تبیان، دستیار زندگی

آماتور‌ها خبری از کتاب‌های صوتی ندارند

علیرضا آذر شاعر کشورمان معتقد است تبلیغات کم و ناچیزی برای رواج کتاب‌های صوتی صورت می‌گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
آماتور‌ها خبری از کتاب‌های صوتی ندارند

 تعدادی از کتاب هایی که منتشر می شوند، جزو کتاب های صوتی هستند. همان کتاب هایی که نیازی نیست برای مطالعه اش آن را ورق بزنی و هندزفری تنها وسیله ای است که برای مطالعه آن استفاده می شود. به جای آنکه قطعه موسیقی را گوش بدهی، به کتاب گوش می کنی و از آن لذت می‌بری. در همین باره نظر علیرضا آذر از شاعران کشورمان را درباره کتاب‌های صوتی جویا شدیم؛

علیرضا آذر شاعر،در خصوص کتاب های صوتی گفت: خود من به عنوان کسی که مخاطب کتاب هستم، سعی می کنم وقت آزادم را با مطالعه و خواندن کتاب پرکنم و هنوز آن چنان که باید و شاید با کتاب های صوتی برخورد و مواجهه نداشتم. مخاطبی که در زمینه کتابخوانی آماتور است، تبلیغی برای کتاب های صوتی در فضای مجازی و پیام رسان های مختلف مشاهده نمی کند. در واقع تبلیغی که فرد را به استفاده از کتاب های صوتی ترغیب کند، وجود ندارد.

وی افزود: اگر بخواهیم نگاه جامع تری به کتاب های ایبوک داشته باشیم، باید بگویم در صورتی که استفاده از کتاب های ایبوک میان مردم جا بیفتد و رایج شود، به راحتی قادر است جای کتاب های دیداری و خواندنی را میان مردم پر کند. به دلیل اینکه در هر فرصتی و هرجایی می توان از کتاب های صوتی استفاده کرد؛ تنها وسیله ای که برای استفاده از کتاب های صوتی نیاز داریم گوشی تلفن همراه و هندزفری است. صدایی که کتاب را می خواند باعث می شود  مطالب کتاب بیشتر در ذهن بماند و به اصطلاح سبب حافظه پذیرتر شدن این جریان می شود.

این شاعر با اشاره به مثالی درباره استفاده از کتاب های صوتی اظهار داشت: استفاده از کتاب های صوتی و رایج شدن آن مثل این است که مردم عصر حجر و بسیار قدیم گوشت را به صورت خام استفاده می کردند. وقتی برای اولین بار استفاده از گوشت پخته را تجربه کردند و مزه گوشت پخته زیر دندانشان ماند، دیگر  از گوشت خام استفاده نکردند.کسی هم که با کتاب صوتی برخورد کند دیگر سراغ کتاب کاغذی نمی‌رود. اگر بانکی پر و پیمان از کتاب های صوتی داشته باشیم، میزان استقبال مردم از کتاب های قدیمی کاهش پیدا می کند. آن شرکت هایی که برای تولید کتاب های صوتی اقدام کردند، تنوع را سرلوحه کار خود قرار دهند و کتاب هایی با موضوعات مختلف از حقوقی و زناشویی گرفته تا رمان، شعر و آیینی را به صورت صوتی تولید کنند. باید همه موضوعات را در کنار هم داشته باشند.

آذر با اشاره به اینکه تعداد کتاب های صوتی در کشور کم است، بیان کرد: علاوه بر اینکه تعداد کتاب های صوتی در کشور کم است، تبلیغات مناسبی هم برای آن نمی شود.گاهی مایه تاسف است که یک شرکت که کتاب های صوتی را  تولید می کند، جایی در تبلیغات رسانه ای ندارد.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان