خواهی ترازت در هر آزمون بالا برود و پیشرفت پیوسته‌ای در آزمون‌ها داشته باشی، به نکات زیر توجه کن:
1. متن کتاب‌ های درسی را با دقت بخوان و زیر کلمه‌ ها و جمله‌ های مهم آن خط بکش.
2. برنامه‌ درسی هر روز را در همان روز اجرا کن و کار امروز را به فردا نسپار.
3. وقتی تمرین تشریحی حل می‌کنی، حواست را جمع کن و راه‌ حل‌ ها را بادقت بنویس و به خاطر بسپار.
4. برای همه‌ درس‌ ها، تست حل کن و در ابتدا سعی کن خودت جواب تست‌ ها را پیدا کنی و اگر نتوانستی آن‌ها را حل کنی به سراغ پاسخ‌ نامه برو.
5. دو روز قبل از آزمون، سوال‌ های دفترچه‌ آزمون غیر حضوری را با دقت حل کن و راه‌ حل‌ها را یاد بگیر.
6. یک روز قبل از آزمون، کتاب خودآموزی‌ ات را مرور کن و نکات مهم آن را یک بار دیگر بخوان.
7. روز آزمون، روی سوال‌ها را با دقت بخوان و در جواب دادن به آن‌ها عجله نکن.
8. به سوال‌هایی که بلد نیستی، جواب نده و یک علامت منها کنار آن‌ها بگذار.
9. قبل از تحویل پاسخ‌ نامه، یک بار جواب‌ها و گزینه‌ها را بررسی کن و اشتباهات خود را برطرف کن.
10. بعد از آزمون، سوال‌ ها را یک بار دیگر حل کن و مهم‌ترین آن‌ها و سوال‌هایی را که با علامت منها مشخص کرده‌ای در کتاب خود آموزی بنویس.

قانون شانزدهم: کاهش اشتباه
اشتباه کردن، بخشی از آزمون دادن است. گاهی پیش می‌آید که در جلسه‌ی آزمون، مطلبی را فراموش می‌کنی و نمی‌توانی به سوالی جواب بدهی. گاهی جواب را بلدی ولی چون با عجله به سوال پاسخ می‌دهی، گزینه‌ی درست را انتخاب نمی‌کنی. همه‌ی این اشتباهات باعث کاهش ترازت در آزمون‌ها می‌شود.

برای این‌ که بتوانی اشتباهات خود را در آزمون‌ها کم‌تر کنی، به نکات زیر توجه کن:
1. وقتی آزمون می‌دهی، روی سوال را یک بار با دقت بخوان و اگر سوال را متوجه نشدی، یک بار دیگر آن را بخوان.
2. هنگام آزمون دادن، حواست را جمع کن و به دوستانی که در اطرافت هستند، کم‌ تر نگاه کن.
3. سعی کن بدون نگاه کردن به گزینه‌ها، جواب را پیدا کنی ولی اگر نتوانستی به جواب برسی، گزینه‌ها را با دقت بررسی کن و پاسخ درست را از بین چهار گزینه انتخاب کن.
4. راه‌ حل سوال‌های درس ریاضی را با دقت بنویس و در جای‌ گذاری عددها و جمع و تفریق آن‌ها دقت کن.
5. بعد از آزمون، یک بار دیگر سوال‌ ها را حل کن و پاسخ‌های اشتباهت را مشخص کن و آن را در کتاب خودآموزی بنویس.
6. در طول دو هفته که درس می‌ خوانی و برای آزمون آماده می‌شوی، هر کجا نکته و سوال مهم دیدی، سریع آن را در کتاب خودآموزی‌ ات یادداشت کن.
7. قبل از هر آزمون، کتاب خودآموزی‌ ات را چندین بار مرور کن و نکات مهم آن را به خاطر بسپار.

مطالب مرتبط:
آموزش نخبه پرور؛ آری یا خیر؟
آیا فرزندتان در مدرسه مناسب خودش تحصیل می کند؟
به دنبال تربیت رحمانی مبتنی بر قرآن هستیم

منبع:  کانون قلم چی