تبیان، دستیار زندگی

راهنمای پیشگیری از سرطان دهانه رحم

تشخیص زودرس سرطان سرویکس

شایع‌ترین نوع سرطان سرویکس با تغییرات پیش سرطان آغاز می‌شود. با تشخیص و درمان به موقع این تغییرات می‌توان از بروز سرطان پیشگیری کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روبان سرطان دهانه رحم
برای تشخیص سلامت دهانه رحم می‌توان از تست پاپ‌اسمیر و تست HPV استفاده کرد. پاپ‌اسمیر آزمایشی است که به راحتی طی معاینه لگن از سلول‌های سرویکس نمونه‌برداری انجام می‌دهد. از این سلول‌ها می‌توان به طور هم‌زمان برای تست HPV نیز استفاده کرد. 

خانم‌ها باید برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم موارد زیر را رعایت کنند:

* تمام خانم‌ها باید غربالگری سرطان سرویکس را از 21 سالگی (بعد از شروع فعالیت جنسی) آغاز کنند.

* خانم‌های بین 21 تا 29 سال باید هر 3 سال یک‌بار تست پاپ‌اسمیر انجام دهند. بعضی دیگر از منابع نیز اعلام می‌کنند آزمایش پاپ‌اسمیر پس از شروع فعالیت جنسی باید سالی 1 بار و پس از 2 تست منفی باید هر 3 سال یک‌بار تکرار شود. تست HPV برای این گروه کاربرد چندانی ندارد، مگر اینکه تست پاپ‌اسمیر جواب غیرطبیعی داشته باشد.

* خانم‌ها باید از 30 سالگی هر 5 سال یکبار همراه پاپ‌اسمیر، تست HPV نیز انجام دهند. این روند باید تا 65 سالگی ادامه یابد. بعضی دیگر از منابع نیز انجام تست HPV را هر 3 سال یکبار توصیه می‌کنند.

خانم‌هایی که رحم خود را به طور کامل خارج کرده‌اند نیازی به غربالگری سرطان دهانه رحم از جمله تست پاپ‌اسمیر و تست HPV ندارند، اما اگر برداشتن رحم بدون برداشتن دهانه رحم انجام شده باشد باید به غربالگری‌ها ادامه دهند


* خانم‌هایی که به دلایل مختلف مثل تضعیف سیستم ایمنی در معرض خطر سرطان سرویکس قرار دارند باید این غربالگری‌ها را طبق توصیه پزشک با فواصل کمتری انجام دهند.

* خانم‌هایی که نتیجه غربالگری‌هایشان غیرطبیعی بوده باید تست‌های لازم را طبق توصیه پزشک با فاصله 6 ماه تا 1 سال تکرار کنند.

* خانم‌های بالای 65 سال که در 10 سال اخیر به طور مرتب مورد غربالگری قرار گرفته و طی 20 سال گذشته تغییرات پیش سرطانی نداشته‌اند، می‌توانند با نظر پزشک غربالگری‌ها را با فواصل بیشتری انجام دهند.

* خانم‌هایی که رحم خود را به طور کامل خارج کرده‌اند نیازی به غربالگری سرطان دهانه رحم از جمله تست پاپ‌اسمیر و تست HPV ندارند، اما اگر برداشتن رحم بدون برداشتن دهانه رحم انجام شده باشد باید به غربالگری‌ها ادامه دهند.

* خانم‌هایی که واکسن HPV تزریق کرده‌اند همچنان باید غربالگری‌های دهانه رحم را انجام دهند.

* این غربالگری‌ها باید بعد از بچه‌دار شدن یا جدایی از همسر نیز ادامه یابند.

* برای پیشگیری از تغییرات پیش سرطانی و سرطان سرویکس، تزریق واکسن HPV، ترک دخانیات و استفاده از کاندوم نیز توصیه می‌شود.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.