تبیان، دستیار زندگی

فعالیت ۱۴ هزار کتابخانه در مساجد کشور

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: حدود ۱۴ هزار کتابخانه در مساجد سراسر کشور فعالیت دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب رضا ارزانی

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌رضا ارزانی در آیین بدرقه کاروان فرهنگی حال خوش خواندن که امروز در مرقد مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد با بیان اینکه امروز 40 محموله کتاب به مناطق مختلف کشور ارسال می‌شوند، گفت: این کتاب‌ها با توجه به اقتضائات مساجد خریداری و تقدیم کتابخانه‌ها می‌شود.

وی افزود: ۲۵۰ هزار جلد کتاب در ۱۴۰۰ عنوان به ارزش پنج میلیارد تومان و در حوزه‌های فرهنگی، هنری،‌ علمی و اعتقادی در سراسر کشور توزیع می‌شوند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به عضویت یک میلیون و 300 هزار نفر در کتابخانه‌های سراسر کشور، گفت: 21 میلیون و 237 هزار و 904 عنوان کتاب در کتابخانه‌های سراسر کشور وجود دارد که این تعداد با احتساب 40 کاروانی که امروز ارسال می‌شوند به حدود 21 میلیون و 250 هزار عنوان می‌رسد.

ارزانی اضافه کرد: آیین بدرقه 40 محموله کتاب برای من یادآوری کاروا‌ن‌های خدمات‌رسانی مردم ایران در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی است زمانی که هر کس می‌توانست به جبهه ها می رفت و هر کس نمی توانست به صورت نقدی یا غیرنقدی به جبهه‌ها کمک می‌کرد.
وی افزود: امروز ما باور داریم که جبهه فرهنگی جبهه اصلی مبارزه با دشمن است زیرا دشمن می‌خواهد به مغز، قلب و دل ما نفوذ کند و کتاب بهترین ابزار برای موفقیت ما در چنین مبارزه‌ای است.
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به آیه ای از قرآن کریم گفت: مسجد سنگر اصلی اسلام و انقلاب اسلامی است و ما نباید مساجد را فراموش کنیم، فعالیت های اعتقادی، دینی و عبادی فراوانی در مساجد صورت می گیرد که مطالعه و انس با کتاب یکی از بهترین کارها در آن‌ ها است.

ارزانی خاطرنشان کرد: اگر دانش در جامعه ما گسترش یابد مردم ما با مطالعه پیوند وثیقی پیدا می کنند و با کتاب مانوس می شوند آنگاه راه های نفوذ دشمن بر جامعه ما بسته می شود زیرا «العلم السلطان» جامعه ای که با کتاب و مطالعه مانوس است در برابر دشمن بیمه است.

وی اظهار کرد: چه ابزاری بهتر از کتاب برای انتقال علم و تجربه وجود دارد؟ چون امروز با وجود ابزارهای مختلف همچنان کتاب حرف اول را در حوزه فرهنگی می زند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به شعار بیست و ششمین هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی ایران «حال خوش خواندن» گفت: آنهایی که لذت مطالعه را درک کرده اند آن را با هیچ لذت دیگری عوض نمی کنند در واقع کتاب هیچ جایگزینی ندارد و می توان گفت کتاب بهترین جایگزین برای کتاب است.

ارزانی ادامه داد: حدود 40 هزار کتابدار به صورت خالصانه و از عمق جان و بی هیچ چشمداشتی در خانه های خدا به کتابخوانان و فرهنگ دوستان خدمت می کنند.

وی اضافه کرد: ما امروز در محضر امام خمینی (ره) عرض می کنیم مردم جامعه ما همه کنار هم هستند و همان ارزش و آرمان های انقلاب اسلامی را دنبال می کنند و همان مسیر انقلاب اسلامی را طی می کنند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افزود: طرح شنبه ها با کتاب از امشب پس از اقامه نماز مغرب و عشا به صورت آزمایشی در 200 مسجد کشور اجرا می شود در این طرح هر هفته بعد از اقامه نماز عشاء در روز شنبه یک کتاب معرفی می شود که انتخاب کتاب ها به نحوه اجرای این طرح بر عهده ائمه جماعات است زیرا آنان بهتر از هر کسی با اقتضائات هر مسجد و محله ای آشنا هستند.
ارزانی اظهار کرد: حدود 37 کتابخانه در هفته کتاب و کتابخوانی در 15 استان کشور افتتاح می شود و 219 مسابقه کتابخوانی در سراسر کشور برگزار می شود.

وی گفت: ارسال 250 هزار جلد کتاب به کتابخانه های مساجد سراسر کشور در هفته کتاب و کتابخوانی، فاز اول اقدامات ستاد عالی فرهنگی هنری مساجد کشور برای ارسال کتاب به کتابخانه های مساجد سراسر کشور است که حدود 60 درصد آن را شامل می شود و 40 درصد دیگر در 18 اسفندماه و همزمان با سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد انجام می گیرد.
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور خاطرنشان کرد: دوره های آموزشی برای کتابداران مساجد کشور طی هفته کتاب و کتابخوانی برگزار می شود که طی آن 565 نفر از کتابداران در 10 استان کشور در این دوره ها شرکت می کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.