تبیان، دستیار زندگی

اراده جدی برای بهبود اوضاع چاپ و نشر وجود ندارد

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر گفت:راه از بیراهه در زمینه چالش های کتاب مشخص است اما اراده جدی برای بهبود اوضاع فرهنگی به ویژه اوضاع چاپ و نشر وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اراده جدی برای بهبود اوضاع چاپ و نشر وجود ندارد

 همه ما در دوران کودکی زمانی که مادران ما با قصه وکتاب‌های داستانی ما را سرگرم می‌کردند، آرزو می‌کردیم که روزی خودمان بتوانیم کتاب را دست بگیریم و آن را بخوانیم و شاید خیلی از ما روز اولی که به کتابخانه مراجعه کردیم را به یاد داشته باشیم. کتاب‌خانه محلی برای اندیشه و رشد است و روزانه افراد زیادی برای گرفتن کتاب و مطالعه به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

در این روز‌ها که شاهد افزایش قیمت کاغذ و به دنبال آن افزایش قیمت کتاب هستیم، کتاب‌خانه‌ها بهترین مرجع برای دریافت کتاب موردنظر ما است. زمانی که در راهروی کتاب‌خانه در جست و جوی کتاب مورد نظر خود هستیم امکان دارد با فقدان آن کتاب و یا با نسخه قدیمی آن مواجه شویم و یا در نهایت کتاب مورد نظر را پیدا نکنیم البته راهکار‌های بسیاری برای حمایت از کتاب و کتاب‌خانه‌ها پیشنهاد و اجرا شده اند اما باز هم شاهد این فقدان در کتاب خانه‌ها هستیم.

کامران شرفشاهی نویسنده و مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر ، در خصوص حمایت از کتاب و کتابخانه‌ها گفت: متاسفانه در شرایطی قرار داریم که تورم، سودجویی دلال‌ها و احساس مسئولیت نکردن مسئولان موجب شده تا بیش از هر زمان دیگری عرصه برای اهل کتاب تنگ شود  البته راه از بیراهه کاملا مشخص است اما پرسشی که ذهن همه را به خود مشغول کرده این است که چرا یک اراده جدی برای بهبود اوضاع فرهنگی به ویژه اوضاع چاپ و نشر وجود ندارد.

وی افزود: تنها امیدی که در این میان وجود دارد حضور پر رنگ مردم و تلاش آنها برای اهدای کتاب به کتابخانه‌ها، دوستان و همکاران خود است تا سهمی در رونق و حمایت از کتاب خانه‌ها، کتاب خوانی و گردش کتاب در جامعه داشته باشند.

شرفشاهی در خصوص کمبود و یا فقدان کتاب در کتابخانه‌ها بیان کرد: این مسئله به مسئولانی که در سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی مشغول به کار هستند، برمی گردد که متاسفانه برخی از آن‌ها براساس روابط روی کار آمده و قدرت تشخیص این کار را ندارند. برای نمونه زمانی که به کتابخانه دکتر حسابی مراجعه کردم شاهد وجود بیش از ۱۰ نسخه از بعضی کتاب‌ها در قفسه‌ها بودم و وقتی که علت را جویا شدم به من پاسخ دادند که در روز‌های پایانی دوره ریاست جمهوری یکی از شخصیت ها، عجله‌ای برای افتتاح این کتابخانه داشتند از این رو شبانه و از یککتاب فروشی برای این کتابخانه، کتاب تهیه کردند که صرفا در قفسه‌ها کتاب باشد.

وی بابیان اینکه نظیر چنین کتابخانه‌هایی فراوان است،بیان کرد: گاهی مدیران فرهنگی از  یک یا دو کتاب فروشی فقط کتاب  خریداری می‌کنند و عنایتی به بحث نظرسنجی از اعضا ندارند که این موضوع سبب رویگردانی از کتابخانه‌ها می‌شود.

کتاب نیازمند حمایت های اصولی است

هادی خورشاهیان نویسنده  شاعر و مترجم در خصوص حمایت از کتاب و کتابخانه‌ها بیان کرد: ما از چیزی حمایت می کنیم که نهاد و دولت روی آن دست گذاشته است؛ ما هر موضوعی را که به این شکل از آن حمایت کردیم جواب عکس حتی در سطوح ملی گرفتیم.

وی بابیان اینکه شعار سال مانند حمایت از کالای ایرانی را باید تغییر دهیم برای مثال آن را حمایت از کالای بادوام ایرانی یا کالای خوب ایرانی بگذاریم،بیان کرد: به طور کلی حمایت از کتاب کار اشتباهی است. حمایت ما از کتاب به این گونه است که برای نمونه وزارت ارشاد در طرح پاییز تخفیف برای خرید کتاب به مخاطبان ارائه می‌دهد که در این طرح  مردم بیشتر به سراغ کتاب‌های بازاری یعنی کتاب‌هایی که در روز‌های سال مخاطبان زیادی دارند و یا کتاب‌هایی با کیفیت پایین  می‌روند.

خورشاهیان افزود: فرض کنید که معلم یک کلاس ۳۰ نفره هستید پس نباید برای آموزش بین دانش آموزان تبعیضی قائل شوید، ولی زمانی که قرار بر مسابقه است باید دانش آموزان خوب و برگزیده را انتخاب کنیم بنابراین اگرقصد حمایت از کتاب را داریم نباید از این طرح‌ها در کتاب فروشی‌ها استفاده کنیم بلکه باید از کتاب‌ها به نحو دیگری حمایت کنیم.

این نویسنده با تاکید بر اینکه این گونه طرح‌ها که برای حمایت از کتاب برگزار می‌شود در واقع حمایت از کتاب نیست بلکه حمایت از مخاطب است،بیان کرد: این کار از نظر من درست نیست.

وی ادامه داد: این روز‌ها تلویزیون برای علاقه‌مند کردن مردم به خصوص دانش آموزان برنامه‌هایی برای معرفی کتاب با متحرک کردن تصاویر برای خواندن کتاب پخش می کند که کار بسیار خوبی است. درواقع باید از محتوای مناسب و استاندارد حمایت و آن را تبلیغ کنیم که  یکی از این روش‌ها معرفی کتاب در برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی، نمایشگاه‌های مختلف، کتاب خانه مدارس و... است.
خورشاهیان درخصوص کمبود یا فقدان کتاب در کتابخانه‌ها گفت: با مسئول یکی از فرهنگسرا‌های سطح شهر درباره جدید نبودن کتاب‌ها در بخش کودکان گفتم که اگر کتاب‌ها جدید نباشند، کودکان نیز علاقه خود را از دست می‌دهند که در پاسخ گفت نزدیک به چهار سال است که شهرداری بودجه‌ای برای خرید کتاب ندارد.

وی بیان کرد:موضوع کمبود یا فقدان کتاب به بودجه‌ها برمی گردد و باید خیران و دولت در بخش کتاب همکاری کنند. شهرداری‌ها، وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید بودجه‌های تنظیم کرده و کارشناسان این زمینه کتاب‌های مناسب سن آن بخش را تعیین و به کتابخانه‌ها تزریق کنند.

خورشاهیان گفت: خوشبختانه زمانی که به کتابخانه‌ها و فرهنگ سرا‌ها حتی در شهر‌های دیگر مراجعه می‌کنم، نوجوانان و جوانان زیادی را مشغول مطالعه می‌بینم و در نمایشگاه‌های کتاب نیز شاهد خرید فراوان کتاب در بخش کودکان هستیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان