تبیان، دستیار زندگی

اعتراضات گسترده کارگران نیشکر هفت‌تپه

حقوق‌های عقب افتاده و آینده‌ای تار

"نان، کار، آزادی، اداره شورایی" این‌ها ازجمله شعارهایی هستند که کارگران معترض شرکت نیشکر هفت‌تپه در تظاهرات چند روز گذشته سر می‌دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نیشکر هفت تپه
شرکت نیشکر هفت‌تپه در 25کیلومتری شهر شوش واقع است. بهره‌برداری از نیشکر در این منطقه سابقه‌ی تاریخی دارد. ولی این شرکت کار خود را رسما از سال 1340 آغاز و در سال 1354 اختیار انجام عملیات کشاورزی برای تولید نیشکر و فرآورده‌های وابسته را دارا شد.

این شرکت که در خودکفایی بخشی از حوزه کشاورزی، نقش بسزایی داشت طی سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه شد. فراز و نشیب‌های که دولت را ملزم به واگذاری این شرکت به بخش خصوصی کرد. اما واگذاری به بخش خصوصی نیز مشکلات مالی این شرکت را رفع نکرد و همین موضوع، عاملی در راستای افزایش مشکلات کارگران و در ادامه، بروز اعتراضات کارگران آن شد.

باید توجه داشت که، در سال 1386 این کارخانه بنا بر وضعیت موجود، مشمول اجرای طرح خصوصی‌سازی شد و مدیر آن به بهانه واگذاری شرکت به بخش خصوصی، از دادن حقوق کارگران خودداری کرد و همین مسئله باعث ایجاد اعتصابات گاه‌به‌گاه کارگران شد. این اعتراضات آنقدر گسترده و ادامه‌دار شد که در نهایت واگذاری آن به بخش خصوصی، موقتا متوقف شد.

مسئولین عقیده دارند که مشکلات این شرکت از دوران مدیریت دولتی به ارث رسیده است و در جریان خصوصی‌سازی، آن‌ها شرکت ورشکسته را تحویل گرفته‌اند.



واگذاری این کارخانه‌ی 57 ساله، به بخش خصوصی در سال 1394 اجرایی شد و بیش از 5 هزار کارگر این کارخانه را وارد دوران تازه‌ای کرد که نتیجه‌ای جز تعویق بیش از بیش حقوق و نیز عدم پرداخت حق بیمه آن‌ها نداشت.

کارگران این شرکت، در یک سال گذشته 2 بار اعتصاب کردند. همچنین باید اذعان داشت که کارگران، در 13 ماه گذشته، فقط پنج ماه از دستمزدشان را دریافت کرده‌اند، درصورتی‌ که به گفته مسئولین کارخانه مذکور؛ از زمان واگذاری این شرکت میزان تولیدات رشد قابل‌توجهی داشته است و از این رو، کم‌توجهی به حق و حقوق کارگران، هیچ‌گونه توجیهی نخواهد داشت. روند جاری، باعث شد که کارگران این شرکت، وخیم‌تر شدن اوضاع را از چشم دولت و واگذاری آن به بخش خصوصی ببینند.

باید توجه داشت که با وضعیت نامطلوب اوضاع معیشتی، اعتراضات کارگران به اوج خود رسید و آن‌ها در تحصن‌ها و بست‌نشینی‌های خود چند هدف عمده را دنبال می‌کردند:

- پرداخت حقوق‌های معوقه
- ایجاد سندیکای مستقل کارگری
- برکناری مدیرعامل شرکت به علت سوءمدیریت
- پایان دادن به پرونده‌سازی‌های دروغین و احضار فعالان کارگری به دادگاه


ریشه اعتصاب کارگران هفت تپه

هشت ماه از نخستین روزهای اعتصابات دنباله‌دار کارگران هفت تپه می‌گذرد و از حدود یک هفته پیش، این کارخانه کاملاً تعطیل ‌شده است.

این چندمین بار است که آسیاب و کوره بخار کارخانه نیشکر هفت تپه، به وسیله کارگران معترض خاموش شده و روند تولید شکر در این شرکت کاملا متوقف شده است. خاموش کردن کوره بخار بدون برنامه قبلی علاوه بر توقف تولید به بخش‌های دیگر حوزه کشاورزی نیز خساراتی وارد می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها، زیان‌های مالی فراوانی است که از عدم برداشت به‌موقع محصولات زراعی و هدر رفت آن‌ها حاصل می‌شود.

اعتراضات ادامه‌دار

اینک بزرگ‌ترین مشکل کارگران معترض، عدم تحقق وعده‌های مسئولین در راستای حقوق‌های عقب افتاده و واگذاری این شرکت به بخش‌خصوصی است. برخی از معترضین می‌گویند که در اوایل تجمعات، مسئولین مربوطه با وعده‌ی تحقق خواسته‌های کارگران و بهبود اوضاع، اعتراضات پایان می‌یافت. ولی آن‌قدر به این وعده‌ها عمل نشد که دیگر کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه به مسئولین مربوطه بی‌اعتماد شدند و خواستار احقاق حقوق خود هستند.

در این میان باید توجه داشت که چند نفر از کارگران معترض، در تابستان سال گذشته از سوی نیروی انتظامی دستگیر و به دادگستری شوش احضار شدند.

واگذاری به بخش خصوصی نیز مشکلات مالی این شرکت را رفع نکرد و همین موضوع، عاملی در راستای افزایش مشکلات کارگران و در ادامه، بروز اعتراضات کارگران آن شد.



مسئولین چه می‌گویند؟

مسئولین کارخانه نیشکرهفت‌تپه براین عقیده هستند که مطالبه حقوق عقب‌افتاده کارگران یک مطالبه به‌حق است اما برخی درخواست‌های کارگران برای تغییر مدیران چیزی نیست که به آن‌ها مربوط شود، آن‌ها همچنین می‌گویند عده‌ای از کارگران در تلاش هستند که خودشان را نماینده کارگران دیگر جا بزنند و با سیاسی‌کاری جوّ را ملتهب ‌کنند.

اما مدیران کارخانه عقیده دارند که مشکلات این شرکت از دوران مدیریت دولتی به ارث رسیده است و در جریان خصوصی‌سازی، آن‌ها شرکت ورشکسته را تحویل گرفته‌اند. از سوی دیگر نیز مسئولین، کارگران را به کم‌کاری متهم می‌کنند و اعتقاد دارند که حل معضلات شرکت نیازمند  صبر و حوصله بیشتری است.


از آنجایی که کارگران از اقشار ضعیف جامعه محسوب می‌شوند و هرگونه تعویق در پرداخت حقوق و مطالبات آن‌ها زیان فراوانی به زندگی و خانواده این افراد وارد می‌آورد. در نتیجه کارگران برای مطالبه حقوق برحق خود اقدام به اعتراض و تحصن کردند بلکه صدایشان به گوش مسئولین برسد. اعتراضات گسترده چند روز اخیر به‌ همین دلیل صورت گرفت.

ولی در این میان  رسانه ملی "صدا وسیما " هیچ اعتنایی به این رخداد نداشت. همانند اتفاقات دیگری که در گوشه و کنار این کشور به وقوع می‌پیوندد و رسانه ملی همچنان بی‌تفاوت از این معضل اجتماعی گذر می‌کند.