تبیان، دستیار زندگی

جای سریال‌های فاخر در تلویزیون سال‌هاست که خالی است!

«از نظر من جای سریال‌های فاخر در تلویزیون سال‌هاست که خالی است، بنابراین از طرفی تکرار چنین آثاری برای نسل جدید که باعث می‌شود به تماشای آن بنشینند می‌تواند جالب باشد»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
افسانه بایگان


«شوق پرواز» که این اواخر از شبکه‌ آی‌فیلم بازپخش می‌شد ازجمله سریال‌هایی است که در زمان پخش توانست مخاطبان بسیاری را تحت تاثیر قرار دهد و به خود جذب کند. این سریال که به کارگردانی مرحوم یداله صمدی به نمایش درآمد به‌سبب ویژگی‌‌های ممتازی از قبیل انتخاب مناسب بازیگران، سناریوی واقع‌بینانه و جلوه‌‌های نمایشی قابل قبول توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه سازد. به مناسبت بازپخش سریال «شوق پرواز» از شبکه‌ آی‌فیلم با افسانه بایگان؛ بازیگر این سریال، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

اخیرا سریال «شوق پرواز» از شبکه‌ آی‌فیلم در حال بازپخش بود. سیاست رسانه ملی را در پخش دوباره این گونه سریال‌ها چطور ارزیابی می‌کنید؟آیا به نظرتان این کار به بهتر دیده شدن اثر کمک می‌کند؟

برای پاسخ به این سوال نیاز است به آماری که تلویزیون از نظرات بینندگان در دست دارد مراجعه شود. از نظر من جای سریال‌های فاخر در تلویزیون سال‌هاست که خالی است، بنابراین از طرفی تکرار چنین آثاری برای نسل جدید که باعث می‌شود به تماشای آن بنشینند می‌تواند جالب باشد، ولی از طرفی دیگر ما باید حرف‌‌های به‌روزتری داشته باشیم و کارهای جدیدی که وزین و عمیق باشند تولید کنیم تا مخاطبان خود را از دست ندهیم. اما من به‌طور شخصی برایم پیش نیامده که مخاطبان از این که تکرار سریال‌ها پخش شده باشد ابراز نارضایتی کنند.

چه شد که در این سریال به ایفای نقش پرداختید؟ از نقش خودتان راضی بودید؟

آقای صمدی تماس گرفتند و من با ایشان طی جلسه‌ای صحبت کردم و در ادامه به ایفای این نقش علاقه‌مند شدم. درواقع نحوه نگرش مرحوم صمدی نسبت به سناریو بسیار جالب بود و این در من تاثیر داشت. ایشان این حرف جالب را زدند که من تصمیم ندارم یک شهید مادرزاد را به مخاطب نشان دهم، بلکه می‌خواهم سیر منطقی و معقول یک آدمی را که متحول می‌شود به سمت نگرشی که به آن اعتقاد دارد به نمایش بکشم. درواقع این آدم عاشق می‌شود، حافظ می‌خواند، در آمریکا زندگی کرده و درواقع یک سیری را طی می‌کند تا به این‌جایی که مقام رفیع است می‌رسد و این برای من بسیار جالب توجه بود. به علاوه نقش من به‌عنوان همسری که یک دوره تنهایی را بعد از شهید بابایی می‌گذراند هم دارای نکاتی بود که برایم جذابیت داشت. بنابراین از نقش خودم بسیار راضی بودم و آن را همیشه جزو کارهای خوب خودم محسوب می‌کنم.

کدام شخصیت سریال از نظر شما جذاب‌تر بود و بازیگر هم از پس نقشش بهتر برآمد؟

فکر می‌کنم شهاب حسینی نقش خود را به بهترین شکل ممکن در این سریال ایفا کرد و خیلی خوب در این نقش جا افتاد و به آن پرداخت.

نقطه عطف تاثیرگذار سریال «شوق پرواز» از نگاه شما کجا بود؟

نمی‌توانم دقیقا سکانسی خاص در این سریال را به‌عنوان نقطه اوج و عطف نام ببرم چراکه صحنه‌‌های بسیاری بود که جذابیت بالایی داشت ولی به‌طور کلی این سیر تحول را در سریال دوست داشتم. شاید اگر یک‌سری از ممیزی‌‌های انجام نمی‌گرفت این کار می‌توانست خیلی تاثیرگذارتر باشد اما با این حال توانست مخاطب را با خود همراه کند.

به نظر شما ساخت چنین سریال‌هایی تا چه اندازه می‌تواند معیارهایی مناسب برای الگوگیری جوانان در اختیار آنان قرار دهد؟

امروز موضوع رسانه، موضوع مهم و پیچیده‌ای است. این یک حقیقت است که رسانه‌‌ها در حال سلیقه‌سازی هستند. حال ما در مقابل این جریانی که وجود دارد چه کرده‌ایم؟ جایگاه ما چه بوده است؟ جز آن که با ابزاری که در اختیار داشتیم فقط خیلی ترسان و لرزان و با حرکت‌‌های بسیار کند و نگاه نکردن به این حقیقت موضوعی که در این دهکده جهانی به‌وسیله انواع و اقسام ابزار رسانه‌ای در حال اتفاق افتادن است پیش رفته‌ایم؟ براین اساس بیایید یک سیر ده‌ساله را مورد بررسی قرار دهیم و آمار و ارقام و میانگین‌‌ها را به دست بیاوریم. آیا بر این اساس ما مخاطب به دست آورده‌‌ایم یا از دست داده‌ایم؟ حالا اگر مخاطب به دست آورده‌‌ایم نقاط قوتمان چه بوده است و اگر هم از دست داده‌‌ایم از چه نقاط ضعفی رنج برده‌ایم؟ باتوجه به مسائلی که همگی ما داریم در این جامعه می‌بینیم و می‌شنویم باید بپذیریم که مخاطبان بسیاری را از دست داده‌‌ایم و این به آن خاطر است که به‌شدت دچار ممیزی‌‌هایی شده‌‌ایم که بی‌پایه و غلط است. امیدوارم یک تغییر نگرش اتفاق بیفتد و این تغییر نگرش باید کلی و عمیق باشد و نیاز به یک اراده سیاسی و فرهنگی هست که پشت این جریان قرار بگیرد.

به نظرتان چه عواملی این سریال را به مجموعه‌ای پرمخاطب تبدیل کرده است؟ با این سوال می‌خواهم بدانم از دید شما یک سریال خوب باید چه ویژگی‌‌هایی داشته باشد تا بتواند مخاطبان امروزی را با خود همراه کند؟

مدیوم‌‌های امروز رسانه بسیار مهم است، به این دلیل که مخاطب امروز انتخاب‌‌های بسیار گسترده‌ای را در پیش روی خود دارد و درواقع گزینه‌‌های متعددی را داراست و ما باید حرفی داشته باشیم که آن‌قدر مهم و اساسی و عمیق باشد که بتواند حقیقت را به مخاطب نشان دهد.

به‌عنوان سوال آخر، آیا سکانسی را به یاد دارید که خودتان آن را بیشتر دوست داشتید یا بازی در آن برایتان خیلی سخت بوده باشد؟

یک سکانسی بود که بسیار دوست داشتم. وارد بیمارستانی می‌شوم که خانمی در آن‌جا به کما رفته است و بعد شهید بابایی در بهشت نمایش داده می‌شود. وقتی که من وارد اتاق بیمار می‌شوم دستگاه‌‌هایی که به او وصل هستند از کار می‌افتند و یک‌سری اتفاقات ماورایی این‌چنینی رخ می‌دهد و شهید در بهشت نشان داده می‌شود که این سکانس برای من بسیار دوست‌داشتنی بوده و آن را کاملا به یاد دارم.


منبع: خبرگزاری صبا/یگانه بیرقی