تبیان، دستیار زندگی

با پدر و مادرها تا آزمون تیزهوشان

همراهی پدر و مادر با دانش‌ آموز تا آزمون تیزهوشان نقش به سزایی در موفقیت و کسب نتیجه‌ مطلوب دارد. همراهی پیوسته و صمیمانه‌ اولیا، انگیزه‌ دانش‌ آموزان برای انجام دادن درست کارهای ساده برای پیشرفت در آزمون‌ ها را چند برابر می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
با پدر و مادرها تا آزمون تیزهوشان
برای هر آزمون یک پیشنهاد برای همراهی هدفمندتر ارائه می‌شود و امید است مورد توجه و قابل اجرا برای پدران و مادران عزیز باشد.

پیشنهاد اول:
دانش‌ آموزان باهوش، خلاق و فعال از کشف کردن لذت می‌برند و به دنبال فرصتی برای تجربه کردن هستند. اجازه دهید دانش‌آموز مزیت‌ های برنامه‌ ریزی را خودش کشف کند. از دانش‌ آموز بخواهید یک روز بدون برنامه درس بخواند و فردای همان روز، درس‌ هایش را طبق برنامه‌ مشخصی مطالعه کند و دفتر برنامه‌ ریزی را پر کند. در روز سوم گزارشی از عملکرد روز اول و دوم از او بخواهید و درباره‌ آن‌ چه تجربه و کشف کرده است، گفت‌ و گو کنید. از نتیجه‌ این آزمایش شگفت‌زده خواهید شد؛ چون بدون هیچ گونه تحمیل و سخت‌ گیری به هدف مهمی دست می‌ یابید و دانش‌آموز خودش به این نتیجه می‌رسد که با برنامه‌ ریزی، بهتر و کامل‌‌ تر درس می‌خواند.
بدیهی است تداوم تصمیمی که دانش‌ آموز برای تکمیل دفتر برنامه‌ ریزی می‌ گیرد، بیش‌ تر خواهد بود.

پیشنهاد دوم:
قبل از یکی از آزمون‌ های برنامه‌ ای از دانش‌ آموزتان بخواهید در جلسه‌ آزمون، سؤالات دفترچه را علامت‌ گذاری کند و از علامت ضربدر برای سؤال‌ های وقت‌گیر و از علامت منها برای سؤال‌ های دشوار استفاده کند. بعد از آزمون به دانش‌ آموزتان بگویید که تصمیم دارید کتاب خودآموزی این آزمون را شما بنویسید.

خودکارهای رنگی برای تکمیل کتاب خودآموزی به کار ببرید و با استفاده از رنگ‌ ها، نکته‌ ها و علت اشتباهات و بی‌ دقتی‌ ها را مشخص کرده و از هم جدا کنید. در طول مدتی که این کار را انجام می‌ دهید دانش‌ آموز با دقت رفتارتان را زیر نظر دارد و از ذوقی که برای تکمیل کتاب خودآموزی کرده‌اید، ذوق‌زده خواهد شد. پس از نوشتن سؤالات در کتاب خودآموزی، کتاب را در اختیار دانش‌ آموز قرار دهید و از او بخواهید نوشته‌ های‌ تان را یک بار مرور کند و این مرور را در پایان هر هفته و به‌ ویژه هفته‌ دوم  قبل از آزمون در برنامه‌ مطالعاتی خود داشته باشد.

با انجام این کار، الگوهای درست و اجرای صحیح روش‌ها را به صورت غیر مستقیم به دانش‌ آموزتان یاد می‌دهید و او را ترغیب به تکمیل کتاب خودآموزی می‌کنید. شک نکنید برای آزمون‌ های بعدی، دانش‌ آموز خودش با علاقه و اشتیاق کتاب خودآموزی را خواهد نوشت.

پیشنهاد سوم:
با دانش‌ آموزتان در درس خواندن شریک شوید و علاقه‌ خودتان نسبت به یادگیری مطالب جدید درسی و پیشرفت دانش‌ آموز را ابراز کنید. یکی از بهترین و ساده‌ ترین روش‌های همراهی کردن برای درس خواندن، تشویق دانش‌ آموز به پیش‌ خوانی درس‌ هاست. فایده‌ اصلی پیش‌ خوانی، روخوانی مطالب جدید قبل از تدریس معلم و آشنایی با موضوع درس و در نهایت آمادگی سر کلاس درس است. به مدت یک هفته، هر روز از فرزندتان بخواهید درس فردا را با دقت روخوانی کند و کلمات مهم و کلیدی آن را به خاطر بسپارد. سپس از او بخواهید کتاب را ببندد و آن‌چه را یاد گرفته و در حافظه‌ی کوتاه‌ مدت خود ذخیره کرده است، به زبان بیاورد و مانند معلمش، درس جدید را به شما یاد بدهد. در طول مدتی که نقش دانش‌ آموز را بازی می‌کنید، خود را علاقه‌ مند به توضیحات فرزندتان نشان بدهید و شنونده‌ دقیقی باشید و توانایی او در تدریس مطالب جدید را تحسین کنید. با انجام این کار چند هدف مهم را دنبال می‌کنید:
- تقویت اعتماد به‌ نفس دانش‌ آموز
- ترغیب او برای پیش‌ خوانی همه‌ درس‌ ها
- افزایش توانایی دانش‌ آموز در ارائه‌ مطالب درسی
- همراهی با دانش‌ آموز در یادگیری و ایجاد عادت مثبت پیش‌ خوانی  

مطالب مرتبط:
شما هم امتحان می‌دهید (خطاب به پدر و مادرها)
اجازه دهید فرزند تان خودش دیپلم بگیرد!
آموزش نخبه پرور؛ آری یا خیر؟

منبع: کانون قلم چی