تبیان، دستیار زندگی

حکایت شیرین یک عمر نقاشی

نمایشگاه آثار ایرج اسکندری با عنوان «حکایت شیرین» شامل چکیده نمایی هایی از داستان های مشهور ادبیات فارسی در قالب فرم و تقسیمات هندسی عصر جمعه ۲۵ آبان ماه در گالری ساربان آغاز به کار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه «حکایت شیرین»

 مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار ایرج اسکندری با عنوان «حکایت شیرین» عصر جمعه ۲۵ آبان ماه با حضور جمع کثیری از هنرمندان هنرهای تجسمی در گالری ساربان برگزار شد.

در آیین افتتاحیه این نمایشگاه که شامل آثار جدید ایرج اسکندری بود، هنرمندانی چون کاظم چلیپا، حبیب الله صادقی، مرتضی گودرزی دیباج، غلامرضا نامی، عباس مشهدی زاده، صداقت جباری، سعید محجوبی، زروان روح بخشان و... حضور داشتند.

ایرج اسکندری درباره آثار نمایشگاه «حکایت شیرین» به خبرنگار مهر گفت: آثار این نمایشگاه شامل چند مجموعه آثار است که هر مجموعه تعداد مشخصی دارد؛ مجموعه «خسرو و شیرین» شامل ۱۳ تابلو است که در این نمایشگاه ۱۱ تابلو به نمایش گذاشته شده است و ۲ اثر دیگر در دهمین حراج تهران حضور خواهد داشت. مجموعه دیگر شامل ۱۲ تابلو است که «منطقه البروج» نام دارد و مجموعه «چهار فصل» و «پنجره ها» نیز به نمایش گذاشته شده است.

بر این اساس، آثار نمایشگاه «حکایت شیرین» همگی با متریال مختلف و با تکنیک ترکیب مواد کار شده است. همچنین در هر مجموعه از موادی متفاوت استفاده شده است که اسکندری درباره استفاده از این متریال بیان کرد: استفاده از آینه و متریال سنتی در این کارها با این هدف انجام شده است تا آثار را با سنت هایی کهن چون آینه کاری مرتبط کنم.

زروان روح بخشان در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: «ایرج اسکندری هنرمندی است که در سال های انقلاب، تحت تاثیر استادانی چون بهمن بروجنی به نقاشی فیگوراتیو و اجتماعی روی آورد و در همان دوران و نیز در سال های جنگ، نقاشی های دیواری وی با مضامین انقلاب و جنگ در اذهان ما نقش بسته است، اما پس از جنگ و در طول دهه ۷۰، اسکندری با مطالعه و تمرکز بر نقاشی مدرنیستی به تجربیاتی در حوزه نقاشی انتزاعی پرداخت. او که از قبل به هنر و فرهنگ گذشته ایران علاقمند بود، با تمرکز و مطالعه بر نقوش و مضامین کهن، آثار نمادینی را در طول دهه های بعد خلق کرد.
نمایشگاه «حکایت شیرین»

حکایت شیرین هم در امتداد رویکرد وی در ترکیب و تلفیق قواعد هنر مدرن با مضامین و نقش مایه های نمادین ایران زمین شکل گرفته و حاوی تضادی معنادار میان روایت تصویری و مواد و تکنیک به کار رفته در آثار است. چکیده نمایی هایی از داستان های مشهور ادبیات فارسی در قالب فرم و تقسیمات هندسی و تخت نمایی تک رنگ و آشکارا مدرنیستی، آن هم با موادی زمخت و تکنیکی دشوار، حکایتی چند لایه و پرکنایه است که ظاهرا به داستان خسرو و شیرین یا شیرین و فرهاد اشاره می کند، اما در واقع دلالت های ضمنی دیگری را رقم می زند از حکایت شیرین یک عمر نقاشی تا جدال میان لطافت هنر و سرسختی زندگی.»

قرار است فیلم «زُروان» به تهیه کنندگی و کارگردانی فرانک آرتا که پرتره ای درباره زندگی و آثار استاد ایرج اسکندری است، به زودی به نمایش درآید. عوامل این فیلم عبارتند از: پژوهشگر و کارگردان فرانک آرتا، تصویر ‌و صدا محمدرضا دلشاد، تدوین و صداگذاری دنیا چهرازی، تهیه کننده: فرانک آرتا با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران.

نمایشگاه «حکایت شیرین» شامل آثار ایرج اسکندری تا ۵ آذرماه در گالری ساربان به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی پلاک ۱۳۰ برپا خواهد بود.


منبع: مهر