تبیان، دستیار زندگی

احداث مجموعه فرهنگی شمس تبریزی در خوی

علی اصغر مونسان، معاون رییس جمهور و همچنین رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اختتامیه چهارمین همایش بین المللی شمس و مولانا در اوایل شهریور ماه ۹۷ اعلام کرده بود که به زودی احداث مجموعه فرهنگی شمس تبریزی در محل آرامگاه این شاعر و عارف بزرگ آغاز خواهد شد. حال در تاریخ بیست و ششم آبان ماه ۹۷ احداث این مجموعه شروع گردیده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجموعه فرهنگی شمس تبریزی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اعلام کرد که همزمان با سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی کلنگ مجموعه فرهنگی شمس تبریزی زده شده و فعالیت ساخت بارگاه این شاعر بزرگ آغاز خواهد شد. جلیل جباری اضافه کرد که این پروژه ارزشمند در جهت افزایش میزان گردشگری در استان و همچنین کشور برگزار شده و با توجه به استقبالی که در سالروزهای بزرگداشت این شاعر بزرگ صورت می گیرد بنابراین جمعیت بسیاری از داخل و یا کشورهای همسایه برای آن حضور خواهند یافت. این پروژه فرهنگی و تاریخی در محوطه ای به مساحت ۷ هزار متر مربع و با ساختمانی به زیربنای ۲ هزار متر مربع در محل آرامگاه شمس تبریزی ساخته خواهد شد.

جلیل جباری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تصریح کرد که اعتبار در نظر گرفته شده و محاسبه شده برای این پروژه ۱۵۰ میلیارد ریال می باشد که در صورتی که مشکلی در تخصیص اعتبارات و زمان واریز آن صورت نگیرد، برنامه اتمام پروژه ۳ سال در نظر گرفته شده است. بارگاه شمس تبریزی دارای بخش های مختلفی خواهد بود که این شاعر و عارف بزرگ را به درستی برای بازدید کنندگان تشریح خواهد نمود. از اولویت های ساخت این پروژه که احتمالا در مراحل ابتدایی ساخته خواهد شد المان مجموعه فرهنگی شمس تبریزی است تا بتواند نشانه ای برای گسترش و آشنایی این مجموعه فرهنگی داشته باشد. هرچند که در حال حاضر مناره شمس تبریزی که مربوط به قرن ششم هجری قمری است در محل آرامگاه این شاعر وجود داشته و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مجموعه فرهنگی شمس تبریزی از صوفیان و عارفان پر آوازه ایرانی است که در شمال غربی شهر خوی و در محل امامزاده سید بهلول واقع شده است. با توجه به موقعیت این شهر و همچنین وجود آرامگاه شاعری این چنین مشهور می توان گفت که شهر خوی از ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگری علی الخصوص در زمینه فرهنگی توانمند است.

کسانی که همه ساله برای بزرگداشت شمس تبریزی از سراسر ایران و حتی کشورهای همسایه در این مکان گرد هم آمده تا لحظاتی را در کنار این شاعر بزرگ و با اشعار آن بگذرانند. با توجه به ظرفیت ایران از لحاظ تاریخی و فرهنگی امکان جذب گردش برای کشور ما بسیار بیش از برخی دیگر می باشد که با پتانسیل های پایین گردشگری که دارند اما توانسته اند زیر ساخت های بسیاری را برای تامین و خدمات رسانی به توریست راه اندازی نمایند. از دیدگاه مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در شهریور ماه ۹۷ و در اختتامیه چهارمین همایش بین المللی شمس و مولانا سخنرانی نمودند، گردشگری دارای ابعاد متفاوتی شامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است، اضافه نمود که گردشگری در بعد اقتصادی می تواند با افزایش درامدهای ارزی موجب بالارفتن تولید ناخالص ملی شده و این درامد ناشی از آن می تواند به درستی در بخش های دیگری اقتصادی و صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد. از طرف دیگر گردشگری از بعد اجتماعی می تواند سبب اشتغال زایی بسیاری در بخش های مختلف شده به طوری که بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۲٫۵ برابر بیش از سایر بخش ها می تواند موجب تولید شغل گردد و همچنین به سرمایه کمتری در مقایسه با فعالیت های صنعتی نیازمند است. از بعد دیگر مباحث فرنگی نیز بسیار مورد توجه است و گردشگری می تواند موجبات بسیاری را برای اشتغال در روستاها و اشاعه فرهنگ ها به گردشگران خارجی ایجاد نماید.

امید است تا بتوان با راه اندازی و تکمیل پروژه مجموعه فرهنگی شمس تبریزی در شهر خوی علاوه بر بزرگداشت و احترام به این شاعر بزرگ، می تواند منجر به افزایش گردشگران داخلی و خارجی هم برای شهر خوی و هم برای این صنعت در کشور شود.


منبع: مجله گردشگری الی گشت