تبیان، دستیار زندگی

مراحل حیات تجاری کسب‌وکارهای آنلاین

در حالیکه‌ می‌گویند یک کسب‌وکار آنلاین هرگز به چالش کشیده نمی‌شود، با نگاهی به هر مرحله از چرخه حیات یک کسب‌وکار آنلاین، یک مجموعه منحصر به فردی از موانع برای مقابله دیده ‌می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کسب وکار
تمامی کسب‌وکارها لزوما دارای یک چرخه حیات تجاری مشابه نیستند؛ به عنوان مثال، بعضی از کسب‌وکارها ممکن است پس از راه‌اندازی، رشد نجومی داشته باشند و بنیانگذاران آن ممکن است تصمیم بگیرند که مستقیم به مرحله خروج بروند.

البته اغلب شرکت‌ها مراحلی شبیه به  مراحل مشخص شده در بالا را پشت سر خواهند گذاشت و آگاهی شما به عنوان مدیر کسب‌وکار‌، می‌تواند در پیش‌بینی آینده کمک کننده باشد و باعث شود بهترین تیم کاری و امکانات خود را برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت آماده کنید.

با توجه به اینکه أخذ تصمیمات درست در هر مرحله موضوعی مهم است اما باید در نظر داشته باشیم که ضمیر ناخودآگاه و شانس نیز در این چرخه تأثیر دارد.

شما در کدام مرحله هستید؟

از لحظه‌ای که تصمیم‌ می‌گیرید یک کسب‌وکار را راه‌اندازی کنید، شما در چرخه حیات کسب‌وکار هستید؛ این کار از ایده و راه‌اندازی شروع‌ می‌شود و با گذر موفقیت‌آمیز از مرحله رشد و بلوغ، ادامه پیدا‌می‌کند.

در حالیکه‌ می‌گویند که یک کسب‌وکار آنلاین هرگز به چالش کشیده نمی‌شود، با نگاهی به هر مرحله از چرخه حیات یک کسب‌وکار آنلاین، یک مجموعه منحصر به فردی از موانع برای مقابله دیده ‌می‌شود.

شما باید در نحوه تفکر خود انعطاف‌پذیر باشید و استراتژی خود را با مسیر حرکت خود وفق دهید؛ در واقع، رویکردهای مختلفی برای نفوذ در بازار مورد نیاز است؛ برای مثال، این که چه چیزی ممکن است برای دستیابی به رشد یا حفظ سهم بازار مورد نیاز باشد.

در این گزارش سعی داریم به بررسی پنچ مرحله حیات کسب‌وکارهای آنلاین‌ بپردازیم که البته ممکن است پیش از این نیز برخوردی با این موارد داشته‌اید.

شکست استارتاپ‌ها ناشی از چیست؟

براساس گزارش استارتاپ Genome، تخمین زده شده است که حدود 90 درصد از استارتاپ‌هایی که شکست‌ می‌خورند به دلیل اشتباهات خود، دچار این مشکل ‌می‌شوند.

این ناشی از انتخاب بد یا عدم آمادگی برای شرایط بازاری که خارج از کنترل آنها بوده است؛ یعنی در واقع بدشانسی بوده است.

شناخت موقعیت شما در چرخه زندگی تجاری فقط ‌می‌تواند به شما کمک کند که کمی از بازی جلوتر و از شانس خود فراتر بروید و بتوانید چالش‌های بالقوه و موانعی را که پیش‌روی شما قرار دارند، مرحله‌ای که در آن قرار دارید یا در حال گذر از آن هستید را پیش‌بینی کنید.

شروع

این مرحله بسیار ابتدایی که در گزارش اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی به آن پرداخته شده از چرخه حیات کسب‌وکار آنلاین شما است؛ این مرحله حتی قبل از راه‌اندازی رسمی استارتاپ شما وجود دارد.

شما ایده کسب‌وکار خود را در اختیار دارید و آماده شروع و شیرجه زدن هستید اما ابتدا باید به این نکته هم توجه کنید که استارتاپ شما چگونه‌ می‌تواند رشد کند و به بقا‌ی خود در بازار ادامه دهد؟

در این مرحله، شما باید مشاوره و نظر دیگران را به عنوان پتانسیل شروع کسب‌وکار از منابعی که برایتان امکان‌پذیر است یعنی دوستان، خانواده، همکاران، شاغلان همان کسب‌وکار یا هر متخصص صنعتی که شما‌ می‌توانید به او دسترسی داشته باشید، دریافت کنید.

در نهایت، موفقیت کسب‌وکار شما به عوامل بسیاری از جمله توانایی‌های خود، آمادگی بازاری که مایل به وارد شدن در آن هستید و البته توانایی مالی خود (این که چگونه‌ می‌خواهید شرایط مالی شروع کار را فراهم کنید) بستگی دارد.

در بعضی موارد، این مرحله به ضمیر ناخودآگاه شما بر‌ می‌گردد؛ این جایی است که شما یک گام به عقب بر‌می‌گردید و امکان‌پذیری ایده کسب‌وکار خود را در نظر‌ می‌گیرید و همچنین از خودتان می‌پرسید که آیا آنچه را که برای رسیدن موفقیت لازم است، انجام داده‌اید.

راه‌اندازی

هنگامیکه شما به طور کامل ایده کسب‌وکار آنلاین خود را مورد بررسی و آزمایش قرار دادید و مطمئن هستید که آماده است، وقت آن است که ایده را رسما راه‌اندازی کنید.

بسیاری معتقدند این مرحله خطرناک تمام چرخه عمر کسب‌وکار است؛ در واقع، اعتقاد بر این است که اشتباهاتی که در این مرحله انجام ‌می‌شود، بر سال‌های عمر محصول اثر بدی‌ می‌گذارد و دلیل اصلی این که چرا 25 درصد از استارتاپ‌ها به پنجمین سالگرد شروع کارشان نمی‌رسند نیز همین است.

سازگاری و وفق‌پذیری در این مرحله بسیار مهم است و بیشتر وقت شما در این مرحله صرف آماده‌سازی محصولات یا خدمات خود که بر اساس بازخورد اولیه مشتریان صورت‌ می‌گیرد،‌ می‌شود.

حتی ممکن است شما را به نقطه‌ای برساند که به سراغ تغییر محصول و خدمات بروید و احساس کنید که کمی هم گیج شده‌اید؛ این فقط یک اختلال است که باعث کمرنگ شدن قدرت شما ‌می‌شود اما با‌ اندکی صبر و بازبینی امور و جریان‌ها اوضاع درباره درست خواهد شد.

در این مرحله شما بهتر است از بازاریابی آنلاین، آنلاین مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ برای معرفی و تبلیغ محصولات خود استفاده کنید.

رشد و استقرار

اگر شما در این مرحله هستید، کسب‌وکار آنلاین شما باید در حال ایجاد یک منبع منسجم درآمد و در نظر گرفتن نیازهای مشتری‌های جدید باشد؛ جریان نقدینگی شما باید شروع به بهبود کند زیرا افزایش درآمد کمک‌ می‌‌کند تا هزینه‌های در حال انجام را پوشش دهید و باید منتظر باشید که سود شما به آرامی و به طور پیوسته افزایش یابد.

بزرگترین چالش برای کارآفرینان در این مرحله، تقسیم زمان بین طیف وسیعی از خواسته‌های مورد نیاز است که نیاز به توجه دارند از جمله مدیریت درآمد، افزایش درآمد، توجه به مشتری، رفتار با رقبا، انعطاف‌پذیری نیروی انسانی و …

در این مرحله استخدام افراد هوشمند با مهارت‌های تکمیلی ضروری است تا بیشترین‌ میزان توانایی را شرکت شما در این مرحله داشته باشد؛ بنابراین هر مدیر عامل دانایی زمان زیادی را صرف روند استخدام افراد مناسب در این مرحله خواهد کرد.

ضروری است که در این مرحله نقش‌تان را به عنوان رئیس شرکت ایفا کنید؛ در حالیکه هنوز به ‌اندازه کافی رو به جلو پیشرفت‌ می‌کنید باید درباره چگونگی گسترش مهارت‌هایتان برای انجام مسئولیت‌هایتان آگاهی پیدا کنید.

اکنون کار شما با نظم و انسجام واقعی شروع شده است زیرا شما تیم‌تان را با توجه به اهدافی که به وضوح مشخص هستند، هدایت می‌کنید.

در این مرحله با استفاده از روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ‌ می‌توانید به استقرار خود کمک کنید؛ استفاده از بازاریابی آنلاین یا آنلاین مارکتینگ‌ می‌تواند به افزایش مشتریان و در نهایت افزایش سود شرکت منجر شود.

گسترش و توسعه

در این مرحله ممکن است شما احساس کنید که تقریبا امور کسب‌وکار شما به صورت روتین و تکراری جریان دارد؛ کارکنان در موقعیت‌های خود قرار گرفته‌اند و شما دیگر وقت خود را برای مدیریت کسب‌وکار آنلاین خود که در حال حاضر در صنعت جدید جا افتاده است سپری می‌کنید.

در این سطح مشخص از ثبات، احتمالا شما درباره سرمایه‌گذاری با گسترش افق‌های دید خود و ورود به جغرافیایی جدید فکر‌می‌کنید و این شروع گسترش کسب‌وکار شما‌ است.

بنگاه‌های کسب‌وکار آنلاین در این مرحله اغلب رشد سریع درآمد و جریان نقدی را دارند؛ اگر شما در کسب‌وکارتان در حال حرکت به جلو هستید،‌ می‌توانید به گزینه گسترش کسب‌وکارتان نیز فکر کنید.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند به شما‌ در این بخش کمک کند، استفاده از دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی آنلاین یا آنلاین مارکتینگ‌ است.

البته دو طرف سکه را باید بررسی کنید زیرا ریسک گسترش بیش از حد و بدون دقت کار نیز وجود دارد و بسیار دشوار است تا نتایج گسترش کسب‌وکار شما به دست آید.

پس باید بهترین راه ممکن برای موفقیت مداوم را از طریق برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید؛ به منابع خود نگاه کنید، درباره تلاش، هزینه و بازده بالقوه خود واقع‌گرا باشید و همیشه به این دیدگاه در مورد اینکه چگونه گسترش و توسعه محصول ممکن است بر کیفیت فعلی خدماتی که به مشتریان موجود خود ارائه‌ می‌دهید تأثیر داشته باشد، توجه داشته باشید.

در حالیکه داشتن یک کسب‌وکار آنلاین موفق بدون شک یک مزیت است اما این تضمینی نیست که اگر آن را در جای دیگر و در بازارهای دیگر پیاده کنید، موفقیت‌آمیز باشد؛ یا این که انجام تغییرات جدید به همان اندازه موفقیت‌آمیز باشند.

وظیفه شما در واقع مقابله و حل چالش‌های جدیدی است که شما هنگام گسترش کارتان با آن مواجه هستید؛ اما در اینجا ‌میزان ریسک خود را بررسی کنید و در نهایت بهترین کار را برای ایمن سازی شرکت خود در برابر تمامی موارد احتمالی انجام دهید.

بلوغ و امکان خروج

پس از گذراندن مرحله توسعه چرخه حیات کسب‌وکار با موفقیت، شرکت شما اکنون باید سالیانه سود خالص داشته باشد.

در حالیکه برخی از شرکت‌ها همچنان در حال رشد هستند، برخی شرکت‌ها از وضعیت فعلی‌شان راضی هستند و لذت ‌می‌برند.

می‌توان گفت که کارآفرینان در اینجا با دو گزینه مواجه‌ می‌شوند؛ این که آیا کسب‌وکارشان را گسترش و توسعه دهند یا در همین مرحله باقی بمانند؟

اگر شما تصمیم به گسترش و توسعه کار خود دارید، باید سؤالات مشابهی که در مرحله توسعه داشتید، از خود بپرسید؛ آیا کسب‌وکار شما‌ می‌تواند رشد بیشتری را داشته باشد؟ آیا فرصت‌های کافی برای توسعه وجود دارد؟ آیا کسب‌وکار شما به ‌اندازه کافی پایدار و قوی است تا شکست‌ها و موانع گسترش کار را پشت سر بگذارد؟

شاید مهم‌تر از تمام این موارد، این که آیا شما به عنوان مدیر این کسب‌وکار برای این مرحله آمادگی دارید؟ در این مرحله بسیاری از شرکت‌ها روند خود را تغییر‌ می‌دهند و یک مدیر اجرایی را برای هدایت چالش‌های جدید جذب می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌ها نیز در این مرحله به دنبال فروش شرکت می‌روند؛ این‌ می‌تواند فروش درصدی از سهام شرکت یا کل شرکت باشد؛ البته بسته به نوع شرکت (مثلا عمومی یا خصوصی) این روند متفاوت است.
منبع: تسنیم