تبیان، دستیار زندگی

آیا بعد از تزریق واکسن آنفلوانزا، آنفلوانزا می‌گیریم؟

عوارض جانبی واکسن آنفلوانزا را بشناسید

واکسن آنفلوانزا شما را به این بیماری دچار نخواهد کرد اما این توانایی را دارد که حس بدی را به شما تحمیل کند. در اینجا علت را به شما خواهیم گفت، با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
واکسن آنفلوانزا
طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، واکسن آنفلوانزا شما را به ویروس آنفلوانزا مبتلا نمی‌سازد. با این حال ممکن است افرادی که این واکسن را دریافت می‌کنند درد عضلانی، تب و تهوع داشته باشند.
بهتر است این واکسن را در اواسط ماه آبان تا اواسط ماه آذر دریافت نمایید، اما دریافت آن در دی ماه نیز می‌تواند سودمند باشد.
بسیاری از مردم به اشتباه اعتقاد دارند که دریافت این واکسن باعث می‌شود به آنفولانزا دچار گردند. در واقع، این یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌های مربوط به واکسن آنفلوانزا است. در واقع، طبق یک مطالعه بر روی 1000 فرد دریافت‌کننده این واکسن، 43 درصد معتقد بودند که واکسن آنفولانزا می‌تواند منجر به ابتلای آنان به این ویروس شود.

اگر به آلرژی شدید یا تهدیدکننده دچار هستید، نباید این واکسن را دریافت نمایید. طبق توصیه متخصصان، بهتر است افراد مبتلا به آلرژی‌های شدید، افراد مبتلا به سندروم گیلن باره و آن‌هایی که احساس بیماری می‌کنند، قبل از تزریق واکسن با پزشک مشورت کنند


این واکسن، ویروس کشته‌شده آنفلوانزا است که فقط ترکیبی از نیمی از ویروس‌های آنفلوانزا می‌باشد که سیستم ایمنی بدن باید در برابر آن‌ها پاسخ بدهد. همچنین این واکسن به عضله وارد می‌شود و این قسمت از بدن راهی نیست که این ویروس بتواند فرد را بیمار کند. بنابراین این امکان‌پذیر نیست که با دریافت این واکسن به آنفلوانزا مبتلا شوید.
با این وجود ممکن است پس از دریافت این واکسن علائمی را تجربه کنید که شبیه علائم این ویروس باشند.

با توجه به گفته مرکز کنترل بیماری‌ها، واکسن آنفلوانزای سال‌های 2018 تا 2019 دارای عوارض جانبی زیر هستند:
* تورم، قرمزی یا درد در نزدیکی محل تزریق
* سردرد
* تب
* حالت تهوع
* درد عضلات
اکثر مردم در محل تلقیح قرمزی و درد کمی را تجربه می‌کنند. این علائم طبیعی است و به علت واکنش سیستم ایمنی در این قسمت از بدن است.

این عوارض جانبی چقدر رایج است؟

تقریباً 23 درصد از کسانی که واکسن H1N1 را دریافت کرده‌اند، درد یا کمردرد عمومی را گزارش کردند.
تزریق، یک روش سنتی برای واکسیناسیون است، اما ممکن است برخی افراد واکسن FluMist را که توسط یک اسپری بینی استفاده می‌شود، انتخاب کنند.

عوارض جانبی واکسن FluMist عبارتند از:
* احتقان بینی
* تب
* گلودرد
* درد عضلانی
* خستگی
* سرفه
* استفراغ
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها هیچ روش خاصی را برای دریافت این واکسن توصیه نمی‌کند. اما توصیه می‌کند افراد باردار، افراد کوچک‌تر از دو سال، افراد بالای 50 سال، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و کودکان مبتلا به آسم از نوع FluMist اجتناب کنند.
خوشبختانه زمان بروز این علائم خیلی طولانی نیست. معمولاً این علائم بیش از یک یا روز به طول نمی‌انجامند.
در موارد نادر، ممکن است برخی افراد واکنش آلرژیک واکسن را تجربه کنند. علائم عبارتند از: مشکل تنفس، کهیر، تورم اطراف چشم و دهان، ضعف یا سرگیجه. به طور معمول، این علائم در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از تزریق واکسن ظهور می‌کنند.
اگر واقعاً احساس بدی برای یک دوره پایدار از زمان پس از دریافت این واکسن دارید، به احتمال زیاد فقط به یک ویروس دیگر دچار شده‌اید که واکسن آنفلوانزا از شما در برابر آن محافظت نمی‌کند.
واکسن آنفلوانزا از شما در برابر ویروس‌های آنفلوانزا محافظت می‌کند، اما تعدادی از ویروس‌های دیگر وجود دارند که می‌توانند بیماری شبیه به آنفولانزا را ایجاد کنند. ویروس‌هایی مانند ویروس پاراآنفلوآنزای انسانی، ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) و کرونا ویروس که همگی در فصل پاییز و اوایل زمستان، زمانی که برنامه واکسیناسیون آنفلوانزا در حال اجرا است، به گردش درمی‌آیند. علائم این ویروس‌ها معمولاً دو تا هشت روز طول می‌کشد.
نکته پایانی: این طبیعی است که درد، قرمزی، حساسیت به لمس و یا حتی بدن درد در طول دو روز پس از واکسیناسیون احساس شود، این فقط ناشی از پاسخ ایمنی شما به واکسن است، نه بیماری آنفولانزا.
بنابراین هیچ دلیلی برای خودداری از دریافت واکسن آنفلوانزا نیست، چون شما فکر می‌کنید این واکسن شما را بیمار می‌کند. اگر به آلرژی شدید یا تهدیدکننده دچار هستید، نباید این واکسن را دریافت نمایید. طبق توصیه متخصصان، بهتر است افراد مبتلا به آلرژی‌های شدید، افراد مبتلا به سندروم گیلن باره و آن‌هایی که احساس بیماری می‌کنند، قبل از تزریق واکسن با پزشک مشورت کنند.
یک یا دو روز احساس ناراحتی ناشی از دریافت واکسن هزینه زیادی برای واکسن آنفلوانزا نیست در حالی که بسیاری از مردم مبتلا به این ویروس چند روز تا دو هفته از این بیماری رنج می‌برند. برخی افراد می‌توانند عوارض شدیدتر ناشی از ویروس را تجربه نمایند که شامل سینوزیت و التهاب گوش، پنومونی و التهاب قلب (میوکاردیت)، التهاب مغز (آنسفالیت)، التهاب عضله (میوزیت، رابدومیولیز) می‌باشند و حتی می‌توانند کشنده باشند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.