تبیان، دستیار زندگی

برای زودتر مشهور شدن تغییر مسیر نداده‌ام!

«من می‌توانستم طی این سال‌ها مسیر و هدف دیگری انتخاب کنم. من هدفی پرزرق و برق را انتخاب نکرده‌ام و برای زودتر مشهور شدن تغییر مسیر نداده‌ام»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
پوریا رحیمی‌سام

 سریال «نجوا» به تهیه‌کنندگی سعید شاهسواری و کارگردانی ابراهیم شیبانی یکی از آثار داستانی تلویزیون است که از اواسط مهرماه به روی آنتن شبکه یک سیما رفته و بازیگرانی چون مسعود کرامتی، محمدعلی نجفی، سجاد افشاریان، نغمه ارجمند، الهام نامی و مسعود دلخواه در آن ایفای نقش می‌کنند.

پوریا رحیمی‌سام نیز یکی دیگر از بازیگران «نجوا» است و در این سریال نقش «سامانی» را بازی می‌کند. پوریا رحیمی‌سام از آن دسته بازیگرانی است که طی چند سال گذشته با حضور در آثار مختلف نقش‌‌های متفاوتی را بازی کرده و بدون رابطه‌‌های فراقانونی و لابیگری‌‌های مرسوم تلاش دارد تا جایگاه خود رادر عرصه بازیگری تثبیت کند. رحیمی‌سام با این‌که طی این سال‌ها در چند اثر مختلف حضور داشته اما بازی‌‌اش در سریال «نجوا» بیش از پیش دیده شده و به احتمال زیاد از این به بعد با پیشنهادهای بیشتر و بهتری مواجه باشد.


پوریا رحیمی‌سام طی گفت‌وگویی  از روند فعالیت‌هایش در عرصه بازیگری گفت و درباره جزییات نقشش در سریال «نجوا» توضیح داد.



چند سال پیش بازی شما را در فیلمی کوتاه دیدم که به‌صورت خصوصی‌ جز لابیگری‌‌ها و روابط فراقانونی چه عواملی باید دست به دست هم دهند تا درنهایت بازی بازیگر آن‌طور که باید دیده شود؟

بازیگری طی این سال‌ها روال قانونمندی را طی نکرده است. یادم هست زنده‌یاد جعفر والی که بر زندگی من تاثیرات بسزایی داشته، می‌گفت در دهه۴۰ بازیگران درخشانی داشتیم که اغلب آن‌ها از هنرمندانی چون پرویز فنی‌‌زاده و بازیگران مطرح آن سال‌ها بسیار بهتر بودند، اما عوامل زیادی دست به دست هم دادند و باعث شدند که نام آن بازیگران به نسل‌‌های بعد نرسد. زنده‌یاد والی آن بازیگران را می‌شناخته و اغلب آن‌ها در آثارش ایفای نقش کرده‌اند؛ و خیلی از آن‌ها بنا به دلایل مختلف از عرصه بازیگری دور شدند. طی این سال‌ها همیشه به این روند فکر می‌کردم. این‌گونه بگویم که من بازیگری را عرصه‌ای جدا از باقی اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد نمی‌دانم. در خیلی از زمینه‌‌های ورزشی و حتی علمی نیز قضیه به همین شکل است و همان‌طور که خودت می‌گویی روابط فرا قانونی تاثیرگذار است و تقریبا همه ما این را می‌دانیم.

بله، جایگزینی رابطه به‌جای ضابطه موضوعی علنی است.

این موضوع تا به آن‌جا فراگیر است که درباره آن حرف نمی‌زنیم و حتی جلسه‌ای آسیب‌شناسانه برای نقد این موضوع برگزار نمی‌شود.

و شما طی سال‌های فعالیتتان چقدر با این رویه نامعقول کنار آمده‌اید یا به آن تن داده‌اید؟

به نظرم خودم را در نقطه‌ای آرام کرده‌ام. من در آستانه سی‌وشش،هفت‌سالگی تصورم این است که راه خودم را می‌روم و هرچقدر هم به گذشته برگردم بازهم همین مسیر را طی می‌کنم و این‌که مطمئنم افتادن در این مسیر تصادفی نیست. من می‌توانستم طی این سال‌ها مسیر و هدف دیگری انتخاب کنم. من هدفی پرزرق و برق را انتخاب نکرده‌ام و برای زودتر مشهور شدن تغییر مسیر نداده‌ام. امروز به این مهم معتقدم که خداوند خیلی از اتفاق‌‌ها را برای من تعیین و تعبیر کرده تا مرحله به مرحله و پله به پله پیش روم.

طی این سال‌ها به‌جز فعالیت در عرصه تصویر به چه کارهای دیگری مشغول بوده‌اید؟

عرصه ناگزیر و ناگریز من تئاتر است؛ یعنی در مواقعی که در عرصه تصویر فعالیت نمی‌کنم به سراغ تئاتر می‌روم، کارگردانی می‌کنم یا در اثری ایفای نقش می‌کنم. به این دلیل که نمی‌خواهم در زمان‌‌هایی که تمایل به حضور در اثری را ندارم، سینما مرا به هر سمت و سویی ببرد.

سریال «نجوا» طی آن روند پله به پله که گفتید در کارنامه شما چه جایگاهی دارد؟

سریال «نجوا» مخاطب عام و گسترده ندارد.

«نجوا» سریالی فراتر از سلیقه مخاطب عام است و اتفاقا اثری خوش‌ساخت و خوش‌ریتم است و فیلمنامه منسجمی دارد و دنبال کردن قصه آن صبر و حوصله زیادی را از سوی مخاطب می‌طلبد.

بله، مخاطب طی این سال‌ها عادت کرده به او اطلاعات بدهند و توقع دارد که مثلا در هر قسمت از یک سریال اطلاعات انبوهی به او داده شود. برای مخاطب امروز فضا و اتمسفرهای متفاوت؛ و صحنه‌‌های پرسکوت و کم‌دیالوگ بی‌معناست. این‌ها را می‌دانم و حرف‌هایت درست است اما با این حال می‌دانم که آن اتفاق مثبت و خیری که برای من رخ خواهد داد چیست.

آن اتفاقات نیک و خیر چیست؟

از سوی آن‌هایی که مانند خودت سریال را دنبال می‌کنند و آن‌هایی که در سینما سهمی دارند و در این عرصه فعال هستند پیام‌‌ها و واکنش‌‌های جالب و عجیبی دریافت می‌کنم که برایم باارزش است.

به‌جز این موارد سریال «نجوا» برای شما چه دستاوردی داشته است؟

به‌شخصه برای حضور در سریال «نجوا» دو سال وقت گذاشته‌ام و حدود هشت،نه‌ماه به دورخوانی و تمرین مشغول بودم؛ که در نوع تولید آثار تلویزیونی اتفاقی بعید است. سریال «نجوا» یکی از معدود آثاری است که از همه وجودم برای ارائه بهتر نقش مایه گذاشته‌ام.

البته در سریال «نجوا» این شانس را داشته‌اید که با عواملی کاربلد و حرفه‌ای همکاری کنید. از سعید شاهسواری، تهیه‌کننده‌ای با دغدغه‌‌های هنری و فرهنگی گرفته تا ابراهیم شیبانی که تاحدودی بر تفاوت‌‌های دو مدیوم سینما و تلویزیون واقف است.

در پروژه «نجوا» با شخصیتی مواجه بودیم که بسیار باسواد و باشعور است. می‌توانم بگویم یکی از درخشان‌ترین همکاری‌‌های من طی این دوسال با سعید شاهسواری بوده است. او هم در زمینه تهیه‌کنندگی و مدیریت و هم در عرصه نگارش بسیار کاربلد است.

کمی درباره نقش «سامانی» توضیح دهید و از ویژگی‌‌هایش بگویید.

زمانی که پنج قسمت اول فیلمنامه را خواندم متوجه شدم که یکی از بدیع‌ترین شخصیت‌‌های موجود در سریال‌های تلویزیونی به من پیشنهاد شده است. اگر توجه کنید در آثار تلویزیونی کاراکترهای منفی تا این حد «سمپات» نیستند و آن‌گونه که باید به آن‌ها پرداخته نشده است یا لااقل من چنین کاراکتری را سراغ ندارم. البته همه این‌ها به روند کاری سعید شاهسواری برمی‌گردد. او آدمی نیست که به‌طور انبوه نگارش و تولید اثری را به عهده بگیرد و هر سریالی که تولید کرده جزو باکیفیت‌ترین آثار تلویزیونی به حساب می‌آیند. به‌شخصه احساسم این است که به‌دلیل مصاحبت با سعید شاهسواری ارتقاء پیدا کرده‌ام زیرا همکاری با تهیه‌کننده‌ای که واجد این ویژگی‌هاست شانس محسوب می‌شود.

میان نقشی که در فیلمنامه وجود داشت و آن «سامانی» که شما بازی‌‌اش کرده‌اید چه تفاوت‌‌های وجود دارد؛ یعنی شما به‌عنوان بازیگر چه مولفه‌‌هایی را به نقش افزوده‌اید؟

به‌طور کلی در اغلب آثار همیشه عادت داشته‌‌ایم که بر نقش بیفزاییم. یکی از دلگرمی‌‌های من این بود که پس از بازی نقش‌های مختلف در تئاتر و سینما با شخصیتی مواجه شدم که روی کاغذ خلق شده بود. با فیلمنامه‌ای بسیار دقیق روبه‌رو بودیم و اعتراف می‌کنم که حتی جزییات اجرای ما نیز منطبق با فیلمنامه بود و دیالوگ‌‌ها نیز همان‌‌هایی است که در فیلمنامه آمده بود. البته به‌جز فراز و فرودهای نقش که برای هر بازیگری جذاب است، نقش «سامانی» برای من جذابیت‌‌هایی فراتر از این موضوعات داشت. نقش «سامانی» کامل است و همه ابعاد فراز و فرود یک کاراکتر را در او می‌بینیم. سال‌ها دغدغه این را داشته‌ام که کاراکتری منفی را بازی کنم در مواجهه با کاراکتر «سامانی» حس کردم که آن فرصت دست داده است، به همین دلیل برای ایفای آن انگیزه‌‌های زیادی داشتم.

بسیاری از بازیگران به سراغ نقش‌‌های منفی نمی‌روند، به این دلیل که نگرانند پیشنهادی بعدی تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد. شما نگران نبودید که پس از بازی در نقشی منفی در کلیشه مرسوم گرفتار شودید و به تکرار بیفتید؟

خوشبختانه طی سال‌های فعالیتم با این‌که گاه نقش‌‌های کوچکی را بازی کرده‌ام، اما به نظرم در کارنامه‌ام نقش‌‌های متنوعی دارم زیرا طی این سال‌ها به‌جز پیشنهاد بازی در نقش‌‌های جدی، برای بازی در نقش‌هایی با رویکردی لطیف و کمدی به سراغم می‌آیند و در زمینه کمدی نیز پیشنهاداتی داشته‌ام. در این میان سریال «نجوا» در کارنامه‌ام جایگاه خوبی دارد.

به این دلیل که وجه دیگری از توانایی‌‌های شما را به تصویر می‌کشد؟

بله.

البته به نظرم «سامانی» کاراکتری صرفا منفی نیست زیرا او نیز مانند همه آدم‌ها دچار وسوسه می‌شود و در موقعیت‌‌های خاص عکس‌العمل‌‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد. می‌توانم بگویم شما کاراکتری خاکستری از جنس آدم‌هایی شبیه «سامانی» را به مخاطب ارائه داده‌اید.

خوشحالم که این را می‌شنوم، زیرا برای این موضوع تلاش کرده‌ام. تمام فکر و ذکرم این بود که برای اولین بار چنین کاراکتری را بازی کنم. تلاش می‌کردم این نقش را طوری بازی کنم که مخاطب در جاهایی بابت کارهایش به او حق دهد.

حتی در جاهایی مخاطب با «سامانی» همذات‌پنداری می‌کند و این موضوع گویای این است که شما تلاش کرده‌اید آن را نه مطلقا تیره و سیاه که خاکستری بازی کنید. موافقید؟

بله، معمولا در آثار تلویزیونی شخصیت‌‌ها و روندی که طی می‌کنند به یک سمت و سو می‌رود. در فیلمنامه سعید شاهسواری چنین روالی وجود نداشت و شخصیت سامانی به‌اصطلاح جای پای مناسبی داشت و روال متفاوتی را طی می‌کرد. یادم هست در زمان دورخوانی برای ارائه کاراکتری متفاوت خیلی می‌جنگیدم. خیلی‌‌ها به من می‌گفتند این کاراکتر به اندازه کافی بد هست و من به‌دنبال این بودم که بدانم چه میزان از آدم‌ها آن خصوصیات را در شخصیتشان دارند تا آن‌ها را با کاراکتر «سامانی» معادل‌سازی کنم؛ و این‌که چه تعداد از آدم‌های اطرافمان در درونشان «سامانی»‌‌های فعال‌نشده دارند؟ به نظرم ما آدم‌ها خیلی به «سامانی» نزدیک هستیم و در این زمینه بر لبه تیغ راه می‌رویم. در شرایط دشوار فعلی، احتمال زایش آدم‌هایی شبیه «سامانی» وجود دارد، زیرا زمانی که آدم‌ها صرفا به موقعیت‌‌های شخصی و ارتقای آن فکر می‌کنند و حقوق اطرفیان را نادیده می‌گیرند این زایش رخ خواهد داد و روزبه‌روز بر تعداد چنین آدم‌هایی افزوده خواهد شد.

برای ارتقای نقش چقدر با ابراهیم شیبانی مراوده داشتید؟

معمولا پدیده صنعتی سینما و تلویزیون زمان را از عوامل می‌گیرد و این روند باعث می‌شود که ارتباط بازیگران و کارگردان اثر کمتر شود. اما در پروژه «نجوا» زمان زیادی برای گفت‌وگو داشتیم و پس از مدتی با آقای شیبانی به آن تعامل و تفاهم لازم رسیدیم و او نیز به من اعتماد می‌کرد. شیبانی در بسیاری از آثارش به سراغ بچه‌‌های تئاتر می‌رود که این موارد جزو نقطه قوت‌‌های «نجوا» نیز هست.

طی مدت پخش «نجوا» بازخورد مخاطبان را چگونه دیده‌اید؟

به ثمر رسیدن و دیده شدن آثاری مثل «نجوا» برایم فراتر از اتفاقی معمولی است؛ زیرا موفقیت آثاری مانند «نجوا» شانس ارتقای سلیقه مخاطب را بالا می‌برد و من نیز طی این مدت برخلاف آنچه درباره کاراکتر سامانی در ذهنم بود متوجه شده‌ام که مخاطب با کاراکتر ارتباط برقرار کرده است. از دوستان فنی، متخصص و منتقد تا مخاطب عام، تشکر می‌کنند که این اثر نسبت به دیگر سریال‌ها حال و هوا و قصه‌ای متفاوت دارد.

و سخن آخر؟

خوشحالم که باهم گفت‌وگو کردیم زیرا به اندازه کافی بر موضوعات مطرح‌شده سوار هستید و بر مقوله پرسشگری اشراف دارید.

منبع: خبرگزاری صبا/وحید خانه‌ساز