تبیان، دستیار زندگی

مگس مدیترانه خسارتی به باغ های نارنگی نزده است

جمعیت آفت در ایران در اثر سرمای سخت زمستانه سال 57 نابود شد و منع واردات میوه در بهار، تابستان و پاییز 58 از کشورهای خارج توانست این بیماری را کنترل کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مگس مدیترانه خسارتی به باغ های نارنگی نزده است
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایرنا، «اکبر آهنگران» روز یکشنبه اظهار داشت: نارنگی یکی از میزبان های ترجیحی آفت مگس مدیترانه است که اگر به موقع کنترل نمی شد، می توانست خسارت زا باشد.

وی افزود: به دلیل شرایط آب و هوایی، امسال جمعیت این آفت در استان مازندران نسبت به سال گذشته افزایش یافت تا جایی که با توصیه های به موقع سازمان حفظ نباتات کشور مبارزه در استان ها فعال شد و با همکاری باغداران این بیماری مدیریت و کنترل شده است.

وی اظهار داشت: همچنین برای جلوگیری از بروز خسارت، در مناطقی که جمعیت آفت مدیترانه از حد نرمال فراتر رفته بود، برداشت سریع نارنگی به باغداران توصیه شد که با اجرای این عملیات خوشبختانه امسال خسارتی به میوه های نارنگی وارد نشده است.

آهنگران تصریح کرد: با اجرای عملیات کنترلی در استان ها به نظر می رسد امسال شاهد خسارت حوزه تولید مرکبات نباشیم.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات گفت: مگس مدیترانه در استان مازندران بومی شده و تنها راهکار، مدیریت و کنترل این آفت است تا کمترین خسارت به میوه های تولیدی استان مذکور وارد شود.

وی اضافه کرد: میوه گیاهان مختلف از جمله مرکبات و هسته داران میزبان مگس مدیترانه هستند اما عمده خسارت این آفت در مرکبات استان مازندران است.

این حشره در دنیا حدود 200 گونه میزبان دارد و در بین آنها بیش از همه به هلو، زردآلو، گلابی، گوجه، سیب، گیلاس، انار، انجیر و مرکبات حمله می کند.


به گفته وی، این آفت با شروع فصل سرما کاهش می یابد اما به دلیل تاخیر در آغاز فصل سرما تلاش در کنترل این بیماری در استان ها را داریم.

آهنگران افزود: به طور مستمر جمعیت آفت مگس مدیترانه از طریق ایستگاه های پایشی، سامانه های پیش آگاهی و شبکه های مراقبت فعال رصد می شود تا در صورت افزایش جمعیت مبارزه به موقع صورت گیرد.

وی بر این باور است که بخشی از شیوع آفت مگس مدیترانه به باغ ویلاهای خالی از سکنه بر می گردد که به دلیل رسیدگی نکردن به باغ های خود محل بروز و شیوع جمعیت این آفت هستند تا جایی که به هر میزان باغداران و تولید کننده اقتصادی میوه توصیه های سازمان حفظ نباتات را مورد توجه قرار دهند اما باز هم وجود این باغ ویلاها می تواند فعالیت آنان را مغفول نگه دارد.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: اغلب این باغ ویلاهای خالی از سکنه شناسایی شده اند و برای مبارزه با این آفت توسط همکاران ما توصیه های لازم ارایه می شود.

در مهرماه امسال درختان مرکبات مازندران در آستانه رسیدگی و برداشت محصول در معرض آفت مگس مدیترانه ای قرار گرفتند.

مازندران 160 هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که 110 هزار هکتار آن از انواع مرکبات بویژه پرتقال است و سالانه حدود 2.5 میلیون تن محصول از این باغ ها برداشت می شود.

برداشت نارنگی از اواخر شهریورماه تا اواخر آبان ماه و پرتقال از نیمه آبان ماه آغاز و تا اواخر دی ماه ادامه می یابد.

در اواخر مهرماه عبدالرحمان زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرده بود که سطح ردیابی این مگس به حدود 54 هزار هکتار از باغ ها رسیده و پنج هزار هکتار از باغ ها را آلوده کرده است.

مگس میوه مدیترانه ای (Mediterranean fruit fly) یکی از آفات مهم و خطرناک است که مبداء اصلی آفت آفریقای شرقی بوده و از سال 1829میلادی بتدریج به سایر کشورها انتشار یافته است. این مگس تا سال 1354 جزء آفات قرنطینه ای ایران محسوب می شد اما برای نخستین بار در پاییز سال 54 خسارت لارو این مگس در باغ های هلو مشهد توسط اداره حفظ نباتات گزارش شد.

جمعیت آفت در ایران در اثر سرمای سخت زمستانه سال 57 نابود شد و منع واردات میوه در بهار، تابستان و پاییز 58 از کشورهای خارج توانست این بیماری را کنترل کند اما به طور مجدد در سال 62 وجود آفت در مازندران روی میوه های نارنج، هلو، خرمالو و نارنگی دیده شد.

این آفت در بیشتر مناطق نیمه گرمسیری جهان انتشار یافته و تاکنون در استان های خراسان، یزد، اصفهان، مازندران، گیلان، گزارش شده است.

این حشره در دنیا حدود 200 گونه میزبان دارد و در بین آنها بیش از همه به هلو، زردآلو، گلابی، گوجه، سیب، گیلاس، انار، انجیر و مرکبات حمله می کند.

بر اساس مطالعات انجام شده در شریط اقلیمی مناسب و دسترسی به میزبان های متعدد، این آفت بین پنج تا ۱۲ نسل در سال قادر به تولید است و طول هر دوره نسل بسته به شرایط محیطی از ۲۵ تا ۵۰ روز در نوسان است.

زمستان گذرانی این حشره در مناطق معتدل (شمال ایران) به صورت شفیره و درصد پایینی به صورت حشره کامل است اما در مناطق گرمسیری (جنوب ایران) در تمام طول سال آفت فعال و همه مراحل زیستی آن قابل مشاهده است.

مگس مدیترانه ای در درون میوه های در حال رسیدن تخم ریزی می کند و لارو آن با تغذیه از گوشت میوه سبب پوسیدگی و ریزش شدید محصول می شود.

انواع تله های مورد استفاده برای مبارزه با این آفت کارت زرد چسبنده، طعمه مسموم پاشی، شکار انبوه مگس با استفاده از تله های جذب کننده، برداشت زود هنگام میوه جهت فرار از خسارت آفت، نظافت و پاک سازی سطح باغ از میوه های آلوده به مگس، مبارزه زراعی در زمان مناسب، نظارت بر نقل و انتقال میوه های آلوده به دیگر مناطق، مدیریت در اندازه درختان میوه، رها سازی حشرات نر عقیم شده و کنترل بیولوژیکی است.

برای عملیات ذخیره سازی مرکبات باید باغ های سالم، میوه های سالم بدون پوسیدگی و تغییر رنگ انتخاب شوند و همچنین قبل از سورت کردن میوه های برداشت شده آنها را در دمای ۵ تا ۱۰ درجه به مدت ۷ تا ۱۰ روز در مکانی نگهداری کنند که در صورت ظهور علائم پوسیدگی میوه های آلوده جدا و میوه های سالم در انبار ذخیره شوند، مکان (انبار) ذخیره سازی میوه ها باید از نظر دما، رطوبت ، نور و تهویه کاملا در شرایط استاندارد باشد.
منبع: خبرگزاری ایرنا