تبیان، دستیار زندگی

"گوش نبریده" کودک کار، بهانه جدید برای فضاسازی علیه ایران

عده‌ای بنا دارند با انتقال فاروق به یکی از کشورهای همسایه، با وجود تکذیب چندباره و تأکید بر ساختگی بودن ماجرای بریدن گوش فاروق، فضاسازی جدیدی علیه ایران برای تغییر ذهنیت مردم کشورهای همسایه علیه ایران راه اندازند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گوش نبریده
اواسط شهریور امسال فیلمی مبنی بر "بریده‌شدن گوش یک کودک زباله‌گرد " در فضای مجازی انتشار یافت و در ادامه نیز واکنش‌های بسیاری به این موضوع صورت گرفت. در این فیلم این کودک افغانی مدعی شده بود افرادی با پوشش و لباس مأمور شهرداری با تیغ اصلاح گوش وی را بریده‌اند!

پس از انتشار این فیلم، الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در این‌باره گفت: من با شهردار منطقه 3 صحبت کردم و قرار شد که پیگیری‌های لازم را درباره صحت و سقم این ادعا انجام دهد.

محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس در واکنش به خبری مبنی بر بریدن گوش یک کودک زباله گرد توسط مأموران شهرداری منطقه 3‌ گفت: این خبر باورناپذیر بوده و نمی‌توان قضاوتی در خصوص صحت و سقم آن داشت‌ اما اگر چنین خبری صحت داشته باشد، باید لباس سیاه پوشید، اگر برخی فکر می‌کنند با گوش بریدن کودکان کار می‌توان مسئله را حل کرد، نشان از بریدن گوش حقیقت و کوری چشم حقیقت دارد.

پس از انتشار فیلم، سید محمدعلی افشانی شهردار تهران در روز 13 شهریور دستور لازم را  برای پیگیری ماجرای اشاره شده داد. شهردار تهران با صدور دستوری خطاب به مدیران شهری ذیربط از آنان خواست در پیگیری و روشن شدن جزییات ماجرای مضروب شدن کودک زحمتکش کار، هر چه سریع‌تر اقدام و متهم را پس از شناسایی، به مراجع قضایی معرفی کنند. در متن نامه سیدمحمدعلی افشانی آمده است:پیرو دستور جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رییس‌جمهوری و در ادامه تذکرات قبلی اینجانب و به منظور تکمیل پیگیری های آغاز شده از ظهر دیروز توسط همکاران منطقه 3 در خصوص پیگیری فیلم منتشر شده از ضرب و جرح یک کودک زحمتکش کار، ضروری است در اسرع وقت نسبت به روشن شدن ابعاد کامل موضوع اقدام به عمل آید.

انتظار می رود در گام اول مشخص شود آیا ضارب از عوامل منتسب به شهرداری بوده یا خیر و در گام دوم، ضارب شناسایی و سپس به مراجع قضایی ذیصلاح معرفی شود. همان گونه که بارها در جلسات عمومی و خصوصی تاکید کرده ام حفظ احترام و امنیت همه شهروندان و جلب رضایت مندی آنان در چارچوب ماموریت شهرداری، از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری است و انتظار می‌رود همه همکاران، پیمانکاران و شرکت های طرف قرارداد با حساسیت و جدیت نسبت به این مهم اهتمام ویژه داشته باشند.

اما یک روز بعد و در تاریخ 14 شهریور سیدمحمد علی افشانی شهردار تهران بریده شدن گوش کودک کار را تکذیب کرد.

افشانی در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به موضوع بریده شدن گوش یک کودک کار توسط عوامل شهرداری اظهار کرد: متاسفانه تبلیغاتی که علیه شهرداری در این موضوع شد، صحت نداشت. این فرد دیشب آمد شهرداری، گوشش هم آسیب ندیده بود و فردی که با او مصاحبه کرده بود هم آمد و مشخص شد که این مصاحبه «ساختگی» بوده است.

در همین ارتباط مجید فراهانی عضو شورای‌شهر تهران از دستگیری دو نفر که حادثه بریده‌شدن گوش کودک کار را صحنه‌سازی کرده بودند، خبر داد. وی در صفحه توییتر خود نوشت: «با پیگیری‌های انجام شده، معلوم شد گوش کودک کار در حادثه‌ای دیگر در شهرری خراش دیده، اما افرادی با صحنه‌سازی با زور و تهدید در جهت القای این بودند که شهرداری گوش وی را بریده و فیلم گرفتند.

بازداشت سازندگان کلیپ دروغین از فاروق

غلامعلی رجایی، مشاور رسانه‌ای شهردار تهران نیز در این باره گفت: این کودک اقرار کرده که وقتی در محله پارک‌وی مشغول به کار بوده، دو نفر با یک ماشین او را کنار کشیده و تهدید کردند که باید بگذارد این فیلم را از او بگیرند. دیروز صبح هم فردی به نام نیما خ که آن فیلم را گرفته است، توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شد.

فضاسازی جدید در راه است؟

با گذشت بیش از دو ماه از این اتفاق و مشخص شدن ساختگی این موضوع، بنا بر اعلام یک منبع موثق، برخی از گروه‌های معاند بنا دارند با انتقال فاروق به خارج از کشور و انجام مصاحبه با او، از این نمد برای خود کلاهی درست کنند. تغییر ذهنیت مردم برخی از کشورهای همسایه نسبت به ایران، گویا دستور اصلی این پروژه است.
منبع: تسنیم