تبیان، دستیار زندگی

11 ماده‌ی خطرناک در غذاهای محبوب

آیا تنها سیگاری نبودن کافی است

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مواد شیمیایی کشنده‌ی موجود در سیگار، در برخی از مواد غذایی، داروها و محصولات آرایشی و بهداشتی نیز یافت می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیگار کشیدن
تصور ما از کسانی که دخانیات استفاده می‌کنند این است که تنها این افراد هستند که با دست خودشان مواد سمی را وارد بدنشان می‌کنند. در حالی که شاید ما نیز این کار را با بدنمان انجام می‌دهیم.
در وهله‌ی اول خوب است بدانیم که مواد شیمیایی موجود در سیگارهای تجاری مرسوم، سبب سوزاندن بافت‌های موجود در ریه می‌شوند و مواد مغذی موجود در آن‌ها را از بین می‌برند، درواقع این‌طور می‌توان گفت که آن‌ها بدن خود را تبدیل به میزبانی مناسب برای افزایش سرعت رشد و عملکرد سلول‌های سرطانی می‌کنند.

با این تفاسیر، حالا حدس می‌زنید که برای افراد غیرسیگاری چه اتفاقی خواهد افتاد؟
اگر از افرادی هستید که اکثراً از غذاهای ارگانیک استفاده نمی‌کنند، از آب آشامیدنی تصفیه نشده استفاده می‌کنند، از داروهای طبیعی (گیاهی) استفاده نکرده و همچنین از مواد آرایشی و بهداشتی غیر ارگانیک استفاده می‌کنند، در واقع خودتان در حال نابودی خود هستید. شما در حال بلعیدن، هضم کردن و مبتلا کردن بدنتان به سرطان، با استفاده از همان مواد شیمیایی مضری هستید که مواد سرطانی را در خود جای داده‌اند.

حالا زمان آن رسیده تا از خواب غفلت بیدار شویم و آگاهانه عمل کنیم...

اول از همه بیایید درباره‌ی سموم ترسناکی که در سیگار وجود دارند صحبت کنیم و اینکه به چه دلیل اجازه‌ی تولید آن‌ها صادر می‌شود.

آلومینیوم علت اصلی بروز زوال عقل به حساب می‌آید. این عنصر را می‌توان در آب شهری، تقریباً تمامی واکسن‌ها، آنتی‌اسیدها، دئودورانت‌ها، مواد ضدتعرق، قابلمه و تابه‌ها، لوازم آرایشی و برخی موارد دیگر مشاهده کرد


* آمونیاک برای آزاد کردن نیکوتین موجود در برگ‌های تنباکو استفاده می‌شود تا به شکل آماده تدخین تبدیل شود که در 3 ثانیه به قلب و مغز خواهد رسید. قرار گرفتن در معرض آمونیاک موجب سرفه و تحریک بینی و گلو شده و در نهایت سبب آسیب برگشت‌ناپذیر به بافت بسیار نرم مخاطی در داخل نای و ریه می‌شود و سلول‌های سرطانی هم به بافت‌های ضعیفی که در طول زمان و به طور مداوم آسیب دیده‌اند، تمایل دارند. علاوه بر این آمونیاک همچنین عامل سوزش چشم نیز به حساب می‌آید.

* اکثر سیگارها در کاغذ سفیدی قرار می‌گیرند. در حالی که می‌دانیم کاغذ از درختان تهیه شده که قهوه‌ای هستند. در واقع این کاغذها با استفاده از سفیدکننده‌ها، سفید شده‌اند. هر بار که از سیگار استفاده می‌شود به این معناست که از سفیدکننده‌ها نیز استفاده شده است. این مواد یکی از علل اصلی سرطان پانکراس هستند که کمترین میزان بقا در همه سرطان‌ها را دارد. مواد سفیدکننده کاغذ سیگار همچنین باعث ایجاد سرطان مثانه و پروستات نیز خواهند شد.

* اکثر تنباکوهای مورد استفاده در آمریکا به صورت ژنتیکی اصلاح شده و با سموم شیمیایی اسپری می‌شوند تا علف‌های هرز و کرم‌هایی که در این گیاهان وجود دارند نابود شوند. این بدان معناست که علاوه بر سموم و مواد شیمیایی موجود در DNA گیاه که موجب بروز سرطان می‌شوند، سطوح برگ‌ها نیز با آفت‌کش‌ها پوشانده شده‌اند که می‌توانند برای سلامتی انسان بسیار مهلک باشند. هنگامی که شنیده می‌شود سیگار، شامل بیش از 7000 ماده شیمیایی است، باید بدانید که اکثریت آن را موادی تشکیل می‌دهند که علاوه بر علف‌های هرز، حشرات و انسان را نیز نابود می‌کنند.

یازده ماده‌ی شیمیایی مرگبار که علاوه بر سیگار، در برخی از غذاهای محبوب، نوشیدنی‌ها، داروها و محصولات مراقبت شخصی نیز دیده می‌شوند:


آمونیاک
اکثر گوشت‌هایی که از مزارع غیرارگانیک می‌آیند، حاوی مقادیر غیر قابل تصوری از انگل‌ها، پاتوژن‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند که از شرایط پرورش و تغذیه‌ی این حیوانات منشاء می‌گیرند. تنها راه اصلی و مهم جلوگیری از ابتلاء طیف گسترده‌ی گوشتخوار بسیاری از کشورهای پیشرفته (در این نوشتار به کشور ایالات‌متحده اشاره شده است) به آلودگی‌های عفونی و بیماری‌های کشنده، استفاده از آمونیاک برای درمان این حیوانات، و سپس اضافه کردن نیترات، نیتریت (که باعث ایجاد سرطان) و گلوتامات مونوسدیم (MSG)  است.

سفیدکننده
اکثر غذاهای فراوری شده‌ی موجود در کره‌ی زمین که سفید به نظر می‌رسد، تنها به این دلیل است که تمیز به نظر آیند و در بسیاری از آن‌ها ممکن است از سفیدکننده‌ها استفاده شود. گاهی حتی از سفیدکننده‌ها در آب شیرین و برای نابودی پاتوژن‌ها استفاده می‌شود. اگر تاکنون این کار را نکرده‌اید، بهتر است هرچه زودتر از یک سیستم تصفیه آب مناسب برای منزل خود استفاده کنید.

فرمالدئید
این ماده در بیشتر واکسن‌های تولیدی دیده می‌شود. تولیدکنندگان این واکسن‌ها سعی خواهند کرد تا شما را متقاعد کنند که این مقدار از سموم بسیار اندک بوده و تهدیدی برای سلامت بدن به حساب نخواهد آمد، اما تزریق فرمالدئید یکی از خطرناک‌ترین کارهایی است که می‌توانید با بدن خود انجام دهید. همیشه هشدارها و اثرات نامطلوب موجود در لیست واکسن را بخوانید. متأسفانه بسیاری از افراد این کار را انجام نمی‌دهند.

سرب
آیا تا به حال به میزان سرب موجود در آب مصرفی شهری و یا مواد آرایشی (همانند رژ لب‌ها) فکر کرده‌اید؟ مسمومیت با سرب در کودکان موجب وجود خطوط کدر روی دندان‌ها، تغییرات خلقی، رفتاری و کم شدن رشد ذهنی می‌شود و در بزرگسالان عوارضی چون خستگی مزمن، فشارخون بالا، سردرد، افسردگی، پیری و پوکی استخوان زودرس، دردهای شکمی و کمخونی را به همراه دارد و حتی مسمومیت در موارد حاد می‌تواند موجب مرگ فرد شود.
آلومینیوم
آلومینیوم علت اصلی بروز زوال عقل به حساب می‌آید. این عنصر را می‌توان در آب شهری، تقریباً تمامی واکسن‌ها، آنتی‌اسیدها، دئودورانت‌ها، مواد ضدتعرق، قابلمه و تابه‌ها، لوازم آرایشی و برخی موارد دیگر مشاهده کرد.
حشره‌کش‌ها و سموم دفع آفات
در نود درصد از ذرت ایالات‌متحده، با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی و در ساختار ژنتیکی آن‌ها از حشره‌کش‌ها استفاده شده است. شرکت‌های تجاری بسیار علاقه‌مندند تا بتوانند با استفاده از این روش‌ها صدمات و خسارات ناشی از آفات که موجب کاهش میزان محصول می‌شود را به حداقل برسانند، اما این‌طور به نظر می‌رسد که هیچ‌گونه نگرانی از بابت تأمین سلامت انسان ندارند.
گلایفوزیت (علف‌کش شیمیایی)
سازمان بهداشت جهانی گلایفوزیت را به عنوان یکی از مواد احتمالی دخیل در ابتلا به سرطان معرفی کرده است. در حال حاضر می‌توان اثراتی از این سم و سموم مشابه را در آب آشامیدنی شهری، غلات آماده، گندم و فراورده‌های غیرارگانیک آن مشاهده کرد.

آرسنیک
آیا اخیراً میزان آرسنیک موجود در مرغ مصرفی خود را بررسی کرده‌اید؟ آیا سابقه‌ای از مسمومیت پس از طبخ مرغ را در خانواده داشته‌اید؟ آیا می‌دانستید که این ماده به طور عمد به مرغ اضافه می‌شود؟ تولیدکنندگان مرغ ایالات‌متحده عمداً داروهای مبتنی بر آرسنیک را به خوراک مرغ اضافه می‌کنند تا آن‌ها را بزرگ‌تر کرده و رنگ گوشت را بهبود بخشد. (در این نوشتار مستقیماً به تولیدکنندگان گوشت مرغ در ایالات‌متحده اشاره شده است)

بنزن
این ماده را با بروز سرطان خون مرتبط دانسته‌اند. شواهدی از وجود این ماده در جوش‌شیرین، خصوصاً تولید شده‌ی برخی از کشورها وجود دارد که این امر سبب ممانعت از ورود و مصرف محصول آن کشور در اروپا شده است.

نیتروزآمین‌ها (Nitrosamines)
این مواد شیمیایی فرار که اکثراً سرطان‌زا هستند را به طور معمول می‌توان در گوشت‌های فراوری شده (سوسیس و کالباس)، آبجو، شیر خشک، ماهی و پنیر که به صورت غیر ارگانیک تولید می‌شوند مشاهده کرد.

هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs)
عاملی که بسیاری از مؤسسات تأییدکننده‌ی سلامت غذایی به آن بی‌توجهی می‌کنند و خود می‌تواند یکی از عوامل بروز سرطان باشد. بهتر است در استفاده از غلات آماده، سبزیجات غیرارگانیک و غذاهای سنتی دودی مانند ماهی و مرغ دقت بیشتری داشته باشید.

همان طور که ملاحظه کردید، به جز سیگار برخی مواد غذایی و شیمیایی وجود دارند که ممکن است حتی روزانه مورد استفاده قرار بگیرند و موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان شوند.  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.