تبیان، دستیار زندگی

قوانین ربات فوتبالیست، چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

در این مطلب قوانین مربوط به مسابقه ربات فوتبالیست ارائه شده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ربات فوتبالیست
بخش اول :
((مشخصات مکانیکی ربات))
ابعاد :

ابعاد ربات‌ها می‌ بایست 25*25*25 سانتی متر بوده و ربات‌ ها در زمان مسابقه می‌توانند تا هر ابعادی بزرگ شوند  ولی در شروع مسابقه و تا قبل از اعلام داور نباید از ابعاد مذکور تجاوز کنند .

وزن :
وزن ربات‌ ها می بایست حداقل gr 200 و حداکثر gr 1000معادل یک کیلوگرم باشد.

بخش دوم :
((مشخصات فنی ربات))
1- ربات‌ها می توانند جهت حرکت خود حداکثر از 2 موتور استفاده نمایند.
2- نمونه ای از موتورهای مجاز جهت شرکت در مسابقات در شکل زیر آمده است و در صورت عدم استفاده از موتورهای مذکور تیم ها مجاز به شرکت در مسابقه نخواهد بود .
قوانین ربات فوتبالیست، چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
3- منبع تغذیه ربات‌ می‌ بایست حتماً بر روی خود ربات نصب باشد .
4- جهت راه اندازی ربات‌ها می‌توان نهایتاً از 4 باطری قلمی 1.5 ولت استفاده کرد.
5- باطری‌ های مورد استفاده در ربات‌ ها حتماً می‌بایست از نوع قلمی باشند و باطری‌های دیگر مورد قبول کمیته فنی  نخواهند بود .(باتری قلمی شارژی و آلکالاین نیز مجاز می باشد.)
6- ربات‌ ها می‌ تواند دارای کنترل سیمی  و یا کنترل بی سیم باشند .
7- موتورهای ربات‌ ها می‌ بایست از نوع rpm 300 باشند .
8- در صورت استفاده از کنترل سیمی، طول سیم مورد استفاده می‌ بایست به اندازه کافی باشد.
9- ربات باید دارای سیستمی برای شوت زدن باشد. ربات بدون سیستم شوت اجازه حضور در مسابقه را ندارد.سیستم شوت ربات باید قادر باشد توپ مسابقه را پرتاب کند(حداقل 10 سانتی متر توپ جابجا شود.)
10- توپ مسابقه ممکن است توپ فوتبال دستی یا توپ پینگ پنگ باشد.

بخش سوم :
((مشخصات زمین مسابقه ))
1- زمین مسابقه دارای ابعاد 2*3 متر بوده و جنس آن از چوب نئوپان روکش ام دی اف خواهد بود .
2- زمین مسابقه دارای روکش سبز رنگ بوده و کاملاً شبیه به زمین فوتبال خط کشی خواهد شد.
3- ابعاد دروازه ها 45*17 سانتی متری می‌باشد.
4- طراحی پیست به گونه ای خواهد بود که ربات ها در صورت به خارج رفتن توپ ازکناره های زمین یا کرنر های احتمالی از خطوط کناری و یا از نقطه کرنر بازی را آغاز نمایند.
5- نحوه آغاز بازی (موارد ذکر شده در بند4 ) می تواند در زمان مسابقه و با تشخیص داوران و کمیته فنی تغییر یابد .

بخش چهارم :
(( قوانین اجرایی و داوری ))
1- مسابقه در دو نیمه 2 دقیقه‌ای و با تعویض زمین مسابقه در بین دو نیمه برگزار خواهد شد .
2- در صورت به تساوی رسیدن بازی در دو نیمه قانونی پنالتی اجرا خواهد شد .
3-  در قانون پنالتی هر تیم یک پنالتی داشته و در صورت گل نشدن پنالتی یک تیم ، تیم مقابل برنده خواهد بود.
4- در صورت درگیری دو تیم  و قفل شدن ربات ها در یک دیگر با تشخیص داور اصلی مسابقه نگه داشته شده و خود داور ربات ها را از یک دیگر جدا نموده و مجدداً بازی را شروع خواهد نمود.
5- در صورت گل خوردن جهت شروع مجدداً تیمی که گل را دریافت نموده است بازی را از دایره وسط زمین شروع خواهد نمود و تیمی که گل را به ثمر رسانده است در محوطه جریمه خود قرار می گیرد.
6-  در صورت تشخیص خطا توسط داور مورد 5 مجدداً تکرار می شود و تیم خطا کار در محوطه جریمه خود قرار می گیرد و تیم مقابل بازی را از دایره وسط زمین به همراه توپ آغاز می نماید .
7- خطا های احتمالی در زمین می تواند کشیدن سیم که منجر به جابجایی ربات شود و یا ضربه مستقیم به ربات حریف از کناره ها و یا از پشت حریف باشد بدون در نظر گرفتن محل توپ و جهت حرکت توپ در زمین .
8- اگر به علت کوتاه بودن سیم ربات  و یا به هر دلیل دیگری کنترل از دست اپراتور(در ربات هایی که با کنترل سیمی کار می کنند) به داخل زمین بیافتد تا زمانی که توپ از زمین خارج یا گل شود اپراتور حق دست زدن به ربات و کنترل خود را ندارد.
9- هرگاه اپراتور یا هر شخص دیگری که همراه تیم می باشد با ربات تماس فیزیکی پیدا کند(به هر دلیلی و بدون اجازه داور) یک اخطار انظباطی دریافت خواهد کرد.
10- اگر به هر دلیل غیر فنی اپراتور مانع از گلزنی ربات حریف شود به تشخیص داور گل اعلام میشود و به فرد خطاکار یک اخطار انظباطی داده می شود.(مثل قرار دادن سیم در مسیر ربات،کشیدن سیم که منجر به جابجایی ربات شود،گرفتن توپ با دست یا هر قسمت دیگه ای از بدن و ...)
11- نحوه پنالتی : در زمان پنالتی ربات تیم مقابل به طور کامل زمین را ترک نموده و تیم صاحب توپ از دایره وسط زمین اقدام به شوت زنی خواهد کرد.
12- در صورت مساوی شدن هر دو تیم در ضربات پنالتی ، تا سه مرتبه ضربه پنالتی تکرار می‌شود ، اگر باز هم هر دو تیم مساوی شدند ، نقطه شروع ضربات عقب تر خواهد رفت.
13- نحوه پرتاب اوت : در زمان خارج شدن توپ از خطوط کناری ، تیم صاحب توپ از طرف داور زمین پشت توپ قرار خواهد گرفت و تیم مقابل در محل قبلی خود بدون حرکت باقی خواهد ماند ، سپس با سوت داور بازی آغاز خواهد شد .
14- نحوه پرتاب کرنر : در زمان پرتاب کرنر تیم صاحب توپ بازی را از نقطه کرنر شروع میکند و تیم مقابل می‌بایست از محوطه جریمه خود خارج شود و بعد از سوت داور هر دوتیم می توانند بازی را شروع کنند.
15- توجه داشته باشید در مسابقات ربات فوتبالیست هدف گل زدن به حریف می باشد و تیم ها باید از درگیری بین 2 ربات کاملا خودداری کرده و صرفا به فوتبال بازی کردن بپردازند.همچنین اگر رباتی عمدا صرف نظر از محل قرارگیری توپ به ربات حریف ضربه بزند اخطار انظباطی دریافت خواهد کرد.
16- گرفتن 2 اخطار انظباطی منجر به حذف ربات خطاکار خواهد شد.
17- تیم ها باید برای گل زدن به یکدیگر راهکارهایی را بیاندیشند و از دفاع کردم مطلق خودداری کنند.در صورت دفاع بیش از حد داور می تواند به اپراتور اخطار دهد.

مطالب مرتبط:
قوانین عمومی بخش مسابقات


قوانین ربات فوتبالیست، چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیانکانال تلگرام جشنواره پروژه های دانش آموزی

دبیرخانه جشنواره
آدرس دبیرخانه: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - مرکز یادگیری
تلفن: 81202311، 81202428
پست الکترونیکی: project@tebyan.com
جهت دریافت مشاوره و هدایت اینجا کلیک کنید.

سایت چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی
بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی