تبیان، دستیار زندگی

راه‌های پیشنهادی محققان

چگونه از دیابت فاصله بگیریم

محققان دریافتند که تغییر و اصلاح برخی عادت‌ها در سبک زندگی می‌تواند خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چگونه از دیابت فاصله بگیریم
فدراسیون بین‌المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۱ و در پاسخ به رشد روزافزون دیابت در تمامی جوامع بشری، روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) را به نام روز جهانی دیابت نامگذاری کردند.

هدف از نام‌گذاری این روز، افزایش آگاهی از وضعیت و تشویق افرادی است که ممکن است در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار گیرند. با توجه به مطالعات بسیاری که بر فاکتورهای شیوه زندگی مرتبط با دیابت همراه است، نتایج برخی از تحقیقات اخیر ما را در انجام تغییراتی در راستای کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.

ارتباط ساعات کاری با افزایش احتمال ابتلای زنان به دیابت

طی تحقیقاتی که در کانادا بر روی بیش از 7 هزار کارگر بین ۳۵ تا ۷۴ ساله در مدت ۱۲ صورت گرفت، نشان می‌دهد زنانی که در هفته ۴۵ ساعت یا بیشتر از آن کار می‌کنند، به نسبت زنانی که بین ۳۵ تا ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند تا ۶۳ بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. 

البته در این تحقیقات هیچ ارتباطی بین ساعت کاری و دیابت در مردان یافت نشد.

به اندازه کافی بخوابید

محققان کره جنوبی نیز دریافتند که خواب بیش از حد یا خیلی کم، شما را با خطر افزایش سندرم متابولیک مواجه می‌کند.

یک سری مطالعه گسترده بر روی ۱۳۳ هزار و ششصد و هشت نفر که در سنین ۴۰ تا ۶۹ سال بودند صورت گرفت. در این ارزیابی تمامی تری‌گلیسیرید بالا، سطح پایین کلسترول خوب، فشار خون بالا و قند خون ناشتا مورد بررسی قرار گرفت. 

نتایج این مطالعه نشان داد، مردانی که کمتر از 6 ساعت خواب داشتند و مردان و زنانی که بیش از 10 ساعت خواب داشتند بیشتر در مقایسه با افرادی که ۶ تا ۷ ساعت در روز می‌خوابند بیشتر در معرض خطر  ایجاد سندرم متابولیک و  ابتلا به دیابت قرار دارند. 

حتما ورزش کنید

همچنین یک مطالعه اروپایی نشان داد که حتی در کودکان، تمرینات فیزیکی می تواند تجمع عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد و احتمالا جوانی سال‌متری را در پیش خواهند داشت. با این حال، کودکانی که تحرک کمتری دارند با افزایش عوامل خطر ابتلا به دیابت مواجه خواهند بود. 

علاوه بر این، محققان ایالات متحده در اوایل سال جاری دریافتند که زنان دارای سطح بالایی از آمادگی قبل از بارداری، 21 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار داشتند.

ترک سیگار

تحقیقات دیگری در مقیاس وسیع  بر روی   ۵۰۰ هزار و هشتصد و نود و یک نفر از بزرگسالان چینی که همگی بین ۳۰ تا ۷۹ سال سن داشتند، صورت گرفت.

افراد کاملا سیگاری در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیدند، بین ۱۵ تا ۳۰ بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند.

افرادی که هر روز سیگار می‌کشند و افرادی که از نوجوانی شروع به مصرف دخانیات کرده‌اند و همچنین افراد چاق سیگاری با خطر تشدید این بیماری و خطرات ابتلا به آن مواجه خواهند بود.

زندگی اجتماعی خود را تقویت کنید

بر اساس گزارش که در رسانه‌های فرانسه منتشر شده است،  طبق محققان هلندی، یک زندگی اجتماعی خوب می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت کمک کند. آنچه مشخص است، انزوای اجتماعی با دیابت نوع 2 مرتبط است؛ همچنین مطالعه جدید نیز نشان می‌دهد که کمبود مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی خطر ابتلا به دیابت در زنان را افزایش می‌دهد.
همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان و زنانی که دوستان بیشتری داشته و روابط اجتماعی منظم‌تر و قوی تری دارند بسیار کمتر است.
منبع: فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.