تبیان، دستیار زندگی

بهرنگ علوی: رکورددار بازی در فیلم کوتاه هستم

بهرنگ علوی می‌گوید فضای تجربه کردن آثار مختلف در حوزه فیلم کوتاه بسیار فراهم‌تر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهرنگ علوی بازیگر سینما

بهرنگ علوی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها مشغول بازی در یک فیلم سینمایی است که قرار است در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید.

از سوی دیگر او فیلم سینمایی "مدیترانه" را نیز آماده اکران دارد که به احتمال زیاد این فیلم نیز در جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد. او که این روزها پرکار نشان داده است در سریالی به کارگردانی شهرام شاه حسینی حضور یافته و در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز با فیلمی کاملا متفاوت حضور یافت. او خود را رکورددار حضور در فیلم کوتاه می‌داند.

علوی  درباره حضورش در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: فیلم "قاشق خالی" به کارگردانی دهقان محمدی را داشتم که تنها فیلم اکشن ادوار جشنواره فیلم کوتاه است. فیلم با این شکل و سیاق در سینمای بلند هم کم ساخته می‌شود و جسارتی که کارگردان و سوژه فیلم داشت من را جذب خود کرد. قصه فیلم بسیار منسجم بود و اید‌ه‌های خلاقانه بسیاری داشت. در واقع یک فیلم پر از ریسک برای من بازیگر و خود کارگردان بود، اما چون می‌خواست ژانر جدیدی را تجربه کند، چیزی که در سینمای بلند نیز ما کمتر شاهد آن هستیم برایم جذاب و دلنشین بود.

وی ادامه داد: ما در جشنواره فیلم فجر نیز اگر تمام فیلم‌ها را معدل بگیریم نهایت به سه ژانر خلاصه می‌شود. نقشی که به من پیشنهاد شد نیز نقشی بود که در سینمای بلند نیز کمتر پیشنهاد می‌شود و دوست داشتم فیلم‌های اکشن بیشتری در جشنواره وجود داشت تا فضای رقابتی ایجاد می‌شد و عیار کار خاص‌تر می‌شد که این اتفاق متاسفانه رخ نداد.

 بازیگر فیلم "رفتن" در ادامه بیان کرد: من خودم را بچه سینمای کوتاه می‌دانم و دلیلش هم این است که کارگردانانی که برای نخستین بار من را به سینمای بلند دعوت کردند مانند پرویز شهبازی برای فیلم "عیار 14" با دیدن فیلم کوتاه به سراغ من آمدند. من رکورددار بازی در فیلم کوتاه در سینما هستم و اگر چند فیلم دیگر بازی کنم تعداد آثاری که در آن حضور یافته‌ام سه رقمی خواهد شد. فکر نمی‌کنم کسی چنین رکوردی داشته باشد. من فیلم کوتاه را بسیار دوست دارم و از سال 78 که برای اولین بار در این عرصه به ایفای نقش پرداختم تا امسال این روند ادامه داشته است.

وی از دلایل چرایی علاقه‌اش به سینمای کوتاه نیز اظهار کرد: فیلم کوتاه فضای آزمون و خطا دارد و سلیقه من بازیگر  به این شکل است که آنچه را نمی‌توانم در سینمای بلند تجربه کنم در این فضا تجربه خواهم کرد. نمونه این سلیقه نیز همین فیلم "قاشق خالی" است. همه عوامل و فیلمنامه در هنگام انتخاب اثر برای من مهم است. دوست دارم افراد صاحب نام در این گروه حضور داشته باشند چرا که این عیار، تجربه کار را بالا می‌برد؛ اما در نهایت سلیقه من بچه‌هایی هستند که امروز سینمای روز دنیا را خیلی خوب دنبال می‌کنند اهل مطالعه و به شدت به روز هستند. این فیلمسازان جوان آینده سینما هستند و دوست دارم با این‌ها تجربه کنم.

علوی در ادامه با انتقاد از فضای نمایش آثار فیلم کوتاه افزود: من اگر بخواهم فیلم کوتاه بسازم باید با هزینه شخصی این کار را انجام دهم و در نهایت باید منتظر بمانم تا در طول یک سال، دو سئانس نمایش به من بدهند. چرا که هیچ بستری فراهم نیست که من بگویم فیلمم داخل کمد نمی‌ماند. در واقع در چنین شرایطی انگیزه‌ای وجود ندارد که فیلمساز با جسارت کار ارائه کند، اما اگر این بستر فراهم شود فیلمساز نیز جسورتر می‌شوم و قصه و ساختار متفاوتی را تجربه می‌کند. ما فیلمسازان خیلی خوبی داریم و در جشنواره نیز شاهد این اتفاق بودیم، اما متاسفانه در این چرخه جای تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار حرفه‌ای بسیار خالی است. یک مربی فوتبال می‌رود استعدادها را کشف می‌کند و تا رده ملی او را می‌رساند؛ این جوانان قرار است چند سال دیگر، آینده سینمای ایران را تامین کنند ولی متاسفانه هیچ سرمایه‌گذاری روی آنها سرمایه‌گذاری نمی‌کند. همه در دفاتر خود نشسته‌اند و منتظر هستند تا یک فیلمنامه کمدی به دستشان برسد که پولشان را برگرداند در واقع نگاه منفعت طلبانه وقتی وجود داشته باشد هیچ گاه به رشد و پویایی نخواهیم رسید.

وی تاکید کرد: انتظار دارم مدیران فیلمسازان را دلگرم کنند. چه اشکالی دارد که بعد از برگزاری جشنواره، فیلم‌های برتر از تلویزیون به نمایش گذاشته شوند. این تشویق از ده تندیس بیشتر برای فیلمساز ارزش دارد، چرا که همه ایران می‌توانند بیننده اثر او باشند نه صرفا یک تعداد خاص؛ فیلم ساخته می‌شود که دیده شود نه آنکه در کمد بماند.

بازیگر "سدمعبر" در خاتمه پیشنهاد نیز داشت و گفت: من معتقدم اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای سیاست‌گذاری برگزار کننده جشنواره حضور عوامل حرفه‌ای سینمای ایران را سالی یک بار در فیلم‌های کوتاه اجباری کنند، قطعا در چنین شرایطی انتخاب‌ها بهتر خواهد شد و من بازیگر نیز می‌توانم از روابطم استفاده کنم و افراد حرفه‌ای‌تری را معرفی کنم. آن‌وقت می‌بینید که جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های آینده چه اتفاقی را رقم خواهد زد و تنورش تا چه اندازه داغ‌تر خواهدشد. در چنین شرایطی انگیزه فیلمسازان جوان بالاتر می‌رود، چرا که این جشنواره تبدیل به یک پل ارتباطی می‌شود که می‌توانند تا چند سال آینده جذب گروه‌های حرفه‌ای شوند.


منبع:هنر آنلاین