تبیان، دستیار زندگی

شاهنامه فردوسی را در 90 صفحه بخوانید!

«محمد حمله دار فرد» در کتابی با نام «جام گیتی نما» شاهنامه فردوسی را در 90 صفحه خلاصه کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آرامگاه فردوسی

 
شاهنامه روایتگر تاریخ ملی ایرانیان از روزگار آغازین و باستان در گذر هزاره‌هاست. درباره شاهنامه اگر چیزی جز این گفته شود، کم‌مهری به کسی خواهد بود که برای بزرگی ایرانیان سی‌ سال رنج و تلاش را بر خود هموار ساخت.

شاهنامه سترگ فردوسی کتابی نیست که بتوان به همه زوایایش در یک کتاب 90 صفحه‌ای پرداخت! اما «محمد حمله دار فرد» در این کتاب شاهنامه را خلاصه کرده است تا بتواند گرایش نسل جوان را به شاهنامه فراهم کند.

وی در پیشگفتار کوتاهی که بر کتاب نوشته است، این چنین بیان کرده: «شاهنامه فردوسی ارزشمندترین اثر ادبی این کشور و هویت ما ایرانیان است. شاهنامه فقط داستان رستم و سهراب نیست بلکه تاریخ ایران باستان را در قالب داستان از سلسله‌های اساطیری پیشدادیان و کیانیان روایت می‌کند و سپس به سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان می‌رسد که تا حد زیادی با واقعیت مطابقت دارد.»

وی بر این باور است که این کتاب شاهنامه را به خلاصه‌ترین شکل ممکن بیان کرده به‌گونه‌ای که تمام رخدادها و توصیف‌های غیرضروری حذف شده و شاکله اصلی داستان‌ها باقی مانده است.

این نویسنده جوان یکی از روش‌های مرسوم ترویج مطالعه را خلاصه‌نویسی می‌داند و می‌گوید: خلاصه‌نویسی آثار ادبی برجسته یکی از روش‌های مرسوم ترویج مطالعه است. افراد بسیاری هستند که به رغم علاقه‌مند بودن به مطالعه، وقت کافی برای این کار ندارند به همین خاطر دنبال کتاب‌هایی کم حجم و در عین حال پربار می‌گردند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که خواندن خلاصه یک اثر ادبی به معنای کنار گذاشتن متن کامل آن نیست بلکه هدف خلاصه‌ها این است که انگیزه‌ای بشود تا فرد در یک فرصت مناسب به سراغ اثر اصلی برود.»

حمله دار فرد قضاوتی درباره نوشته‌اش دارد و می‌گوید: «روشن است که نه این کتاب و نه هیچ کتاب دیگری نمی‌تواند جایگزین خود شاهنامه شود اما از آنجایی که شاهنامه به قدری طولانی و مفصل است که گاهی خواننده را سردرگم می‌کند.»

وی که زاده 1372 است، توصیه‌ای به خوانندگان کتاب دارد که همزمان با خواندن شاهنامه، این کتاب و یا کتاب‌های دیگری که شاهنامه را به نثر روایت کرده‌اند مطالعه کنند تا در فهم داستان‌ها و ارتباط‌شان با همدیگر دچار مشکل نشوند.

«جام گیتی نما» (خلاصه کامل شاهنامه) از سوی ناشر مولف به قیمت 12 هزار تومان منتشر شده است. همچنین نسخه الکترونیک کتاب از اپلیکیشن طاقچه وجود دارد که به قیمت 6 هزار تومان در دسترس قرار دارد. 


منبع:ایبنا