تبیان، دستیار زندگی

۹ ربیع الاول؛ آغازی بر سرانجام تاریخ

حجت الاسلام حیدری با بیان اینکه ۹ ربیع الاول آغازی است برای روشن شدن تکلیف پایان تاریخ، گفت: توجه صرف به بُعد تاریخی، آفت پرداختن به مناسبت های مذهبی است باید از رویدادها و مناسبت های مهدوی برای زمینه سازی ظهور درس بگیریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا اباصالح المهدی

حجت الاسلام «علی حیدری» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت فرا رسیدن روز 9 ربیع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) انجام شد، با اشاره به ضرورت گرامیداشت این روز، اظهار کرد: یک رویکرد توجه به روز 9 ربیع، برگرفته از تاریخ است که در زندگی امام عسکری(ع) چه روی داده است و چه دوره هایی در زندگی امام زمان (عج) تاکنون مطرح شده که خوب و پسندیده است و یک رویکرد دیگر توجه به این واقعه از منظر تحلیل در متن زندگی مردمان در آخرالزمان است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: نگاه سوم، توجه به وظایف منتظران در راستای زمینه سازی ظهور است که این نگاه و رویکرد از دو نوع قبلی برتر و بهتر است.

حیدری تصریح کرد: توجه صرف به بُعد تاریخی، آفت نگاه و پرداختن به مناسبت های مذهبی است به طور مثال اگر جریان کربلا تنها به صورت تاریخی بررسی شود، آفت است اما رویکرد مطلوب در برخورد با این واقعه درس گرفتن از آن است، نسبت به ظهور و رویدادهای مهدوی نیز باید این گونه باشیم و از هرکدام درسی برای زمینه سازی ظهور و همراهی با امام زمان (عج) بگیریم.
وی با بیان اینکه در فرصت 9 ربیع باید گزاره های مهدوی را تبیین کرد، افزود: روز 9 ربیع سالروز به امامت رسیدن امام زمان (عج) و بستر مناسبی برای تجدید بیعت و عهد با ایشان است.
حیدری تاکید کرد: برای تجدید بیعت با امام زمان (عج) باید فلسفه و ضرورت وجود امام معصوم(ع) را در زندگی بدانیم زیرا قانونمند بودن زندگی بشر این الزام را ایجاد می کند تا امامی باشد و به این زندگی هویت دهد و آن را حول محور خود اداره و راهبری کند.

اهمیت کسب معرفت نسبت به امام زمان (عج)

کارشناس مهدوی با بیان اینکه کسب معرفت نسبت به امام زمان (عج) یکی دیگر از وظایف منتظران در روز 9 ربیع است، گفت: در روایت آمده: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة؛ هر فردی که بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است»؛ این یعنی یکی از وظایف مهم ما معرفت یافتن نسبت به امام است.

وی در تشریح نوع معرفت نسبت به امام در این روایت، تصریح کرد: براساس این حدیث باید نسبت و رابطه خود را با امام(ع) مشخص کنیم و بدانیم در این راستا باید اطاعت و فرمانبرداری داشته باشیم و در گام دوم نیز باید نسبت و رابطه امام با خود را مشخص کنیم که در این زمینه نیز رابطه هدایت مطرح است که ایشان ما را هدایت می کنند.
حیدری اضافه کرد: در آیات قرآن کریم آمده: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛ و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند» که این هدف خلقت الهی جز با معرفت نسبت به امام محقق نمی شود چنان که امام حسین(ع) فرمودند: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ؛ معرفت خدا عبارت است از اینکه اهل هر زمان امامی را كه اطاعتش بر آنان واجب است، بشناسد».

آغازی بر سرانجام تاریخ بشر

وی تاکید کرد: قرآن کریم می فرماید: «وَذَكِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ؛ و روزهای خدا را به یاد آنها آور» روز 9 ربیع به عنوان سالروز به امامت رسیدن امام زمان (عج) یک ایام الله است زیرا آغازی است برای روشن شدن تکلیف پایان تاریخ و آغازی برای پایان فرهنگ جاهلی براساس روایت نبوی است.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ابراز کرد: 9 ربیع آغازی برای دگردیسی انسان و شدن بی پایان انسان و فرصتی بی نظیر برای بیعت مجدد با امام زمان (عج) است.
وی در پاسخ به این سوال که این روز فرصتی برای بیعت با امام زمان (عج)، مردمی بودن برنامه ها چه اهمیتی دارد، تصریح کرد: امام زمان (عج) پدر معنوی انسان ها محسوب می شوند و طبیعی است تمام بشریت این روز را گرامی بدارند و آن هایی که از این حقیقت اعتقادی باخبرند موظف هستند تا این روز را گرامی بدارند زیرا امام حق هدایت بر گردن ما دارند و فلسفه آفرینش هستند.
حیدری گفت: استمرار حیات و ثبات در نظام آفرینش به جهت وجود امام زمان (عج) است زیرا ایشان دلیل و فلسفه آفرینش هستند که در دعا نیز می خوانیم: «بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمَاءُ؛ به یمن قدوم امام عصر(عج) است و هم به وجود امام زمان، آسمان و زمین تثبیت می‌شود»؛ این یعنی وجود امام زمان (عج) یک لطف الهی برای بندگان و بالاترین نعمت هاست که در آیات قرآن کریم نیز آمده است: «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ؛ و ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آنها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث (ملک و جاه فرعونیان) گردانیم». بنابر این، باید برای شکرگزاری این نعمت، روز 9 ربیع را گرامی بداریم و در این روز تجدیدبیعت با حضرت ولی عصر(عج) داشته باشیم و خود را ملتزم به فرمانبرداری از امام بدانیم و این را در عمل نیز نشان دهیم.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: اطاعت و فرمانبرداری از نواب خاص و عام امام زمان (عج) یکی از شاخص های فرمانبرداری ما از امام زمان (عج) است زیرا افرادی که از مسلم بن عقیل فرمانبرداری کردند در نهایت کربلایی شدند و افرادی که اجتهاد کردند و موضع گرفتند، در نهایت از مقصد سعادت بازماندند.

منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.