تبیان، دستیار زندگی

نشست تخصصی «حفاظت و مرمت دیوارنگاره صف سلام» برگزار می‌شود

نشست تخصصی «حفاظت و مرمت دیوارنگاره صف سلام» در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نشست تخصصی «حفاظت و مرمت دیوارنگاره صف سلام» برگزار می‌شود

دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی-تخصصی گروه حفاظت ایکوم ایران با عنوان «حفاظت و مرمت دیوارنگاره صف سلام»،  دوشنبه ۲۸ آبان از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

با توجه به استقبال محققان، متخصصان و دانشجویان مرمت و باستان شناسی از بازدید این اثر و همچنین علاقه مندی به بررسی روند مرمت و مستند نگاری آن؛ این نشست با همکاری باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران و گروه حفاظت و مرمت آثار و ابنیه ایکوم با همکاری فتح الله نیازی (سرپرست کارگاه مرمت دیوارنگاره صف سلام فتحعیشاهی باغ موزه نگارستان، سرپرست کار گروه مدرن، عضو پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی و عضو کار گروه حفاظت آرایه‌های معماری و دیوارنگاره‌ها) برگزار می‌شود.

این نشست در جهت معرفی این اثر کم نظیر در نشست‌های علمی و در میان متخصصان و دانشگاهیان صورت گرفته و شامل ۴۰ دقیقه سخنرانی فتح الله نیازی پیرامون نحوه مرمت این اثر، ۴۰ دقیقه پرسش و پاسخ حضار و ۳۰ دقیقه پخش فیلم خواهد بود.

به استناد بررسی‌های تاریخی و سبک‌های هنری،  نقاشی صف سلام فتحعلیشاهی احتمالا به سال ۱۲۴۸ ه.ق (۱۸۳۳ م.) به قلم میرزا محمدعلی نقاش و به فرمان کیکاووس میرزا (فرزند بیست و هشتم فتحعلی شاه و حاکم وقت قم) به تصویر کشیده شده است.

در این نقاشی دیواری که با تکنیک رنگ و روغن روی بستر گچ ترسیم شده و شامل ۵۴ قطعه و ابعادی وسیع در حدود ۲.۵×۲۰ متر است؛ طبق اسناد موجود تعداد ۱۵۰ نفر دیده می‌شدند که در حین جدا کردن اثر از دیوار، بخشی از نقاشی تخریب می‌شود و امروز بخشی به جا می‌ماند که تعداد ۹۰ نفر در آن دیده می‌شود.

اهمیت این اثر، جدا از تکنیک هنری و ابعاد باشکوهش، وجه تاریخی و سیاسی آن است زیرا تمامی اولاد و احفاد فتحعلی شاه را در آن زمان که هر یک از اقوام مختلف ایرانی و صاحب مناصبی سیاسی و حکومتی بودند با شمایل همگون، خلعت مخصوص، ذکر نام و به ترتیب سن و جایگاه و نسب به معرض نمایش گذاشته است.

شرکت برای عموم رایگان است.

منبع : خبرگزاری ایلنا