تبیان، دستیار زندگی

شاعر و نویسنده کرمانی :

تولید و چاپ کتاب برای کودکان در حال احتضار است

در جامعه کنونی به دلایل مختلفی از جمله هزینه برشدن چاپ و نشر، تولید کتاب برای کودکان در حال احتضار بسر می برد، طوری که نه تلاشی برای بهبودی آن انجام می شود و نه به مرگ آن رضایت می دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
تولید و چاپ کتاب برای کودکان در حال احتضار است

این بخشی از گفته های بتول غفاری شاعر و نویسنده کرمانی و صاحب کتاب های ' مهتاب و کرم شب تاب ' و ' مجموعه 'شعر بهار '  به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی است .
وی که متخصص بیهوشی و از نویسندگان کودک و نوجوان است افزود: در این میان آنچه بسیار شاهد آن هستیم، ترجمه‌های کتاب‌ها و داستان‌های خارجی، بر اساس فرهنگ و منش کشورهای دیگر است که جامعه کودک و نوجوان ما را در برگرفته است .
غفاری با تاکید بر اینکه با تبادل فرهنگی مشکل ندارم ولی سلطه فرهنگی را کاملاً رد می‌کنم ، اظهار داشت : فکر می‌کنم در این زمینه باید کلاس‌های آموزشی قصه‌نویسی کودک و نوجوان البته با حمایت دولت گسترش یابد.
وی با بیان اینکه غفلت از این مهم خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت ، گفت: خوشحال هستم، تاکنون در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی با تمام وجود چه به لحاظ مالی و چه نوشتن،کارهایی را انجام داده‌ و در حال انجام هستم .
این نویسنده کرمانی اضافه کرد: در حال حاضر و بمنظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان کتاب های «مهتاب و کرم شب‌تاب» هر جلد در سه‌ هزار نسخه، با هزینه شخصی، تولید و به‌صورت رایگان در مراکز آموزشی، توزیع می‌شود و از این بابت بسیار خرسندم .
غفاری خطاب به خیرین گفت : در شرایط کنونی گرچه مدرسه ساختن امری مقدس است ولی آموزش مقدم‌تر و مقدس‌تر است، بنابراین تا می‌توانیم باید تلاش کنیم که بتوانیم از طریق ابزارهای هنری،کودکان و نوجوانان را به سمت ارتقای فرهنگی سوق دهیم.
این شاعر و نویسنده بابیان اینکه برای اولین بار در ایران،در روز 23 آبان ماه در محل سالن همایش هفدهمین نمایشگاه کتاب بزرگ کرمان، از وب‌سایت کتاب‌های الکترونیک «مهتاب و کرم شب‌تاب» رونمایی شد ،گفت: خوشبختانه در این رونمایی با استقبال بی‌سابقه 600 نفری مسئولان، فرهیختگان، والدین و کودکان مواجه شدیم.
وی همچنین بیان داشت: کتاب‌های الکترونیک «مهتاب و کرم شب‌تاب» در وب‌سایت WWW.mahtab.shabtab.com هست و این قابلیت را دارد که همه افراد بتوانند کتاب‌ها را رایگان تماشا کرده، ورق بزنند و با صدای نویسنده گوش کنند.
به گفته غفاری راه‌اندازی کتاب‌های الکترونیک «مهتاب و کرم شب‌تاب» با توجه به اینکه مهم‌ترین مساله‌ای که کودک و نوجوان در عصر حاضر به آن می‌پردازند، فضای مجازی است رویداد بزرگی محسوب می شود .
غفاری در ادامه گفت: فضای مجازی خوب است اما آن زمان که بخواهد همه‌ زندگی شود، قطعا مشکل‌ساز خواهد شده و این موضوع خطرناک است.
وی افزود: باید با حفظ سنت‌ها و اصالت‌های فرهنگی، کودکان را واکسینه کرد و تحقق این مهم در گرو ورود افراد متخصص به حوزه کتاب کودک و نوجوان است که خوشبختانه در این خصوص کارهایی انجام گرفته، اما کافی نیست و عزم و اراده جدی‌تری را می‌طلبد تا بتوانیم در این حوزه موفق‌تر عمل کنیم.
غفاری فعالیت‌های آینده مجموعه «مهتاب و کرم شب‌تاب» را ترجمه این کتاب‌ها به چهار زبان زنده دنیا عنوان کرد و گفت: تولید انیمیشن «مهتاب و کرم شب‌تاب» و اجرای تئاتر عروسکی نیز از برنامه‌های آینده این کتاب‌ها است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی برای کودکان، نیاز جدی به حمایت اقتصادی دولت دارد گفت: در زمینهٔ معرفی فرهنگ ایثار و شهادت کتاب‌های موجود برای کودکان اصلا کافی نیست و تأثیرگذاری لازم را ندارد و این شاید به خاطر آن است که به‌اندازه کافی، عظمت، عمق و وسعت ایثارگری به حوزه‌های هنری ورود نکرده و تولیدات هنری نیز با کمبود سبک یا فرم و محتوا مواجه شده‌اند که این امر باید تقویت گردد.
غفاری در خاتمه یادآور شد: از آنجا که نوسازی روش‌ها برای استقلال یک فرهنگ ضرورت به شمار می‌آید باید معیارهای روش‌شناسی را در نظر گرفت و از این امر غافل نشویم .
دکتر بتول غفاری که پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه وارد دانشگاه شده و در رشته پزشکی، تخصص بیهوشی گرفته در داستان‌نویسی برای کودکان خالق دو شخصیت بانام‌های «مهتاب» و «کرم شب‌تاب» است. مجموعه کتاب‌های «مهتاب و کرم شب‌تاب» در یک‌صد جلد منتشر می‌شود.
وی همچنین مجموعه اشعار «بهار» را در کارنامه خود دارد که اولین مجموعه از اشعار الهی، عرفانی اوست و در واقع چهار جلد نخست از مجموعه یک‌صد جلدی «مهتاب و کرم شب‌تاب» نیز بر همین مبنا نوشته و منتشرشده است و در آینده مجموعه اشعار متعدد دیگر و بقیه کتاب‌های یک‌صد جلدی «مهتاب و کرم شب‌تاب» را انتشار خواهد داد.

منبع : خبرگزاری ایرنا