تبیان، دستیار زندگی

روحانی: روابط تجاری ایران و عراق ۲۰میلیارد دلار می‌شود

رئیس‌جمهور گفت: امروز روابط اقتصادی بین دو کشور به ۱۲میلیارد دلار می‌رسد که می‌توانیم با تلاش دوجانبه در آینده نزدیک به ۲۰میلیارد دلار برسانیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روحانی
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست خبری مشترک با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق با بیان این مطلب که "برای همه ما واضح است که روابط ایران و عراق از لحاظ تاریخی، فرهنگی و مصالح ملی و منطقه‌ای یک روابط بسیار مهم ویژه است"، گفت: مسئولان فعلی عراق با مسئولان جمهوری اسلامی ایران سابقه یک همکاری بیش از 30 سال را دارند.

وی افزود: امروز دو طرف ضمن تأکید بر روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی بر این نکته اعتراف داشتیم که ظرفیت‌های فراوان بیشتری برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد. امروز روابط اقتصادی بین دو کشور به 12 میلیارد دلار می‌رسد که می‌توانیم با تلاش دوجانبه در آینده نزدیک به 20 میلیارد دلار برسانیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به توافقات صورت‌گرفته در زمینه نفت و گاز و برق با طرف عراقی تصریح کرد: دو طرف در زمینه اتصال راه‌آهن دو کشور در شرق و جنوب صحبت‌هایی کردیم به‌خصوص اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره که مقدمات آن مهیا است. با اقدامات وزارت دارایی عراق شرکت ایرانی کارش را شروع می‌کند و بر این اساس مردم دو کشور می‌توانند به‌سهولت رفت‌وآمد کنند، مخصوصاً برای ایام اربعین مردم ما به‌راحتی می‌توانند به کربلا برسند.

روحانی اضافه کرد: مسئله لایروبی در اروندرود و شط‌العرب برای دو کشور حائز اهمیت است و این باعث آبادانی بیشتر خواهد شد. امروز مردم در جنوب دچار مشکل ریزگرد هستند و این ریزگرد به‌عنوان یک معضل باید حل‌وفصل شود خوشحالم که رئیس‌جمهور عراق وعده دادند شخصاً‌ موضوع محیط زیست را دنبال کنند تا بتوانیم همان‌طور که ما مردم عراق را از رنج داعش با همکاری دو کشور راحت کردیم مردم دو کشور را از شر ریزگرد نیز خلاص کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امنیت عراق را امنیت ایران  و توسعه عراق را توسعه ایران می‌دانیم و روابط دو ملت باید بسیار نزدیک باشد و همچنین از لحاظ اقتصادی و سیاسی شاهد روابط نزدیک‌تر بین دو کشور دوست و همسایه باشیم.
منبع: تسنیم