تبیان، دستیار زندگی

'یادهای پراکنده' به آهنگسازی صبا علیزاده رونمایی شد

نخستین آلبوم موسیقی صباعلیزاده بنام یادهای پراکنده عصرجمعه طی مراسمی درخانه موزه بتهوون رونمایی شد و این آلبوم را می توان به مثابه10 تابلوی شنیدنی از موسیقیدانی با ریشه های تصویر گرایانه قلمداد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
'یادهای پراکنده' به آهنگسازی صبا علیزاده رونمایی شد

خانه موزه بتهوون عصر امروز میزبان اهالی رسانه بود که در نشست خبری رونمایی نخستین آلبوم موسیقی صبا علیزاده یعنی آلبوم 'یادهای پراکنده' شرکت کرده بودند.
در ابتدای این نشست 3 موزیک ویدئو از قطعات آلبوم 'یادهای پراکنده' به نام‌های 'بن بست لادن، پلاک 5'، 'مرثیه‌ای برای آب' و 'خونین شهر' و همچنین 2 قطعه موسیقی به نام‌های 'سلام بر خاک' و 'رویا' پخش شد.
صباعلیزاده موسیقیدان جوان درباره اثر خود گفت: به تصور من قطعه‌های این آلبوم همانند 10 تابلو در کنار هم چیده شده‌اند. این قطعات هم از نظر فرم و ساختار مرتبط هستند و هم تضادها و تفاوت‌هایی با هم دارند.
وی درباره تاثیر پذیری خود از موسیقی اصیل ایرانی و‌ در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که چگونه یک هنرمند نوازنده کمانچه که او را تا کنون پیرو شیوه نوازندگان کلاسیک موسیقی اصیل ایران نظیر مرحوم بهاری میدانستیم به چنین فضاسازی و هارمونی های مدرن و الکترونیک رسیده عنوان کرد: این اولین اثر منتشر شده من است. آنچه مرا به این سمت کشیده اتفاقا افکت های صوتی در زمان ضبط آثار هنرمندانی چون مرحوم بهاری بود که در اصل فرآیندی الکتروآکوستیک بوده است.
وی درپاسخ به پرسش یکی ازخبرنگاران مبنی برچگونگی ساخت قطعات این آلبوم و تقدم و تاخر در استفاده از کمانچه و‌موسیقی الکترونیک یادآور شد: این آلبوم تلفیقی از نوازندگی کمانچه و موسیقی الکترونیک است. قطعات این آلبوم ساختارهای مختلفی دارند. در برخی قطعات نخست ملودی ها و‌ کمانچه و سپس بخش الکترونیک ساخته شده و در برخی دیگر نوع کار کاملا برعکس بوده و ساختار مشخص و یکسانی برای همه قطعات وجود ندارد.
این موسیقیدان آلبوم 'یادهای پراکنده' را به نوعی تجربه زیستی خود دانست و افزود: این آلبوم تجربه زیستی من در 4 سال اخیر و به ویژه از زمانی است که مولفه موسیقی اکسپریمنتال به موسیقی من اضافه شد؛ نکته بارز قطعات این آلبوم پیوستگی آنها بواسطه ذهنیت زیبایی شناسانه من است.
علیزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار موسیقی مبنی بر اینکه آیا می توان این آلبوم را به نوعی ترجمان موسیقیایی ذهن تصویر پرداز و نوستالژیک آهنگساز دانست، گفت: این قطعات از نظر من هم ابتدا دیده شده و به هر شکل این تجربه زیستی در جاهایی مانند قطعه بن بست لادن پلاک پنج کاملا با خاطرت من در ارتباط هستند.
به گفته وی، امروزه مدیوم تصویر در ارتباط گرفتن با مخاطب بسیار موفق عمل می کند و مخاطب می‌تواند بیشتر و بهتر از طریق تصویر با بوطیقای موسیقی ارتباط برقرار کند.
این هنرمند درباره تاثیر پدرش، حسین علیزاده، در شکل گیری شخصیت موسیقیایی و حرفه‌ای‌ خود اظهار کرد: شانس زندگی با پدر و مادری را داشتم که اهل موسیقی بودند و از طریق مادرم به آرشیو خوبی هم دسترسی داشتیم. بر خلاف آن چه تصور می‌شود که چون پدرم به صورت تخصصی تار می‌زند پس نگاه سنتی به موسیقی دارد، باید بگویم پدرم بسیار آهنگ‌ساز مدرنی است و‌من او را هنرمند موسیقی معاصر ایران می دانم.

منبع : خبرگزاری ایرنا