تبیان، دستیار زندگی

نگاهی به زندگی پرشور بالزاک در کتاب «عظمت نبوغ»

کتاب «عظمت نبوغ» نوشته لئون تورن با ترجمه قاسم صنعوی به تازگی توسط انتشارات دوستان منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب «عظمت نبوغ»

لئون تورن نویسنده و روزنامه‌نگار بلژیکی در کتاب «عظمت نبوغ» زندگی و فعالیت‌ها‌ی ادبی نابغه ادبیات فرانسه یعنی بالزاک را در قالب یک رمان و داستان بررسی و واکاوی کرده است.

این کتاب در هجده فصل تنظیم شده تا به قول خود نویسنده زندگی بالزاک را در خلال ده‌هزار نامه، آثار متعلق به دوران جوانی و گزارش‌هایش، در خلال پنجاه جلد خاطرات یا مجموعه‌های یادبود معاصران، در خلال شصت جلد جستارهای شرح‌حال‌گونه و کتاب‌شناسی‌های ناقدان و پژوهشگران بیرون بکشد.

تورن در یادداشت پایانی کتاب درباره این اثر می‌نویسد: «کتاب حاضر بیش از آنچه جستاری توضیح‌دهنده باشد، تحلیل است. از بین کارهای بی‌شمار شرح‌حال‌نویسان و پژوهشگران بالزاک‌شناس -که فهرست نام‌هایشان خیلی طولانی‌تر از آن است که امکان ذکرشان در اینجا باشد- از تمام آن‌هایی که قابل دست‌یابی بوده‌اند، بهره برده‌ام. ولی هدف این نبود که بر این کتابخانه جلدی دیگر – ولو جلدی تالیفی- افزوده شود و من این مرد، این غول نفرین‌شده تنهایی، این موجود عظیم رویاها را دوستت دارم، کوشیده‌ام به او نزدیک شوم، او را ببینم و در این راه از همان تکنیکی که او به نحوی قطعی در آفریدن به کار می‌برد، استفاده کنم.»

«با چشم‌اندازی به سوی پاریس»، «کاش اصلا به دنیا نیامده بودم»، «چه می‌خواهم؟ کباب تیهو!»، «یک چاپخانه و یک قلب»، «با این همه دوستت دارم!»، «یک دوشس»، «مثل یک راهب»، «یک مارکیز»، «یک زن، یک خانم»، «یک کنتس»، «جوان مردن عجیب است!»، «از وین تا کاه مرطوب!»، «آفتاب اندوهبار ایتالیا»، «دو سال در ژاردی»، «ابدا عوض نشوید»،«عزیمت به سن‌پترسبورگ»، «مغزم خوابیده»، «سال ۱۸۵۰ است» عناوین فصل‌های مختلف این کتاب هستند.

پشت جلد کتاب می‌خوانیم:
«فقط ۵۱ سال زندگی، ولی خلق مجموعه آثاری که بنا به گفته‌ای، اگر پاریس ویران شود، پایتخت فرانسه‌ی قرن نوزدهم را به یاری‌شان می‌توان از نو بنا کرد. آفریدن بیش از نود رمان و مجموعه داستان، صد قصه به اضافه چندین اثر با نام‌های مستعار و بالاخره تاسیس و اداره چند نشریه، برای زندگی چنین کوتاهی کاری عظیم است. این‌ها از ویژگی‌های خالق مجموعه آثاری است که «کمدی انسانی» را پدید می‌آورند. اونوره دو بالزاک در کنار این تلاش مثال‌زدنی، زندگی پرشور و پرماجرایی هم داشته است. لئون تورن در این اثر که به راحتی رمانی خوانده می‌شود، به جزء جزء زندگی نابغه‌ای می‌پردازد که اوگوست رودن خواسته است عظمت او را در قالب سنگی بنمایاند و به رغم گذشت بیش از دو و نیم سده از مرگش، هنوز نه تنها در زادگاهش بلکه در بسیاری از خطه‌های جهان امروز، نویسنده‌ای کلاسیک و دارای «عظمت نبوغ» شناخته می‌شود. او اندیشمندی بود که به گفته ویکتور هوگو: «یکی از نخستین کسان در میان بزرگ‌ترین‌ها و یکی از بلندپایه‌ترین در میان بهترین‌ها بود» و به داوری لامارتین: «او همه چیز را در خود داشت، عظمت نبوغ و عظمت روحی» و در نهایت به نظر بلز ساندرارس، بالزاک فقط پیشتاز نیست، بلکه خالق دنیایی نو است و از همین روست که هر نویسنده‌ی جوانی باید از طریق او گذر کند.»

طرح روی جلد کتاب نیز پژوهشی‌ست در تن‌پوش بالزاک بر اساس طرحی از آگوست رودن.

کتاب «عظمت نبوغ» را قاسم صنعوی ترجمه کرده و انتشارات دوستان آن را در ۴۰۶صفحه‌ و با قیمت ۴۵هزارتومان منتشر کرده است. 


منبع: ایبنا