تبیان، دستیار زندگی

یاد امام زمان(عج) را در مناسبت ها متوقف نکنیم

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه گرامیداشت یاد و نام امام زمان(عج) محصور به مناسبت ها نیست، گفت: ماندگاری شعائر در گروی مردمی بودن است چنان که عزاداری های سیدالشهداء(ع) و جشن های نیمه شعبان به دلیل مردمی بودن، ماندگار شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام فوادیان

حجت‌الاسلام «محمدرضا فوادیان» در گفت‌وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به ضرورت بزرگداشت جشن های 9 ربیع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) اظهار کرد:جامعه ما متاسفانه دچار فراموشی یاد حجت خداوند شده لذا باید از هر فرصت و زمانی که منتسب به ایشان است، استفاده کنیم تا یاد و نام امام حی خود را زنده نگه داریم.

کارشناس مباحث مهدوی اضافه کرد: ایام مختلف سال اعم از نیمه شعبان، 9 ربیع الاول و روز جمعه که نسبت و قرابت با امام زمان (عج) دارند فرصت مناسبی برای یاد کردن از ایشان است البته باید بدانیم که امام مهدی(عج) تنها امام این ایام نیست بلکه ایشان امام تمام لحظات و زمان های زندگی بشر هستند.

فوادیان تصریح کرد: روز نهم ماه ربیع الاول به این دلیل که نخستین  روز امامت و ولایت امام زمان (عج) است گرامی داشته می شود، در گذشته تاریخ نیز این گونه بوده است در روز شهادت یک امام(ع)، مردم برای عرض تسلیت خدمت پسر ایشان و امام بعدی می رسیدند و با ایشان نیز به عنوان امام بعد بیعت می کردند اما برای عرض تبریک فردای آن روز اقدام می کردند و احترام امام شهید را نگه می داشتند.

این پژوهشگر و مولف مهدوی تاکید کرد: در روز 8 ربیع الاول سال 260 هجری قمری نیز زمانی که امام عسکری(ع) به شهادت رسیدند، موضوع امامت در همان لحظه منتقل شد اما مردم احترام روز شهادت را نگاه می دارند و فردای آن روز یعنی نهم ربیع الاول را به عنوان اولین روز امامت امام زمان (عج) جشن می گیرند و گرامی می دارند.

وی با اشاره به اینکه شیعیان این روزها نیز به دلیل اینکه در روز نهم ربیع سال 260 نبودند، در سالگرد این روز با حضرت حجت(عج) عهد و بیعت مجدد می بندند، ابراز کرد: چند سالی است که الحمدلله این روز در کشور گرامی داشته می شود و برنامه های گسترده ای اجرا می شود.

فوادیان با اشاره به ضرورت گرامیداشت و اجرای برنامه های این روز به صورت مردمی، بیان کرد: تمام کارهایی که در طول تاریخ به صورت مردمی اجرایی شده، ماندگار مانده است، ما دین حکومتی را قبول نداریم به این معنا که حکومت به ما بگوید چه مناسک و اعمالی را انجام دهید زیرا در این صورت با تغییر و تحول حکومت ها، رفتار مردمان نیز تغییر خواهد کرد لذا در فرهنگ ما حکومت دینی مورد قبول است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: به طور مثال جشن های دهه فجر در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی توسط مردم مدیریت می شد و مردم با هزینه خود خیابان ها را چراغانی می کردند و به توزیع شیرینی و نقل می پرداختند اما چندسالی دولت بدسلیقگی کرد و میان مردم ریسه، چراغ و پرچم توزیع کرد تا برای جشن ها استفاده کنند، بعد از گذشت چند سال که روند اهدای این ریسه ها و اقلام قطع شد، مردم اعلام کردند که چرا ما انجام دهیم، وظیفه دولت بوده است و باید مجددا اقلام بدهد لذا امروز جشن های دهه فجر کاملا دولتی و حکومتی شده است.

وی اضافه کرد: در مقابل مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم و یا جشن های نیمه شعبان کاملا مردمی است و چه دولت کمکی داشته باشد و یا نداشته باشد، مردم کار و وظیفه خود را انجام می دهند، در خصوص جشن های روز 9 ربیع نیز باید اینگونه باشد تا ماندگار بمانند.

فوادیان در پایان خاطرنشان کرد: ماندگاری شعائر تا زمانی ادامه پیدا می کند که مردمی باشد، روز 9 ربیع نیز زمان بیعت مجدد مردم با امام زمان (عج) بوده و ضرروی است هم به جهت ماندگار شدن مراسم برای سال های آتی و هم قدم برداشتن مردم برای بیعت، این برنامه ها به صورت مردمی اجرا شود.

منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.