تبیان، دستیار زندگی

سریال سازی با چاشنی اشک و آه!

با پایان یافتن ماه محرم و صفر و ایام شهادت امام حسن(ع) انتظار می رفت که تلویزیون حداقل یک سریال طنز را روی آنتن داشته باشد. اما به نظر می رسد سینما در این زمینه پیشگام بوده و سه چهار فیلم کمدی روی پرده سینماها دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شب های برره

این در حالی است که مدتهاست تلویزیون روی خوشی به تولید مجموعه های طنز ندارد و برخی سریال سازان این ژانر هم هر کدام به دلایلی از تلویزیون فاصله گرفته اند و مدیران این رسانه هم چندان تمایلی به همکاری با کارگردانان طنز ندارند که جای خالی سریال های کمدی و طنز به شدت در تلویزیون احساس می شود.
گرچه در دهه های گذشته شاهد تولید و پخش سریال های طنز موفق بسیاری به خصوص در ماه رمضان بودیم که هنوز هم پس از سال ها در شبکه های مختلف بازپخش می شوند و مخاطبان بسیاری را با خود همراه می کنند. از جمله سریال های رضا عطاران و مهران مدیری که البته عطاران سالهاست که تمرکزش را روی بازیگری در فیلم های سینمایی گذاشته است و عده بسیاری دلیل فاصله او از تلویزیون را به دلیل ممیزی های آخرین سریالش «بزنگاه» می دانند و اینکه باعث شد خاطره خوشی از تجربه ساخت این سریال نداشته باشد.
با توجه به مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این روزهای جامعه و نیازی که مردم به شادی و لبخند دارند، اما گویا رویکرد اغلب مدیران تلویزیون تولید و پخش درام های خانوادگی و بعضا تراژدی است که از این رو مدام شاهد تولید و پخش سریال هایی هستیم که با روح و روان مخاطب بازی می کند. به همین جهت چندی پیش هم برخی از منتقدان هم در این زمینه معتقد بودند که فضای سریال های تلویزیونی غمبار شده است. از جمله سریال «حوالی پاییز» که روی آنتن شبکه سه است و از زمانی که دو شخصیت این سریال سامان و مهران به حج رفته اند و حوادثی در منا و مکه رخ داده، مخاطب مدام با صحنه های غمناک و اشک و گریه و آه همراه است. حتی در ماه رمضان هم فضای سریال ها غمگین بود. با وجود اینکه همه ساله در ماه رمضان شاهد یک سریال طنز روی آنتن بودیم که این اتفاق در سال گذشته و امسال رخ نداد.
البته به سیاست های عجیب تلویزیون دیگر عادت کرده ایم که معمولا موج جدیدی که در این رسانه به راه می افتد، همه شبکه ها سوار بر آن شده و تنوع و سلیقه مخاطب چندان برایشان مهم نیست. حال و هوای این روزهای تلویزیون گواه بر این ادعاست که مفاهیم عاشقانه نقطه اشتراک سریال های روی آنتن است. از این رو بد نیست که دوستان شبکه های سراسری کمی با تأمل بیشتری اقدام به تولید و ساخت سریال ها کنند که هم جای طنز در تلویزیون خالی نباشد و هم درام!

منبع: بانی فیلم