تبیان، دستیار زندگی
هیچ گاه کلام محکم وپرمعنای پدرم زمانی که می خواست اولین خواستگار را به خانه راه دهد فراموش نمی کنم گویی به یک باره تمامی خواسته ها وترسیماتی که از یک زندگی داشتم را با پاک کنی پاک کرد وجای آن تنها یک جمله را نقش بست "دخترم بدان که زندگی با مردی خوش خلق د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه ی مهر یا عمارتی لوکس؟

خانه ی مهر یا امارتی لوکس؟

هیچ گاه کلام محکم و پرمعنای پدرم زمانی که می خواست اولین خواستگار را به خانه راه دهد فراموش نمی کنم. گویی به یک باره تمامی خواسته ها و ترسیماتی که از یک زندگی داشتم را با پاک کنی پاک کرد و جای آن تنها یک جمله را نقش بست "دخترم بدان که زندگی با مردی خوش خلق در خانه ای آهنی در سرما و گرما آسان تر و شیرین تر از زندگی با مردی بد اخلاق در عمارتی لوکس و زیباست "

حسن خلق تنها مسیری است که انسان را مستقیم در جاده ی ارتباطات شخصی و اجتماعی به مقصد می رساند و به عنوان حربه ای دشمنان را از پای در می آورد.

اهمیت این موضوع تا آنجاست که پیامبر اکرم (ص) بعثت خود را برای به اتمام رساندن مکارم اخلاق معرفی  می کند.

بنابراین مکارم اخلاق و به کارگیری اصول اخلاق نیکو و صحیح در زندگی، می تواند سعادت را به انسان تقدیم کند، بدون آنکه متحمل مخارجی سنگین شده و یا به نیرنگ و دسیسه متوسل شویم.

اما آنچه مهم است اینکه  اولا : تاکید بر حسن خلق و معاشرت نیکو در خانواده چه از سوی زن و چه از سوی مرد برای چیست؟

ثانیا:حسن خلق در خانواده به چه معنا است؟ و چگونه می توان فرد خوش اخلاقی برای همسرمان باشیم؟

پاسخ سوال اول واضح و روشن است ؛ چرا که حسن خلق به مانند نیرویی است که به رفتارهای زن و مرد در داخل و خارج از خانه تعادل و هم سانی می بخشد، و دشواری های زندگی را آسان می سازد.

در حقیقت حسن خلق ، افسار مهار کننده ی خودبینی , خودخواهی , غرور و لجاجت است. که زندگی و در کنار هم بودن را آسان و قابل تحمل می سازد.

اما برای پاسخ به سوال دوم، دو مطلب مهم به نظر می رسد: اول آنکه حسن خلق ، یک رفتار نیکو و پسندیده ای است که لازمه ی آن ظهور در اعمال و رفتار زن و مرد است.

دوم اینکه: تاثیر پذیری حسن خلق در اعمال این دو نسبت به یکدیگر ، زمانی میسر است که با ایمان و اعتقاد قلبی همراه باشد. در غیر این صورت ظاهر سازی و نمایش از جانب یکی از این دو و یا هر دو سرانجام آنها را از مسیر اخلاق نیکو دور می سازد.

اخلاق نیكو و خوش خلقی در خانواده از چنان اهمیتی برخوردار است كه دین اسلام تحكیم بنیان خانواده را بر ایمان و اخلاق می داند.

پیامبر اكرم در حدیثی می فرمایند : كامل ترین مردم از جهت ایمان كسی است كه اخلاقش خوبتر باشد و بهترین شما كسانی هستند كه نسبت به همسران خود خوش رفتار باشند.  بحار الانوارج1ص389

بنابراین خوش خلقی برای همه ی ما در تمامی زمانها و مكانها لازم است اما اهمیت آ ن در حفظ ساختار خانواده تا آنجاست كه پیامبر در حدیثی می فرمایند:

اگر كسی از دختر شما خواستگاری كرد و دین و اخلاقش را پسندیدید با او وصلت ایجاد كنید و گرنه فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود می آید. وسایل الشیعه ج20ص77

اولین قدم در راه اخلاق نیكو ، ادب در كلام و گفتار است كه نباید از صمیمیت به دور و به بی پروایی نزدیك باشد. كلمات زیبا و جملات محبت آمیز زن و مرد در خانه و حتی خارج از خانه همیشه باید نو و تازه باشد و نباید گذر ایام و در كنار هم بودن آنان را در بر خورد كلامی با هم سرد و عادی كند.

آنان اگر چه با هم دوست و به هم نزدیك هستند ، اما حصار محبت و احترام مانع از آن می شود كه كلمات و جملاتی مانند: بیا غذا،مگر بهت نگفتم،بی عرضه ، و......جای كلمات و جملاتی مانند :

بفرمایید غذا حاضر است ،قبلا كه در این باره باهم صحبت كردیم ،از شما بیش از این انتظار داشتم، و....را بگیرد .

عادت به سخن نیكو و دوری از گفتار زشت ، انسان را به سوی خوش خلقی متقابل رهنمون می سازد . البته آنچه گفتار نیكو را كامل می سازد در برگیرنده اخلاق نیكو است .آرام و شمرده شمرده صحبت كنیم  ،لبخند  بزنیم ،در كنار همسرمان بنشینیم ،دست او را بگیریم و حرف هایمان را با نیروی محبت به او منتقل كنیم .

از به كار بردن جملات امری پرهیز كنیم و اعتراض خود را مستقیم بیان نكنیم مثلا به جای جمله "بلند شو بریم مگرقرار نبود بریم رستوران" ، بگوییم " رستوران خیلی وقته منتظر ماست ! "

حتی برای شما كه سال هاست از زندگی مشتركتان گذشته شاید سخت باشد ولی غیر ممكن نیست . به یاد داشته باشیم كه كمتر كسی است كه عادت بد یا صفت ناشایست خود را در اثر تندی و پرخاشگری  تغییر دهد. اما با توكل بر خدا و كمی همت ، همراه با صبر و گذشت می توانیم در مقابل رفتار ناشایست طرف مقابل او را به اشتباهش آگاه ساخته و به عبارتی او را شرمنده كنیم . اكنون شما هم می توانید طعم شیرین خوشبختی را احساس كنید.

نویسنده: ف. فردوسی – کارشناس حقوق خانواده تبیان

مقالات مرتبط :

شوهر خوبی باشید   

با هم كنار بیایید      

پیش به سوی رابطه ی موفق            

ابراز محبت  به عمل            

ابراز محبت به زبان            

20روش عاشقانه(10)              

چرا ازدواج‌ها شكست می‌خورند؟           

چه جوری بگم بهتره؟       

زن و شوهر باتقوا          

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.