تبیان، دستیار زندگی

درکه، خوش آب و هواترین محله ی شمال تهران

امروز می خواهیم با یکی از خوش آب و هواترین محله های تهران که امروزه در حکم یک منطقه ی خوش آب و هوا و گردشگری شده است را معرفی نماییم، درکه. درکه در واقع یکی از خوش آب ‌و هواترین محله های ییلاقی تهران است که در شمال شهر تهران قرار گرفته است. عمده شهرت درکه به این خاطر است که در همسایگی کوه های شمال تهران است و مسیری بکر و عالی را به کسانی که به این محله می روند اعطا می نماید. البته نباید از این بگذریم که درکه یکی از بهترین مناطق برای طبیعت گردی های یک روزه است و طرفداران خاص خودش را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درکه


درکه کجاست؟


درکه محله ای است که در قسمت شمال ‌غربی تهران قرار گرفته است و عمده ی شهرتش به این خاطر است که سر آغاز یکی از مسیرهای محبوب کوهنوردی در تهران است. این محله یکی از تفرجگاه های مهم و قدیمی شهر تهران است که هیچ تهرانی و یا کسانی که خارجی و هموطن به تهران سفر کرده باشند، نمی توانند ادعا کنند که آن را ندیده اند و ساعاتی را در آن نگذرانیده اند. این ییلاق خوش آب و هوا که در پای کوه‌ های البرز قرار گرفته است، دسترسی آسان را به اهالی شهر تهران برای رسیدن به این کوه ها داده اند. بهترین زمانی که به درکه می توان رفت، پنج شنبه و جمعه است اما در اواسط هفته درکه بسیار خلوت تر از این دو روز است.

اگر بخواهیم درکه را خارج از ییلاقی هموار برای رفتن به شما معرفی نماییم باید اینگونه بگویم که، درکه در واقع محله ای خوش نشین و ییلاقی است که در امتداد رودخانه ی درکه ایجاد شده است. عواملی همچون آب و هوای خوب و جریان داشتن رودخانه ی درکه در آن باعث شده است که این منطقه همیشه طراوت و تازگی مخصوص به خود را داشته باشد.
درکه

البته جذابیت های دیگر این محله که در واقع روستا بوده است، امامزاده سید محمد والی است که مردم بسیاری برای زیارت آن می آیند. عامل خوش آب و هوایی درکه باعث شده است تا مردم زیادی برای زندگی در آن گرایش داشته باشند.

این محله هم‌ اکنون شامل خانه‌ های ییلاقی و ویلاهای فراوان و مجللی است که باعث ایجاد کوچه با غ‌هایی در میان آن‌ ها شده است و کوهنوردان باید از این کوچه باغ ‌ها راه را طی کرده و به مسیر کوهنوردی برسند. البته در پایین درکه، رستوران ها و مغازه های مختلفی وجود دارد که بر اساس عنصر با صفایی درکه شکل گرفته اند که در ادامه کامل آن ها را به شما معرفی می نماییم.

زمانی که وارد خیابان درکه که می ‌شوید، قبل از میدان درکه در کنار خانه ی معلم قرار گرفته است، یک مسیر مشخص برای رفتن به کوه و آغاز کوهنوردی وجود دارد که در کل مسیرش تا پای کوه آسفالت شده است. البته بعد از این مسیر در بالای میدان نیز یک راه برای رسیدن به پای کوه وجود دارد که از میان ده درکه می ‌گذرد. البته اگر شما از آن دسته انسان هایی هستید که به رودخانه علاقه دارند، می‌ توانید مسیر خود را از کنار رودخانه ادامه دهید و در غیر این صورت مسیر جایگزین در بالای رودخانه برای شما نیز موجود است.

توجه داشته باشید که بعد از پیمودن این مسیرهایی که برایتان شرح دادیم، شما و همراهانتان به یک مسیر واحد و تک خواهید رسید که از آن به بعد راه اصلی مسیر شروع کوهپیمایی می رسید و کوهنوردان دیگر را خواهید دید.
درکه

در طول این مسیر و در قسمت های پایین تر کوه، افراد محلی را خواهید دید که در آن قسمت به عرضه ی محصولات خود می ‌پردازند که یکی از شاخه ‌های دره ی درکه است. به‌ عنوان مثال در فصل تابستان گیلاس ‌های محلی در این قسمت به فروش می ‌رسد و در فصل پاییز شاتوت و ازگیل که فصلشان است و مربوط به باغ ها و درخت های محلی، در این قسمت به فروش می رسند.

اگر دلتان می خواهد تا غذایی در این منطقه نوش جان کنید، در هر ۳ وعده ی صبحانه، ناهار و شام و یا حتی میان وعده های دیگر در درکه رستورانی پیدا کنید. در ضمن کافه‌ ها نیز آماده پذیرایی از کسانی که در این محله رفت و آمد می کنند آماده ی ارائه ی خدمات غذایی هستند.

البته در این کافه‌ های توقع غذاهای مختلف و خارجی داشته باشید اما به شدت خوشمزه هستند مخصوصا که در این آب و هوا به شدت می چسبند. برای رفتن به درکه می توانید از روش ‌های زیر می ‌توانید به این منطقه برسید، ایستگاه مترو تجریش در میدان قدس قرار گرفته است، این ایستگاه در حال حاضر شمالی ‌ترین ایستگاه خط ۱ مترو تهران است و در ایستگاه‌ های دروازه دولت و امام خمینی با خطوط ۴ و ۳ مترو تلاقی دارد.

بعد از خروج از این ایستگاه می توانید با سواری یا مینی ‌بوس از میدان‌ های تجریش یا قدس عازم درکه شوید. از طریق خط ۴ اتوبوس‌ های تندرو می ‌توانید به درکه بروید، این خط یکی از خطوط شمالی_ جنوبی BRT و در امتداد بزرگراه نواب و چمران است که از پارک وی به ترمینال جنوب می‌ می رود .

می ‌توانید در ایستگاه نمایشگاه که محل دائمی نمایشگاه‌ های تهران پیاده شده و از طریق سواری‌ های کنار پمپ بنزین ولنجک به درکه بروید. برای رسیدن به درکه با خودروی شخصی نیز کافی است خود را به بزرگراه چمران برسانید و در مقابل نمایشگاه بین ‌المللی تهران به سمت ولنجک حرکت کنید، بعد از رسیدن به میدان دانشجو مسیر را از خیابان درکه ادامه دهید تا به درکه برسید، همچنین می ‌توانید در انتهای بزرگراه یادگار امام وارد خیابان اوین شده و از آنجا رهسپار درکه شوید. فقط فراموش نکنید برای پیدا کردن جای پارک مناسب باید خیلی سحرخیز باشید وگرنه مجبور می ‌شوید که خودروی خود را به سختی و با فاصله خیلی زیاد از محل شروع کوهنوردی پارک کنید.

حال اگر می خواهید به کوه بروید، اگر از محله درکه حدود ۲ کیلومتر در میان راه پر پیچ ‌و خم و زیبای کنار رودخانه به سمت شمال درکه حرکت کنیم به یک دوراهی خواهید رسید، مسیر سمت چپ به جنگل زیبای کارا می ‌رسد که در ادامه راه رسیدن به آن را برای شما توضح خواهیم داد اما اگر چنانچه که مسیر مستقیم را ادامه دهید، پس از طی ۴ کیلومتر دیگر به پناهگاه پلنگ چال خواهید رسید.

ادامه ی این مسیر شما را به ایستگاه ۵ تله ‌کابین توچال خواهد رساند. مسیر کوه ‌پیمایی درکه نسبت به سایر مسیرهای کوهنوردی شمال تهران سختی کمتری دارد. در مسیر کوه ‌پیمایی صدای رودخانه ی درکه که در فاصله کمی از مسیر و در کنار شما قرار دارد بسیار جذاب و دلنواز است و این امکان را به شما می دهد که هر جا که می خواهید در کناری استراحت نمایید.
درکه

ارتفاع بلند رشته‌ کوه‌ های دو طرف دره ی درکه باعث شده است که در بیشتر طول روز مسیر اطراف رودخانه ی سایه باشد که برای تابستان خیلی مناسب است. در طول مسیر هم‌ سفره‌ خانه‌ ها و رستوران ‌های زیادی پذیرای کوهنوردان وجود دارد.

طبق سنت کوهپایه‌ های شمال، آب انار، آلوهای ترش و شیرین جنگلی هم در طول مسیر قرار دارد. برای رفتن به جنگل کارا نیز می توانید از این مسیر استفاده نمایید که؛ برخی از کسانی که در مسیر دره درکه به سمت پلنگ چال کوه ‌پیمایی می ‌کنند، به جنگل کارا می ‌روند اگر یک بار به این جنگل کوچک رفته باشید، دلتان می‌خواهد باز هم سری به آنجا به بزنید و ساعاتی را زیر درختانش استراحت و خستگی و فشار روحی ناشی از سر و صدای شهر را از وجودتان دور کنید.

جنگل کارا به‌ ویژه در روزهای پاییزی زیبا است، زیرا برگ‌ های مسیری نارنجی و طلایی زیبایی را به وجود آورده است. درختان ازگیل وحشی، چشم‌ اندازی بسیار تماشایی دارند. شاید خیلی از اهالی تهران این جنگل کوچک و زیبا را ندیده باشند.

اما پیشنهاد م یکنیم که حتما به این جنگل بروید. از میدان درکه حدود ۴۰ دقیقه مسیر پلنگ چال را در امتداد رودخانه بالا بروید و از کلبه کارا که کاملا مشخص است، به سمت چپ تغییر مسیر دهید، شیب تندی را خواهید دید که کنارش راه باریکی وجود دارد که شما را به گردنه ‌ای سنگی خواهد ‌رساند. از آنجا و در سمت چپپ شما، دره ‌ای پر از درخت وجود دارد که به جنگل کارا می ‌رسد.

از کلبه ی کارا تا جنگل کارا ۴۰ دقیقه راه است. این قسمت در اطراف خود کوه دارد و این احساس را بهشما می دهد که  وارد یک جنگل واقعی شده ‌اید. اگر در امتداد جویی که در جنگل است به سمت بالا بروید، به دربند قله چین کلاغ می ‌رسید.

از آنجا تا چین کلاغ راهی نیست؛ البته در روزهای پاییزی قله خیلی سرد است و اگر قصد دارید پس از توقفی در جنگل کارا به چین کلاغ بروید، باید بدنتان آماده باشد، لباس گرم و کفش مناسب داشته باشید و گروهی صعود کنید.


منبع: مجله گردشگری الی گشت